معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: قهوه‌خانه‌هایی که قلیان هم به‌صورت آزادانه عرضه می‌کنند روزبه‌روز بر تعداد آنها هم اضافه می‌شود سلامت جامعه را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۵۹۷۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵ 27 April 2018

سیدوحید احمدی‌طباطبایی امروز ظهر در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر کرمان اظهار داشت: در تامین سلامت جامعه فاکتورهای مختلفی نقش دارند که یکی از آنها دسترسی به خدمات سلامت است.

وی با بیان اینکه محیط فیزیکی و محیط اجتماعی نیز در سلامت انسان نقش دارد افزود: فاکتورهای وراثتی 15 درصد در سلامت انسان نقش دارند و بیش از 60 درصد رفتار انسان است که در سلامت انسان تعیین کننده است و سلامت ما بستگی به رفتارهای خودمان دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در اجرای طرح تحول سلامت پرداخت از جیب مردم در سلامت کم شده است بیان کرد: مردم از بسته‌های خدمتی سلامت استفاده نمی‌کنند و در همه مراکز بهداشتی به روی مردم باز است اما مردم استقبال آن چنانی ندارند.

وی با بیان اینکه خدمات بهداشتی افزایش پیدا کرده و حتی کارشناس تغذیه و روانشناس نیز در این مراکز وجود دارد تصریح کرد: رفتارهای ما بسیار در سلامت ما موثر است و فردی که از سیگار استفاده می‌کند و قلیان می‌کشد نباید توقع آن چنانی از سلامت داشته باشد.

احمدی‌طباطبایی با تاکید بر اینکه خودمراقبتی در سلامت انسان بسیار اهمیت دارد افزود: بعضی از کارها مثل سیگار کشیدن بر محیط اجتماعی ما نیز اثر دارد و تمام جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه متولی سلامت فقط وزارت بهداشت نیست و هم مردم و سایر ادارات نیز در ایجاد سلامت و پیشگیری از بیماری تعیین کننده هستند گفت: پیشگیری از بیماری همان اقتصاد مقاومتی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه به‌عنوان مثال مدیران مدارس تعیین کننده هستند که در مدارس شیر استفاده شود و یا مواد غذایی فست فودی به دانش‌آموزان عرضه شود افزود: وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه با اهمیت در تامین سلامت است.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی نیز که به‌صورت مستقیم بر محصولات کشاورزی نظارت دارد بسیار مهم است تا با نظارت خود کشاورزان از سم و کود مناسب برای تولیدات کشاورزی استفاده کنند بیان کرد: متاسفانه قهوه‌خانه‌هایی که قلیان هم به‌صورت آزادانه عرضه می‌کنند روزبه‌روز بر تعداد آنها هم اضافه می‌شود سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

احمدی‌طباطبایی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز به درستی بر جنگ نرم دشمن هشدار دادند بیان کرد: امروز می‌بینیم که جوانان ما با مصرف قلیان دچار چه بیماری‌ها و سردرگمی‌هایی می‌شوند و سازمان جهانی بهداشت صراحتا مصرف قلیان و مشروبات الکلی را مضر سلامت عنوان می‌کند.

وی با بیان اینکه براساس آیات قرآن خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آن قوم خودش بخواهد افزود: در بحث سلامت باید خودمان بخواهیم و سلامتی تنها دوا و دکتر نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه باید مشوق‌هایی نیز از طرف دولت برای تولیدکنندگان محصولات سالم و بهداشتی داده شود گفت: به‌عنوان مثال تولیدکنندگان لبنیات باید از تسهیلات با بهره کم استفاده کنند و لزومی ندارد تولیدکننده چیپس، پفک، سوسیس و کالباس از این تسهیلات استفاده کنند زیرا که به سلامت جامعه ضربه می‌زنند.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار