مدیر ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به اولویت بندی استان های دچار گرد و غبار شدید با منشاهای داخلی و خارجی گفت: به ترتیب استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان در برنامه های مبارزه با گرد و غبار اولویت گذاری شده اند.
کد خبر: ۶۱۸۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳ 12 June 2018

علی محمد طهماسبی بیرگانی روز دوشنبه در کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی استان در اداره کل مدیریت بحران خوزستان توضیح داد: البته به جز این سه استان دیگر استانها نیز مد نظر هستند اما با توجه به ابعاد خسارت، بحران، میزان تکرار بحران و غلظت آن ،این اولویت بندی در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: با عنایت ویژه مقام معظم رهبری علاوه بر اعتبارات معمول دستگاه های اجرایی برای مقابله با گرد و غبار اعتبار ویژه 150 میلیون دلاری (با نرخ 35 هزار ریال) برای استان خوزستان اختصاص پیدا کرده و جلسات مختلفی در سطوح ملی برای این پدیده برگزار شده است.
مدیر ملی مقابله با گرد و غبار بیان کرد: در مدت سه ماه و تا پایان مرداد ماه استان تحت نظر استاندار با بهره گیری از همه ظرفیت های ملی و استانی، ظرفیت دانشگاهی و تحقیقاتی و مشارکت همه دستگاه ها ، طرح جامع مقابله با گرد و غبار در استان با ارایه برنامه عملیاتی استانی را به ستاد ملی گرد و غبار ارایه دهند تا در آنجا مورد بررسی قرار گیرد و قبل از شهریور ماه اقدامات اجرایی انجام شود.
وی بیان کرد: از اعتبار 150 ملیون دلار، 50 میلیون دلار برای بهینه سازی شبکه برق است که اعتبار آن در اختیار بخش برق استان قرار خواهد گرفت و 100 میلیون دلار دیگر معادل سه هزار و 500 میلیارد ریال، با مدیریت ستاد ملی گرد و غبار و با همکاری استانداری برای کانون های ریزگرد پیش بینی شده است.
طهماسبی تاکید کرد: 920 میلیارد ریال از مبلغ سه هزار و 500 میلیارد ریال تخصیص داده شده است که این رقم مربوط به خوزستان است و باید تلاش کنیم به درستی هزینه شود.
وی با اشاره به این که 2 دستگاه اجرایی دیگر برای برخورداری از اعتبارات ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار اضافه شده ، توضیح داد: یکی از این دستگاه ها آموزش و پرورش استان است که ضرورت کمک به آن احساس می شود و لازم است به ویژه برای دانش آموزان ابتدایی و دانش آموزان روستایی که در این استان تحصیل می‌کنند تسهیلاتی در نظر گرفته شود.
مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور ادامه داد: دستگاه دیگر شبکه بهداشت و درمان استان است که با سلامت مردم سر و کار دارد و اضافه کردن ان به این طرح بسیار مهم است.
وی با اشاره به وز جهانی مقابله با بیابان زایی ( 17 ژوئن مصادف با 27 خرداد) بیان کرد: هر ساله این روز در 186 کشور دنیا گرامی داشته می شود در کشور ما نیز از سال 1375 این مناسبت برگزار می شود.
طهماسبی افزود: امسال با توجه به شرایط حاکم بر استان خوزستان و با توجه به وجود گرد و غبار در این استان که یکی از مصادیق بیابان زایی و تخریب سرزمین است سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصمیم گرفت مراسم ملی مقابله با بیابان زایی در استان خوزستان و شهرستان اهواز برگزار شود.
معضل گرد و غبار از 15 سال گذشته تا کنون گریبانگیر استان خوزستان و برخی دیگر از استان های کشور شده است که عوامل مختلفی چون تغییرات اقلیمی آب و هوا، خشک شدن تالابها، خشکسالی، احداث سدها و... از جمله عوامل دخیل در این پدیده شوم به شمار می آیند.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار