مدیرعامل شرکت گاز کرمان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور از نعمت گاز برخوردارند در حالی‌ که ۶۶ درصد جمعیت استان از گاز استفاده می‌کنند گفت: در زمینه گازرسانی از سرانه کشوری عقب‌تر هستیم.
کد خبر: ۶۴۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۷ 14 August 2018

منوچهر فلاح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه شاخص‌های اطلاع‌رسانی برای ارزیابی یک کشور و جامعه بسیار مهم است اظهار داشت: خبرنگاران سفیران خبرهستند و رسالت بزرگی برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه گاز محور توسعه و پیشران توسعه است گفت: بیش از 75 درصد سبد انرژی کشور را گاز تشکیل می‌دهد و بیش از 90 درصد جمعیت کشور از نعمت گاز برخوردارهستند گفت: با گازدار شدن شهرها اشتغال نیز افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با بیان اینکه گاز نسبت به سوخت های فسیلی انرژی پاکی است و ارزان‌تر از سوخت های دیگر است افزود: گاز طبیعی از سوخت هایی است که با جایگزینی آن با سوخت‌های دیگر می توان آلایندگی هوا را تا حد زیادی کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه گاز علاوه برمصرف خانگی در تولید برق بیش از 75 درصد نقش دارد بیان کرد: برای گردش چرخ صنعت و برای کشت در گلخانه‌ها و خوراک واحدهای پتروشیمی از گاز استفاده می‌شود.

فلاح با بیان اینکه استان کرمان جایگاه ویژه‌ای در استفاده از گاز ‌دارد و از 71 شهر استان کرمان، 50 شهر گاز دارد و 85 درصد جمعیت شهری از گاز استفاده می‌کنند گفت: از مجموع 2 هزار و 500 روستای واجد شرایط گازرسانی بیش از 930 روستا گاز دارد.

وی با اشاره به اینکه قریب 38 درصد جمعیت روستایی استان و در مجموع 66 درصد از جمعیت استان از گاز استفاده می‌کنند افزود: سوخت بیش از 730 واحد صنعتی بزرگ در استان از گاز تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان 15هزارکیلومتر شبکه توزیع و تغذیه کشیده شده است و بیش از 600 هزار مشترک جذب شده است تصریح کرد: نزدیک به 366 هزار انشعاب کشیده شده است اما از سرانه کشور عقب هستیم ‌و سرلوحه کار ما گاز‌رسانی به مناطق محروم است.

وی با اشاره به اینکه از 21شهری که تا به امروز گازرسانی نشده است در 11 شهر پیمانکار مشغول بکار است گفت: هنزا،‌ ارزوئیه، درب‌بهشت، جیرفت، بلوک، نرماشیر، فهرج، زهکلوت، شهداد، اندوهجرد و عنبرآباد پیمانکار شهرهایی هستند که پیمانکار در آنها در حال کار است و گازرسانی به این مناطق پیشرفت خوبی دارد.

فلاح با بیان اینکه پنج شهر قلع‌گنج، نظام‌شهر، فاریاب، دوساری و گنبکی در حال انتخاب پیمانکار و در جریان برگزاری مناقصه است و پنج شهر دیگر در حال طراحی هستیم افزود: 260 روستا در حال اجرا، 172روستا در حال مناقصه و ‌مابقی در دست طراحی است.

وی با اشاره به اینکه 96 روستا برای هفته دولت آماده بهره‌برداری شده‌اند که بیش از 112میلیارد برای آنها هزینه شده است و به زودی افتتاح خواهند شد بیان کرد: امیدواریم با تأمین نقدینگی این پروژه‌ها در موعد مقرر اجرا شوند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با بیان اینکه ذخایر‌گاز پایدارتر از ذخایر نفتی است و ایران بیشترین گاز جهان را داراست افزود: میدان گازی عسلویه با قطر در رقابت است و به یک میزان گاز استخراج می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان تضمین کرد در فصل زمستان افت فشار گاز به علت مصرف زیاد نداشته باشیم گفت: واحدهای صنعتی ما نباید تک‌سوز باشند و فقط به گاز اکتفا کنند چرا که مصرف گاز در تابستان و زمستان فرق می‌کند و مصرف گاز در زمستان 7 الی10 برابر افزایش پیدا می‌کند.

فلاح با بیان اینکه اگر تعادل در مصرف گاز اتفاق نیفتد شهرها و مناطق شمالی در فصل زمستان در تامین گاز به مشکل بر‌می‌خورند بیان کرد: رسالت و اولویت شرکت‌گاز تامین گاز واحدهای خانگی، تجاری، شهرها و اطراف آنهاست و برای قطع گاز در مرحله اول به‌سراغ صنایع و واحدهای بزرگ مثل کارخانه سیمان و در مرحله به بعد سراغ صنایع بزرگ‌تر مثل فولاد می‌رویم.

وی با اشاره به اینکه زلزله و گسل‌ها خطوط انتقال گاز را تهدید و کار گازرسانی را بسیار سخت می‌کند افزود: به علت عدم رعایت نکات ایمنی مرگ و میر در واحدهای خانگی بیشتر است و بیش از 85 درصد از مرگ و میر در واحدهای خانگی به علت نقص در دودکش است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان با بیان اینکه شرکت‌گاز هیچ‌گونه وجهی در رابطه با قطعی گاز و خدماتی که 194ارائه می‌دهد دریافت نمی‌کند گفت: قانون به ما اجازه گازرسانی در مناطقی که با پدیده زمین‌خواری روبه‌رو هستیم و ساخت و ساز غیرمجاز اتفاق افتاده مانند حاشیه شهرها را نمی‌دهد.

وی با اشاره به گازرسانی به روستاها گفت: طرح هادی اجازه گازرسانی به روستاهایی را می‌دهد که بیش از 20 خانوار جمعیت داشته باشند.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار