طهماسبی گفت: از مجموع 2 میلیون و 400 هزار هکتار باغات بارور در کشور تنها کمتر از نیم میلیون هکتار از آنها تحت پوشش بیمه هستند.
کد خبر: ۶۲۶۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹ 04 July 2018

محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی  درباره آخرین وضعیت تولید محصولات باغی در سال جاری اظهار کرد: با توجه به افزایش درجه حرارت و هوای متغیر و ناپایدار در اسفند ماه گذشته در برخی استان‌ها همچون کرمان موجب شد که گل انگیزی درختان پسته ناشی از عدم تأمین سرمای مورد نیاز دچار آسیب شود به طوریکه براساس آخرین برآوردها 2 هزار میلیارد تومان خسارت به باغات پسته کرمان وارد شد.

وی افزود: سرمای دیررس بهاره در فروردین ماه با وجود فعالیت شیره گیاهی و تشکیل گل، برگ و حتی میوه در برخی درختان موجب شد که باغات سیب، گردو و انگور استان‌های زنجان، قزوین، اردبیل و تهران در منطقه دماوند و فیروزکوه دچار سرمازدگی شدید شوند.

طهماسبی مجموع خسارت سرمازدگی دیررس بهاره بالغ بر 8 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه بخش قابل توجهی از باغات تحت پوشش بیمه نیستند، سرمازدگی اخیر مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تنها 20 تا 30 درصد باغات کل کشور تحت پوشش بیمه هستند، بیان کرد: از مجموع 2 میلیون و 400 هزار هکتار باغات بارور موجود در کشور تنها کمتر از نیم میلیون هکتار آنها تحت پوشش بیمه هستند و این درحالی است که با وجود شرایط اقلیمی ناپایدار ناشی از تنش‌های خشکی، سرما، گرما، طوفان و تگرگ که محیط کشت را تهدید می‌کند، انتظار می‌رود تمامی باغداران نسبت به بیمه باغات خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه 70 درصد حق بیمه محصولات کشاورزی توسط دولت و 30 درصد توسط کشاورزان پرداخت می‌شود، بنابراین بیمه کشاورزی، بیمه حمایتی و ریسک برای تنش های محیطی است و افرادی که نسبت به بیمه باغات خود اقدام کردند، برحسب گزینه های بیمه غرامت دریافت می کنند.

به گفته این مقام مسئول، خوشبختانه با تبصره ای که راجع به صندوق بیمه در مجلس به تصویب رسید، قرار شد تا 100 درصد اعتبارات بیمه محصولات کشاورزی تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه اعتبارات صندوق بیمه جوابگوی نیاز کشور نیست، اظهار کرد: با توجه به اعتبار حدود یک هزار میلیارد تومانی صندوق بیمه و خسارت بالای 11 میلیارد تومان سرمازدگی و بخش های مختلف می توان گفت که این میزان جوابگوی نیاز کشاورزان نیست و به همین دلیل با تشکیل کارگروه مدیریت بحران در رابطه با بخش های تخصصی کشاورزی در استانداری های مختلف با امحال وام ها و ارائه تسهیلات ارزان قیمت درصدد حمایت از تولیدکنندگان هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشاورزان تمایل چندانی نسبت به بیمه باغات خود ندارند، افزود: با توجه به کمبود اعتبار صندوق بیمه محصولات کشاورزی و خسارت های وارده به بخش کشاورزی ناشی از سرمازدگی و سایر تنش های محیطی، پرداخت غرامت ها با تاخیر انجام می شود چرا که این دو مقوله همانند فیل و فنجان است که انتظار می رود تمامی کشاورزان بیمه ریسک را انجام دهند تا در صورت پوشش همگانی بیمه محصولات بتوانیم حمایت بهتری از تولیدکنندگان داشته باشیم.

در تولید محصولات باغی کمبودی نداریم
طهماسبی با اشاره به اینکه اکثر میوه های تولیدی مناطق سرد و معتدل دچار آسیب شدند، افزود: البته با وجود مازاد تولید محصولات باغی در مناطق سرد و معتدل نگرانی مبنی بر کمبود میوه نداریم، ضمن آنکه تولید در مناطق گرمسیری به ویژه مرکبات از شرایط متعادلی برخوردار است.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش سرمازدگی و تنش های محیطی در باغات بیان کرد: از طریق تکنولوژی و فناوری سامانه های ضد تگرگ، ماشین‌آلات ضد سرمازدگی و استفاده از ارقام جدید و اصلاح شده و همچنین مدیریت به دنبال کاهش خسارت سرمازدگی و تنش های محیطی در باغات هستیم که بدین منظور افراد با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی استان ها می توانند ادوات و تجهیزات مورد نیاز استفاده کنند.

به گفته معاون امور باغبانی با وجود تنوع بالای اقلیمی و کشت محصولات هسته دار، دانه دار و انگور در مناطق مختلف کمبودی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه حدود 13 هزا رو 500 هکتار گلخانه در کشور موجود است، گفت: با توجه به آنکه عمده تولیدات سبزی و صیفی در محیط های گلخانه ای صورت می گیرد؛ بنابراین تولید حدود 2 میلیون و 300 هزارتن محصول در این محیط های گلخانه ای به هیچ عنوان دچار آسیب قرار نمی گیرند.

طهماسبی در پایان تصریح کرد: با توجه به سرمازدگی دیررس بهاره پیش بینی می شود که تولید محصولات دانه دار، هسته دار و خشکبار نظیر پسته و گردو نسبت به مدت مشابه سال قبل یک میلیون تن کاهش یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار