رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان خبر داد
رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: واحد معاضدت کانون وکلای دادگستری خدمات قابل توجهی به مردم و شهروندان با بضاعت کمتر ارائه می‌دهند که سال گذشته 400 فقره پرونده معاضدتی در کانون وکلای دادگستری استان کرمان تشکیل شد.
کد خبر: ۶۳۸۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸ 02 August 2018

مجید شعبانی صبح امروز در نشست خبری با اشاره به آزمون وکالت سال 97 اظهار داشت: ثبت‌نام این دوره نیمه اول مهر ماه انجام و آزمون 9 آذر ماه در کرمان برگزار می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان با بیان اینکه آزمون وکالت سال 97 از طریق سازمان سنجش برگزار می‌شود، عنوان کرد: امسال 70 نفر وکیل در سهمیه استان کرمان قرار داده‌ام که در حوزه‌های قضائی مورد نیاز جذب می‌شود و بعد از کارآموزی، پروانه وکالت دریافت می‌کنند.

شعبانی ادامه داد: این تعداد سهمیه آزمون وکالت در کمیسیونی مرکب از رئیس کانون وکلا، رئیس کل دادگستری و رئیس دادگاه انقلاب تعیین می‌شود و بر اساس نیاز استان است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: تعداد وکلا، تعداد پرونده‌ها و حوزه‌های قضائی جدیدی که تشکیل می‌شوند در تعیین سهمیه آزمون وکالت مدنظر قرار دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در سطح استان کرمان یک‌هزار و 153 نفر وکیل پایه یک دادگستری داریم که از این تعداد 706 نفر مرد و 447 نفر خانم در حال فعالیت هستند، همچنین 257 نفر کارآموز وکالت داریم که در حال کارآموزی هستند و از این تعداد 170 نفر مرد و 87 نفر خانم هستند.

شعبانی گفت: سال گذشته حدود 80 نفر از وکلای استان کرمان پروانه وکالت خود را تودیع کردند و حدود 200 نفر هم اساسا پروانه خود را تمدید نکردند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان عمده‌ترین دلیل تودیع و عدم تمدید پروانه وکلا را درآمد پایین دانست و اظهار داشت: وکلای جوان از حیث تامین هزینه‌ها و درآمد با مشکل مواجه هستند و با توجه به اینکه در برابر نگهداری پروانه وکالت، تعهدات و وظایفی دارند، ترجیح می‌دهند که تودیع کنند که مجدد می‌توانند بعد از مدتی فعالیت خود را آغاز کنند.

شعبانی ابراز داشت: واحد معاضدت کانون وکلای دادگستری خدمات قابل توجهی ارائه داده و در اداره زندان‌ها، دادگستری، دادسرا و کانون وکلا، اداره معاضدات شعب را دارد که به مردم و شهروندان با بضاعت کمتر، خدمات مشاوره و وکالت می‌دهند.

وی افزود: البته استفاده از وکالت معاضدتی شرایطی دارد که یا باید از نهادهای مربوطه مانند بهزیستی، کمیته امداد و دادگستری معرفی شوند و یا در مراجعه مستقیم، خود کانون مسئله بضاعت آنها را بررسی می‌کند.

شعبانی عنوان کرد: سال گذشته 400 فقره پرونده معاضدتی در کانون وکلای دادگستری استان کرمان تشکیل و 500 فقره هم وکالت تسخیری ارائه شده که در دادگاه در پرونده‌های لازم صورت گرفته است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: در بعد نظارتی هم دادسرای انتظامی کانون و سه شعبه انتظامی فعال است و مراجعاتی که شکایاتی نسبت به عملکرد حرفه‌ای وکلا دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شعبانی بیان داشت: سال گذشته حدود هشت حکم ابطال پروانه وکالت داشتیم و علاوه بر آن 22 فقره پرونده منجر به حکم محکومیت شده که تعلیق موقت پروانه صورت گرفت.

وی به طرح جامع آموزش و پذیرش وکالت اشاره داشت و گفت: مدعیان این طرح می‌گویند، وکالت باید مانند دیگر صنف‌ها از طریق شورای رقابت و واحدهای مربوطه، پروانه وکالت بدون آزمون و ظرفیت داده شود.

شعبانی ادامه داد: در این زمینه قوانین کاملا روشنی داریم که نهاد وکالت را به واسطه وظیفه و بحث حرفه‌ای عدالت‌گستری که با جان و مال مردم در ارتباط است، از اصنافی که به صورت روزمره خدمات ارائه می‌دهند، مجزا کرده است، لذا سختگیری در تربیت و پرورش وکیل وجود دارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان ابراز داشت: معتقدیم این طرح ضربه به مردم، حقوق شهرونی و تالی فاسد برای دستگاه قضایی دارد.

شعبانی با اشاره به آیین‌نامه حق‌الوکاله در دو بخش تعرفه حق‌الوکاله و قرارداد خصوصی عنوان کرد: آیین‌نامه مناسب حال وکلا و جامعه باید در قوه قضائیه دیده شود، اگر هزینه وکلا اندازه هزینه دادرسی شود، قبول داریم و بیش از آن هم قرارداد بسته نمی‌شود.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار