در مقاله ای که توسط یکی از کارشناسان دامپزشکی کرمان منتشر شد می توانید اطلاعاتی درباره تب کریمه کنگو کسب کنید .
کد خبر: ۶۲۰۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ 17 June 2018

با شروع فصل گرما و افزایش حشرات ابتلا به انواع بیماری‌های ناقل شیوع می‌یابد، تب کریمه کنگو از بیماری‌های ناقل حیوان به انسان است که از طریق کنه منتقل شده و بسیار خطرناک است.

اهمیت بیماری:
بیماری تب کریمه کنگو بیماری مهمی است، چراکه مرگ و میر بالایی دارد، عفونت تب کریمه کنگو از طریق تماس با حیوان آلوده به صورت مستقیم و غیر مستقیم، به انسان منتقل می‌شود زمانی که انسان با ترشحات و خون بدن حیوان آلوده تماس پیدا می‌کند، بیماری به صورت مستقیم منتقل می‌شود. اما در روش غیر مستقیم، کنه‌ای که روی بدن حیوانات اهلی وجود دارد، از خون دام آلوده تغذیه می‌کند و آلوده می‌شود و چنانچه این کنه، روی بدن انسان قرار گیرد، می‌تواند آلودگی را منتقل کند
علائم بالینی چهار مرحله دارد:

دوره کمون:
دوره کمون بستگی به راه ورود ویروس دارد. پس از گزش کنه، دوره کمون معمولاً یک تا سه روز است و حداکثر به ۹ روز می‌رسد. دوره کمون به دنبال تماس با بافت‌ها یا خون‌آلوده معمولاً پنج تا شش روز است و حداکثر زمان ثابت شده ۱۳ روز بوده‌است.

قبل از خونریزی
شروع علائم ناگهانی در این بیماری حدود ۱ تا ۷ روز طول می‌کشد (متوسط ۳روز)، بیمار دچار سردرد شدید، تب، لرز، درد عضله، (بخصوص در پشت و پاها)، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور (حساسیت به نور) می‌شود. ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می‌شود تب معمولاً بین ۳ تا ۱۶ روز طول می‌کشد. تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه‌ای در کام نرم و سخت شایع هستند. تغییرات قلبی عروقی شامل کاهش ضربان قلب و کاهش فشارخون مشاهده می‌شود.

مرحله خونریزی‌دهنده:
مرحله خونریزی‌دهنده مرحله کوتاهی است که به سرعت ایجاد می‌شود و معمولاً در روز ۳ تا ۵ بیماری شروع می‌شود و ۱ تا ۱۰ روز (بطور متوسط ۴ روز) طول می‌کشد. خون‌ریزی در مخاط‌ها و خون ریزی زیرجلدی که قطری در حدود ۱–۲ میلی‌متر دارد در پوست بخصوص در قسمت بالای بدن و در طول خط زیربغلی دیده می‌شود و در محل‌های تزریق و تحت فشار ممکن است ایجاد شود. برخی موارد خون‌ریزی از بینی، استفراغ خونی، ملنا و خون‌ریزی غیرطبیعی رحم آن قدر شدید است که بیمار نیاز به تزریق خون دارد.

دوره نقاهت:
با کمرنگ شدن ضایعه‌های پوستی از روز دهم، به تدریج روند بهبودی آغاز می‌شود. مشخصه دوره نقاهت، طولانی بودن آن به همراه ضعف است که ممکن است برای یک ماه یا بیشتر باقی بماند. گاهی مو‌های بدن کامل می‌ریزند که البته پس از ۴ تا ۵ ماه ترمیم می‌شود. بهبودی معمولاً بدون عارضه است. اگرچه التهاب عصبی یک یا چند عصب ممکن است برای چندین ماه باقی بماند.

راه‌های پیشگیری از بیماری:
سمپاشی دام‌ها با استفاده از سموم مناسب ضد عفونی جهت کاهش کنه‌ها، محیط آلوده به خون و ترشحات بیمار و به دلیل اینکه دام‌های آلوده بدون علامت خاصی هستند باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای منفی ۱ تا ۴ قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود، از خرید گوشت‌های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیرمجاز) خودداری کنید.

توصیه به شهروندان:
چنانچه گوشت از منبع نامطمئن تهیه شود، احتمال ابتلا به بیماری افزایش پیدا می‌کند. ذبح کنار خیابانی و خرید آن خطرناک است این گوشت‌ها مورد تایید سازمان دامپزشکی نبوده و ممکن است آلوده باشند بنابر این گوشت مورد تایید سازمان دامپزشکی و مراکز معتبر مشکلی ندارند. افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند باید از دستکش، چکمه و روپوش استفاده کنند در واقع رعایت بهداشت فردی تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری است. کادر بهداشتی و درمانی نیز که با بیماران سروکار دارند نیز باید بهداشت و حفاظت فردی را طبق دستورالعمل رعایت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار