مدیرکل دامپزشکی ‌کرمان با بیان اینکه جلوگیری از ورود دام قاچاق برای پیشگیری از بیماری‌های دام استان ضرورت دارد گفت: بیماری تب کریمه کنگو در ‌کرمان ایجاد نگرانی کرده است.
کد خبر: ۶۲۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ 12 July 2018

حسین رشیدی امروز در شورای اداری استان کرمان که با حضور آیت‌الله صدیقی دبیر کل بنیاد بین‌المللی غدیر و امام جمعه موقت تهران برگزار شد اظهارداشت: دو بیماری در حیات وحش و بیماری تب کریمه کنگو باعث نگرانی در جامعه شده است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با این دو بیماری دامپزشکی مسئولیت دارد گفت: اهم وظایف دامپزشکی تامین بهداشت و سلامت دام و طیور و کمک به تامین امنیت غذایی جامعه است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه در استان کرمان زنجیره کاملی از پرورش طیور داریم که باید از آن محافظت کرد افزود: 13 کشتارگاه طیور در استان کرمان داریم.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات تملک دارایی ما بسیار کم است و باید به کمک کنترل بیماری‌ها بیاید بیان کرد: تنها استانی هستیم که گوشت مرغ تولید شده در استان باقیمانده آنتی‌بیوتیک ندارد.

رشیدی با بیان اینکه یکی دیگر از بیماری‌های مطرح شده در حیات وحش پارک ملی خبر است افزود: اقدامات کنترلی در مورد این بیماری در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سطح دنیا پراکنده است اما قابل انتقال به انسان نیست و اصلا جای نگرانی در این مورد برای مردم وجود ندارد افزود: عامل این بیماری با عامل طاعون انسان تفاوت دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه برنامه‌های واکسیناسیون برای کنترل بیماری در حال انجام است و کانون‌های بیماری شناسایی شده است گفت: عواملی که باعث خطر این بیماری است بحث خشکسالی و کمبود آب است و نباید اجازه ورود گله‌های جدید به منطقه را داد.

وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در استان ایجاد نگرانی کرده و خوشبختانه داروی مقابله با این بیماری وجود دارد و اصلا جای نگرانی نیست گفت: ناقل این بیماری کنه‌ها هستند و انتقال نسل به نسل این بیماری وجود دارد.

رشیدی با اشاره به اینکه این بیماری از طریق نیش کنه‌آلوده به انسان و دام منتقل می‌شود افزود: در انسان این بیماری ظاهر می‌شود اما در دام بیماری مشخص نیست.

وی با بیان اینکه در استان کرمان معمولا دامداران در معرض این بیماری قرار دارند بیان کرد: جلوگیری از ورود دام قاچاق برای پیشگیری از این بیماری ضرورت دارد و گوشت را حداقل باید 24 ساعت در یخچال نگهداری و بعد استفاده کرد.

در این جلسه رضا جزینی‌زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه اهمیت محیط زیست در آیات و روایات آمده است و باید به آن توجه شود اظهارداشت: حیات وحش کرمان یک حیات وحش پاک است.

وی با اشاره به اینکه امسال واکسیناسیون در استان کرمان به‌خوبی انجام شده است گفت: قاچاق دام ضربه به سلامت دام استان می‌زند و تا امروز بیش از هشتاد هزار دام ما در حیات وحش از بین رفتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه دور دوم بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از دیروز در منطقه پیدا شده و باید این موضوع را یک بحران بدانیم افزود: قرار است شنبه جلسه مدیریت بحران تشکیل شود و ما الآن پول بنزین برای حضور در منطقه نداریم و باید با هم‌افزایی از توسعه این بیماری در منطقه حفاظت شده خبر جلوگیری کرد.

دولت فکری به حال وضعیت بحرانی آب کرمان کند

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه دولت فکری به حال وضعیت بحرانی آب کرمان کند گفت: دام عشایر در حال نابودی است، چشمه‌های آب خشکیده و کشاورزان از هستی ساقط شدند.‌

حبیب‌اله نیکزادی‌پناه ‌با اشاره به اینکه سابقه خشکسالی در استان کرمان به 22 سال می‌رسد اظهارداشت: تقریبا کشاورزان و عشایر آسیب کافی از خشکسالی دیدند.

وی با بیان اینکه دام عشایر در حال نابودی است و چشمه‌های آب خشکیده است گفت: نمایندگان استان این هشدار را به دولت داده است که وضعیت در کرمان بحرانی است.

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اختلاف دما باعث شد تا کشاورزان آسیب جدی ببینند افزود: 90 درصد محصول پسته استان خراب شد و کشاورزان از هستی ساقط شدند.

وی با بیان اینکه خشکسالی آسیب‌های زیادی به دنبال دارد و تنها مسئله نبود بارندگی نیست بیان کرد: باید فکری عاجل برای خشکسالی کرمان شود و مردم به‌شدت با مشکل درآمدی روبه‌رو شدند و نیاز است با توزیع بسته‌های غذایی به آنها کمک کرد.

نیکزادی‌پناه با اشاره به اینکه مردم استان کرمان نجیب هستند و اجازه سوءاستفاده دشمنان نظام را نمی‌دهند اما واقعیت این است که مردم مشکل دارند گفت: آب روستایی استان با مشکل منابع روبه‌رو است و نیازمند تانکر آبرسانی هستیم که ستاد بحران باید در این زمینه وارد شود.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار