معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: طرح مدیریت تلفیقی کنترل آفت پسیل پسته جهت کنترل این آفت (طرح آذر تا آذر) را تهیه و در شهرستان‌های پسته خیز در حال انجام است.
کد خبر: ۶۳۸۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷ 02 August 2018

محمد رضا پور خاتون معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: پسته عمده‌ترین و ارزآورترین محصول کشاورزی صادراتی کشور می‌باشد که در سال‌های اخیر عوامل مختلفی مانند کمبود بارندگی و خشکسالی، تغییرات اقلیمی، کاهش کمیت و کیفیت منابع آبی و آفات محصول پسته را تهدید می‌کند. مهم‌ترین و کلیدی‌ترین آفت پسته، پسیل است که به نام شیره خشک معروف می‌باشد. با توجه به استفاده بی رویه سموم توسط کشاورزان و بروز مقاومت در جمعیت پسیل نسبت به سموم، گاهی طغیان آفت را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این سازمان طرح مدیریت تلفیقی کنترل آفت پسیل پسته جهت کنترل این آفت (طرح آذر تا آذر) را تهیه و در شهرستان‌های پسته خیز در حال انجام است، افزود: در این طرح از روش‌هایی از جمله شخم و یخ آب زمستانه، تغذیه مناسب، استفاده از کارت‌های زرد و در نهایت روش‌های شیمیایی تحت نظر کارشناسان استفاده می‌گردد.

وی افزود: یکی از عوامل مهم کنترل پسیل دشمنان طبیعی آن است که هنگام مبارزه، حفاظت از این دشمنان طبیعی ضروری می‌باشد. حذف سمپاشی‌های بی رویه و بی برنامه در اوایل و اواخر فصل به حفاظت دشمنان طبیعی کمک می‌کند.

پور خاتون افزود:در استفاده از روش شیمیایی لازم است که انتخاب حشره کش مناسب با توجه به نظر کارشناس مجرب و متخصص صورت گیرد؛ که این خود به عوامل مختلفی مانند جمعیت آفت، زمان کاربرد، میزان محصول، سموم بکار رفته قبلی، نحوه تأثیر سم مورد استفاده و ... بستگی داردو باید توجه کرد که در سمپاشی‌ها از سموم غیر مجاز و با طیف وسیع حشره کشی نظیر سموم پایروتیرویید (فنوالریت، آمبوش و...) استفاده نشود. برای جلوگیری از مقاومت این آفت به سموم، توصیه میشود در سمپاشی‌های متوالی از سموم با گروه مختلف به صورت متناوب استفاده و از اختلاط سموم با یکدیگر شدیدا پرهیز شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت:در صورتی که عمل کالیبراسیون (تنظیم سمپاش جهت پاشش مقدار معینی محلول سمی، با اندازه و تعداد مشخصی از ذرات در هکتار) به طور صحیح انجام نشود محلول سم بیش از اندازه و یا کمتر از اندازه توصیه شده در باغ پاشیده می‌شودکه این باعث افزایش هزینه عملیات سمپاشی، آلودگی محیط زیست و هدر رفتن زمان و سرمایه می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه آفت یک موجود زنده است و جمعیت آن تحت تاثیر عوامل محیطی قرار دارد نمی‌توان تاریخ معینی برای سمپاشی تعیین کرد، بنابراین باغداران باید برای تعیین زمان سمپاشی از نظر کارشناسان خبره استفاده نموده و از سمپاشی در زمان‌های از پیش تعیین شده و نامناسب خودداری گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار