خطر شیوع طاعون نشخوارکنندگان در استان کرمان؛
مدیرحفاظت محیط زیست استان کرمان گفت:بیمار طاعون نشخوارکنندگان جان ۷۰ حیوان وحشی در پارک ملی خبر را گرفت وخطرتسری به حیوانات اهلی نیز وجود دارد.
کد خبر: ۶۲۹۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳ 13 July 2018

رضا جزینی زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان ضمن تایید تلف شدن تعدادی حیوانات وحشی از جمله کل، بز، قوچ و میش ظرف چند روز گذشته در پارک ملی خبرگفت: فعلا این بیماری تا حدودی توسط محیط زیست کنترل شده است.

وی افزود:این بیماری اکنون بصورت خاموش در منطقه وجود داشته و ممکن است از کنترل خارج شود.

جزینی زاده با اشاره به اینکه محیط زیست استان دام‌های مبتلا را سوزانده، دفن و آبشخور‌های حیوانات را ضدعفونی کرده است تصریح کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای دام ها و حیوانات وحشی در پارک ملی خبر زنگ خطررا به صدا در آورده است.

وی بیان کرد:از استانداری کرمان درخواست اعتبار برای مهار این بیماری را گردیم امیدواریم تخصیص یابد والا خسارت جبران ناپذیری به پارک ملی خبر و حیات وحش آن وارد می شود.

جزینی زاده اظهارداشت:نیاز است ستاد مدیریت بحران برای جلوگیری از خسارت بیشتر به این پارک ملی و دیگر حیوانات منطقه برگزار شود که استانداری ، فرمانداری بافت ودیگر نهادهای بهداشتی نیز الزاما باید تاثیرگذار باشند.

مدیر محیط زیست استان کرمان افزود: خطر جدی خروج طاعون نشخوارکنندگان از پارک ملی خَبر بافت و فراگیری آن به دیگر نقاط استان نیز وجود دارد که ما نگران این مسئله هستیم.

جزینی زاده با اشاره به اینکه لازم است همکاری و همیاری نزدیکی در استان کرمان برای مقابله با طاعون صورت گیرد گفت: طی سال‌های گذشته در استان مرکزی هزار و ۵۰۰ راس حیات وحش و ده‌ها هزار دام اهلی در اثر این بیماری از بین رفته است.

طاعون نشخوارکنندگان (PPR) بیماری ویروسی بسیار مسری است که حیوانات وحشی و اهلی از جمله گوسفند و بز به آن مبتلا می‌شوند

این بیماری در گله‌هایی که سابقه واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری را ندارند می‌تواند ۸۰ تا ۹۰ درصد دام‌ها را مبتلا کند و حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد از حیوانات مبتلا را به کام مرگ بکشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار