مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: عامل اصلی انتقال ویروس تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو، کنه هایی هستند که آلوده به این ویروس هستند، کنه ها معمولا با خون خواری از دام آلوده مبتلا به این ویروس می شوند.
کد خبر: ۶۱۷۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 11 June 2018

دکتر" مهدی شفیعی" درباره بیماری تب کریمه کنگو تصریح کرد: این کنه‌ها می توانند این ویروس را از طریق تخم از یک نسل به نسل بعدی خود انتقال دهند، در واقع وقتی کنه‌ها در یک منطقه به این ویروس آلوده می شوند این بیماری در نسل‌های بعدی منتقل می شود و وقتی کنه‌های یک منطقه آلوده شوند، آن منطقه آلوده باقی می ماند.

وی با بیان اینکه کنه‌ها با شروع فصل گرما و در فصول گرم سال بیشتر فعالیت دارند به همین دلیل این بیماری را در فصل گرم بیشتر می‌بینیم گفت: معمولا این کنه‌ها در جاهایی که جمعیت دامی بیشتری باشد، و در جاهایی که مراتع است وجود دارند.

شفیعی گفت: شایع ترین راه انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان گزش کنه است، اما راه‌های انتقال دیگری وجود دارد که از جمله می‌توان به کسانی که با دام سروکار دارند و دام را ذبح می کنند مانند قصابان، دامدارانی که ذبح دام انجام می دهند و یا روستاییانی که ممکن است برای مصرف خودشان دام کشتار کنند اشاره کرد.

وی افزود: این افراد با خون و ترشحات و امحاء و احشام دام در تماس هستند که ممکن است با بریدن دست این ویروس به آنها منتقل شود و یا اینکه از قبل دستشان زخمی باشد و این ویروس از طریق خراش وارد بدن شود و یا ترشحات حیوان آلوده به سر صورت و چشم و بینی پاشیده و از طریق مخاط این ویروس جذب می شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از دیگر راه های انتقال، انسان به انسان است که بیشتر در پرسنل بهداشتی درمانی می بینیم که با بیمار مبتلا سروکار دارند و از بیمار پرستاری می کنند، اگر این افراد اصول و نکات بهداشتی را رعایت نکنند ممکن است آلوده شوند.

وی ادامه داد: دام وقتی مورد گزش کنه آلوده قرار می گیرد و به ویروس آلوده می شود معمولا علامتی ندارد، بنابراین در معاینه دام قبل از کشتار که توسط دامدار و یا دامپزشک صورت می گیرد مشخص نمی شود دام بیمار است.

شفیعی گفت: آنچه مشکل ساز است، اگر فرد با گوشت تازه دام برای شستن و خرد کردن و فراوری کردن برای پخت تماس داشته باشد در صورتی که در حین کار دستش ببرد و یا اگر زخمی باشد ممکن است ویروس منتقل شود.

وی با بیان اینکه توصیه می کنیم زمانی که دام ذبح می شود، حداقل 24 ساعت در دمای چهار تا هشت درجه سانتی گراد قرار گیرد تا ویروس از بین رود اظهارکرد: اگر گوشت به خوبی پخته شود، چون حساسیت ویروس از بین می رود مصرف گوشت مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان توصیه کرد: مردم از خرید گوشت از معابر عمومی خودداری و نیاز مصرفی خود را از مراکز معتبر تهیه کنند و گوشت را قبل از خرد کردن و فراوری حداقل 12 ساعت در یخچال نگهداری کنند.

شفیعی در مورد علائم بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان گفت: بعد از اینکه فرد مبتلا شد حدود 40 درصد افراد علائمی از خود بروز نمی دهد، یا علائم خفیفی دارند که به پزشک مراجعه نمی کنند.

وی ادامه داد: شروع علائم اولیه همانند شبه آنفلوآنزا است فرد دچار تب ناگهانی می شود، درد در ناحیه سر، درد در پشت، درد گردن، درد پشت چشم، احساس لرز، خستگی و کوفتگی شدید و گاهی اوقات اسهال و دل درد است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه سه تا چهار روز این علائم وجود دارد که ممکن است فروکش کند و بعد علائمی چون خونریزی بروز می کند خاطرنشان کرد: تشخیص قطعی بیماری با ارسال نمونه سرم خون به انستیتو پاستور مشخص می شود.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار