مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با ابراز خرسندی از کسب یک نشان ارزنده برای استان بیان کرد: در پی ثبت جهانی محور ساسانی، این بار آباده به عنوان شهر ملی منبت انتخاب شد.
کد خبر: ۶۳۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵ 24 July 2018

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر: مصیب امیری ادامه داد: ثبت منبت آباده از سال ۹۳ شروع شد و نخستین گواهی نشان جغرافیایی در سطح کشور به عنوان نخستین صنایع دستی دارای این نشان، را از آن خود کرد.

وی اضافه کرد: در پی آن نیز پرونده منبت آباده به سازمان WIPO ارسال شد و نشان جغرافیایی بین المللی برای این صنایع دستی اخذ گردید.

امیری به اقداماتی که از سال ۹۵ تا کنون در حوزه منبت آباده انجام شده اشاره کرد و گفت: ابتدا دفاعیه برای ثبت ناملموس این منبت به تهران ارائه و گواهی آن اخذ شد و سپس آباده نامزد شهر ملی منبت شد.

این مقام مسئول افزود: در ابتدا منبت آباده، خاتم شیراز و دست بافته های داری قشقایی برای کسب نشان ملی از استان انتخاب شده بودند که در نهایت پس از بررسی های کارشناسی، پرونده منبت آباده در اولویت قرار گرفت و به شورای راهبردی صنایع دستی کشور ارائه شد.

وی اضافه کرد: ۳۰ تیرماه در نهایت با حضور در جمع اعضای این کمیته ملی، معاونت صنایع دستی کشور و ... دفاعیه نهایی انجام شد و آباده با افتخار عنوان شهر ملی منبت در کشور را به خود اختصاص داد و امیدواریم عنوان جهانی این رشته را نیز به زودی کسب نماید.

انتخاب شهرها و روستاهای ملی

معاون صنایع دستی فارس نیز با اشاره به نقش برگزاری نشست تخصصی شورای راهبردی صنایع دستی برای بررسی و انتخاب شهرها و روستاهای ملی در حوزه صنایع دستی اظهار کرد: در دومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی که در روز دوشنبه مورخ ۱۱/۰۴/۱۳۹۷ در عمارت تاریخی کوشک واقع در تهران برگزار شد، چندین استان از جمله استان فارس پیشنهاد خود را مبنی بر ثبت شهر آباده به عنوان شهر ملی منبت با توجه به پتانسیل های موجود ارائه کردند.

زاهدیان نژاد ادامه داد: در پی آن، دفاع لازم توسط مسئولان استانی و شهرستانی از این موضوع انجام شد و با ارائه آمار ۲۰۰ هزار نفری از هنرمندان استان فارس، آباده را به عنوان یکی از شهرهای مهم استان در تولید صنایع دستی شاخص به ویژه در هنر منبت معرفی کردند.

وی انتخاب شهرها و روستاهای ملی را در توسعه و ترویج صنایع دستی این مناطق نیز موثر دانست و عنوان کرد: این فرآیند از ۲ سال گذشته با تشکیل شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی آغاز شد که ریاست این شورا برعهده معاون صنایع‌دستی است و مدیران کل این معاونت و نمایندگانی از سایر معاونت‌های سازمان میراث‌فرهنگی و اعضای شورا هستند.

زاهدیان نژاد تصریح کرد: شاخص‌هایی که برای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در شورا مورد توجه قرار می‌گیرد، به صادرات، ترویج و توسعه صنایع‌دستی، حوزه میراث‌فرهنگی،جاذبه‌های گردشگری و ... مرتبط است.

 

از همدلی تا توانایی

مسئول اداره میراث فرهنگی آباده نیز با تشکر از همدلی و مشارکت مسئولان استانی و شهرستانی برای به ثمر رسیدن انتخاب آباده به عنوان شهر ملی منبت گفت: حمایت مدیر کل و معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی فارس، حضور نماینده محترم شهرستانهای آباده ، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی در جلسه و تاکید بر نقش صنایع دستی در چرخه اقتصاد و ایجاد اشتغال پایدار، همکاری فرماندار و شهردار آباده و... زنجیره مطلوبی برای کسب این نشان ایجاد کرد.

جعفرپور ادامه داد: پرونده منبت آباده با پیگیری ها و دفاعیات لازم مسئولان فارس خوشبختانه به حدی قوی بود که به عنوان شهر ملی منبت رای آورد و امیدواریم که این نشان افتخارآمیز راهی برای ادامه توسعه و ترویج منبت آباده و ایجاد اشتغال پایدار برای هنرمندان فعال در این حوزه باز کند.

وی منبت آباده را شاخص و مرغوب دانست و بیان کرد: منبت از آباده ابداع و تولید شده است و به همین دلیل منحصر به فرد است و در طرح و نقش و نوع انجام کار نظیر ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار