مدیرکل پیشگیری های وضعی قوه قضاییه:
مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقع جرم قوه قضاییه، حاشیه نشینی شهری را یکی از بحران های جوامع کنونی در اثر لجام گسیختگی شهرنشینی دانست و گفت: این ناهنجاری در روستاها و حتی مناطق و محله های مختلف شهرها نیز دیده می شود.
کد خبر: ۶۲۰۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰ 18 June 2018

علیرضا ساوری اظهار داشت: در هر جامعه و محیطی، سلسله عواملی مانند شرایط جغرافیایی، اقلیمی، وضعیت اجتماعی، اقتصادی، موقعیت خانوادگی، تربیتی، شغلی و طرز فکر و نگرش خاصی حاکم است که هر یک از این عوامل در حسن رفتار یا سوءرفتار افراد تاثیر می گذارد.
وی ادامه داد: شهرنشینی لجام گسیخته، گسترش حاشیه نشینی و فقر، اتلاف منابع و انرژی را به دنبال دارد.
ساوری با بیان اینکه حاشیه­نشینی در شهرها با جرم رابطه مستقیمی دارد، افزود: تنوع و تجمل، اختلاف فاحش طبقات اجتماعی ساکن شهرهای بزرگ، تورم و گرانی هزینه­های زندگی موجب می­شود تا افراد غیرکارآمد که درآمدشان کفاف زندگی آنان را نمی­دهد، برای تأمین نیازهای خود، دست به هر کاری هر چند غیرقانونی بزنند.
وی یادآور شد: افزایش میزان جرایم در سال­های اخیر تصادفی نیست و ریشه در گسترش شتابان حاشیه نشینی شهری دارد؛ از این رو کلان شهرهای کشور با جاذبه­های اقتصادی و فرهنگی به دلیل سرعت بی سابقه فرایند افزایش جمعیت مهاجر آن مناطق، در معرض خطر قرار دارند.
به گفته ساوری شکل­گیری مناطق ناکارآمد و حاشیه نشین منجر به بروز مشکلاتی مانند فقر، بیکاری، خشکسالی، مهاجرت بی رویه، جمعیت جوان، تبعیض، بی سوادی، توزیع ناعادلانه ثروت و سیاست های اقتصادی کلان غیراثربخش و عدم توازن در تولید ثروت می شود که معمولا به گذشته ها برمی گردد و حل و فصل این مسائل زمان‏بر است.
مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقع جرم قوه قضاییه افزود: تخریب و تصرف عدوانی املاک و زمین های دولتی، تغییر کاربری های غیرمجاز، تفکیک غیرقانونی اراضی (دولتی و غیردولتی)، وجود زمین ها و اراضی بدون تکلیف، وضعیت نامشخص مالکیت این قبیل زمین ها و اراضی، نبود کنترل و نظارت کافی، گسترش فساد اداری در برخی کارکنان، مشاورین املاک غیرقانونی، واسطه ها و دلالان ازجمله دلایل شکل گیری حاشیه نشینی است.
ساوری خاطرنشان کرد: بررسی و رسیدگی به علل و عوامل پدیده حاشیه نشینی و جلوگیری از گسترش مناطق جدید بافت های ناکارآمد (سکونتگاه های غیررسمی) نیازمند سه سطح از اقدامات شامل سطح ملی، سطح استانی و شهرستانی در قالب 2 راهبرد عمده و اساسی است که توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی فعلی و بافت های ناکارآمد از طریق پرداختن به علل دور یا ریشه ای این پدیده را به همراه دارد.
وی افزود: این راهبرد با هدف ارتقا و توانمندسازی مردم ساکن در این مناطق به وسیله اجرای برنامه های مرتبط با زیرساخت های شهری، آب، برق، فاضلاب، بهداشت و درمان، مسائل فرهنگی اجتماعی، ارتقای سطح سواد و ایجاد زیرساخت های آموزشی، حمل و نقل، پوشش های ایمنی و انتظامی، توزیع عادلانه ثروت، تولید ثروت، ایجاد اشتغال مولد و پایدار درنظرگرفته شده است.
ساوری راهبرد دوم را پیش بینی و پیشگیری از رشد و گسترش مناطق جدید بافت های ناکارآمد با تمرکز بر محدودسازی علل شکل گیری پدیده سکونتگاه های غیررسمی جدید، از طریق شناسایی دقیق علل یادشده و تمرکز بر رفع موانع و نارسایی های موجود در این زمینه عنوان کرد.
مدیرکل پیشگیری های وضعی قوه قضاییه درباره اقدامات انجام شده در مبدا و مقصد در پیشگیری از حاشیه نشینی گفت: توانمند­سازی جامعه روستایی با هدف پیشگیری از مهاجرت های بی رویه و نامتعارف با اولویت روستاهای در خطر تخریب و مهاجرت های دسته جمعی مهمترین اقدام انجام شده در مبدا بود که برای انجام این کار در مرحله نخست سه هزار روستا هدف گذاری شد.
وی افزود: با رویکرد اولویتی از بین این تعداد روستای هدف گذاری شده تعداد 700 روستا در هفت استان مهاجر فرست لرستان، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و کرمان در دستورکار جدی کارگروه ملی و استانی قرار گرفت.
ساوری ادامه داد: پیگیری مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک، پیگیری حرفه آموزی و پیگیری توسعه صنایع دستی، بومی و گردشگری (مانند اکوکمپ) از دیگر اقدامات انجام شده در مبدا است که با هماهنگی و همکاری 6 دستگاه شامل وزارت نیرو، سازمان فنی و حرفه ای، سازمان میراث فرهنگی و توسعه گردشگری، بنیاد برکت، بنیاد علوی و پروژه ملی بین المللی منارید و حبله رود به اجرا درآمد.
وی با تشریح اقدامات انجام شده در مقصد، تصریح کرد: شناسایی زمین ها و اراضی ملی و دولتی در معرض تخریب، تصرف و گسترش مناطق جدید بافت‌های ناکارآمد (در مرکز استان)، تکمیل طرح جامع حدنگار (کاداستر)، تعیین وضعیت زمین های بدون تکلیف با اولویت شهرستان مرکز استان و شهرهای بزرگ که در معرض تخریب، تصرف و گسترش مناطق جدید بافت‌های ناکارآمد از طریق اجرای طرح جامع حدنگار(کاداستر) و حفظ و صیانت از اراضی تحت مالکیت ازجمله اقدامات اجراشده در مقصد برای پیشگیری از حاشیه نشینی است.
وی، ارتقای آگاهی‌های عمومی پیشگیرانه از طریق مطبوعات و رسانه های محلی، نصب علائم و تابلوهای هشداردهنده برای جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و دولتی، پیگیری ایجاد کمربند سبز با اولویت اراضی در خطر تخریب و تصرف و ایجاد موانع فیزیکی نظیر سیم خاردار و فنس کشی در اراضی در معرض خطر تخریب و تصرف (به وسیله دستگاه ها و نهادهای مالک) را از دیگر اقدامات انجام شده در مقصد برشمرد.
مدیرکل پیشگیری های وضعی با بیان اینکه اجرای این طرح نتایج خوبی به همراه داشته است، گفت: صدور 19 هزار و 473 هکتار سند کاداستر، ارتقای فعالیت یگان های حفاظت از اراضی کشور، ساخت کمربند سبز به مساحت سه هزار و 802 هکتار از اراضی در معرض خطر تخریب و گسترش حاشیه نشینی، کاهش 2/3 درصدی تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ ها، کاهش 1/27 درصد تعدی و تجاوز نسبت به اموال عمومی، کاهش 3/7 درصدی تصرف غیرقانونی، استفاده غیرمجاز از اموال دولتی، کاهش 1/12 درصدی تجاوز به مناف ملی به قصد تصرف و کاهش 7/66 درصدی جرائم مربوط به تصرف غیرمجاز در اموال دولتی از مهمترین نتایج اجرای اقدامات در مقصد حاشیه نشینی بوده است.
وی درباره نتیجه عملکرد کارگروه های ملی و استانی گفت: پرونده­ های ورودی به دستگاه قضایی با عنوان تخریب و تصرف اراضی ملی و دولتی در مرکز 12 استان (مناطق در خطر گسترش سکونتگاه های غیررسمی) به صفر رسید و همچنین از روند رو به گسترش ساخت و سازهای غیرقانونی و ایجاد ساختمان های جدید در سکونتگاه های غیررسمی به ویژه در مراکز استان جلوگیری شد.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار