رئیس میراث فرهنگی رفسنجان عنوان کرد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان گفت: فروش اجناس غیراصیل، چینی، پاکستانی و تقلبی یکی از معضلاتی است که دامنگیر هنر صنایع دستی شده است.
کد خبر: ۶۱۷۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸ 10 June 2018

حسن حسینی پیش از ظهر امروز به مناسب روز صنایع دستی در محل کاروانسرای شاه عباسی شهر رفسنجان اظهار داشت: ماهیت و خاصیت صنایع دستی طوری است که باید به عنوان یکی از ابزارهای اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار بگیرد و در رفسنجان با توجه به وضعیت اقتصادی که داریم و خشکسالی و آفاتی که محصول پسته را تهدید می‌کند باید بتوانیم در زمینه صنایع دستی بیش از پیش فعالیت داشته و در بعد اقتصادی به شهرستان کمک کنیم.

وی عنوان کرد: ۶۰۰ هنرمند صنایع دستی در شهرستان رفسنجان داریم و درمجموع با هنرمندان صنعت، معدن و تجارت ۲ هزار نفر هنرمند در این حوزه در شهرستان وجود دارد که

ابتکار جدید در رفسنجان با تلفیق مس، پته، چرم و چوب

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان ادامه داد: حدود ۳۰ رشته صنایع دستی اعم از قالیبافی، زیورآلات، معرق و مشبک روی چوب و فلز، قلم زنی مس، ساخت ظروف مسی، سفالگری، نقاشی روی آب و... در این شهرستان هنرمند و هنرجو دارد و اخیر به ابتکار هنرمندان صنایع دستی تلفیق هایی از مس با پته، چرم و چوب ابداعاتی شده که این هنر به سمت بروز شدن می‌رود.

حسینی تأکید کرد: حفظ اصالت و هویت ایرانی درمحصولات جدید باید رعایت شود.

ایجاد بازارچه دایمی صنایع دستی کمک بزرگی برای هنرمندان است

وی در ادامه به بخشی از مشکلات هنرمندان صنایع دستی اشاره و توضیح داد: بزرگترین مشکل حوزه صنایع دستی مشکل بازاریابی است چراکه هنرمندان به وفور محصول تولید می‌کنند و در انبارها نگهداری می‌شود بنابراین در تلاشیم با توسعه گردشگری این مشکل را کمی برطرف کنیم و در همین راستا یکی از کارهایی که می‌تواند این مشکل را برطرف سازد ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان خاطرنشان کرد: ایجاد این بازارچه نیاز مبرم بچه‌های صنایع دستی است که میسرشدن آن حرکتی در اقتصاد ایجاد می‌کند.

ضرورت فرهنگسازی در استفاده از صنایع دستی برای تجلیل‌ها

وی با اشاره به این موضوع که تشویق مدیران دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از صنایع دستی در دادن هدایا در مراسماتی که دارند و فرهنگسازی آن در حمایت از هنرمندان تأثیر بسزایی دارد، افزود: همچنین حمایت از صادرات بخش دیگری از مطالبات هنرمندان صنایع دستی است.

حسینی به مشکل دیگر هنرمندان صنایع دستی اشاره کرد و عنوان داشت: از سال ۹۰ که ییمه صنایع دستی شروع شد ۷۰۰ نفر از هنرمندان بیمه شدند و کم کم تامین اجتماعی شروع به قطع کردن بیمه‌ها کرد اما خواستاریم افرادی که هنرمند هستند و فعالیت دارند که بیمه شان قطع شده دوباره بیمه شوند و از این حق خود بهره‌مند شوند.

وجود محصولات تقلبی و غیراصیل و ضربه زدن به هنر اصیل هنرمندان

وی با بیان این مطلب که فروش اجناس غیر اصیل و تقلبی یکی از معضلاتی است که دامنگیر این هنر شده است، ابراز داشت: اجناس چینی و پاکستانی و حتی غیراصیل ایرانی که کپی کاری شده و ارزشی ندارند، در بازار یافت می‌شود.

حسینی بر حمایت از هنرمندان در نمایشگاه‌های خارج از استان تأکید کرد و بیان داشت: این نوع حمایت‌ها برای فروش محصولات هنرمندان در دیگر نقاط کشور تاثیر مثبت دارد.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار