رئیس امور مراتع منابع طبیعی جنوب کرمان خبر داد
رئیس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: پروژه مدیریت چرا و کنترل دام در منطقه جنوب کرمان با اعتبار یک میلیارد ریال در حال اجرا است.
کد خبر: ۶۴۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ 01 September 2018

ایمان مشایخی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: همزمان با اتمام زمان بهره‌برداری از مراتع ییلاقی جنوب استان کرمان تمام دام‌ها باید از مراتع ییلاقی خارج و در مراتع میان‌بند وارد و یا با علوفه دستی تعلیف شوند که این زمان اغلب از 20 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا 20 مرداد ماه ادامه دارد.

 وی با اشاره به اهداف مهم مدیریت چرا بیان داشت: از جمله اهداف این پروژه ایجاد تعادل بین دام، علوفه و سایر نهاده‌ها با زمین، نیروی انسانی و منابع مالی است به نحوی که استفاده بهینه از تمام منابع به دست آید، بدون اینکه آسیبی به پوشش گیاهی و خاک وارد شود.

 مشایخی اعتبار پروژه مدیریت چرا و کنترل دام را در جنوب کرمان یک میلیارد ریال ذکر و تصریح کرد: اجرای این پروژه اقدام حفاظتی مهمی در راستای ایجاد تعادل دام و مرتع به شمار می‌رود و به عنوان یکی از سیاست‌های راهبردی در دستور کار قرار دارد بر همین اساس هم‌اکنون در مراتع ییلاقی شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد و فاریاب در حال اجرا است.

رئیس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ادامه داد: دامداران با توجه به اتمام فصل چرا در مراتع ییلاقی و به منظور بهره‌برداری اصولی و بهینه از مراتع حسب قوانین و مقررات مربوطه باید از ورود زودهنگام احشام، دام و همچنین دام مازاد بر ظرفیت پیش‌بینی شده در پروانه چرا به مراتع قشلاقی خودداری کنند.

 وی با تأکید بر اینکه در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع با متخلفان طبق قانون و با قاطعیت رفتار می‌شود، افزود: با معرفی این افراد به مراجع قضایی پروانه بهره‌برداری آن‌ها باطل و از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

 مشایخی عنوان کرد: طبیعت‌دوستان می‌توانند، گزارش مربوط به آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی، چوب، زغال و ... را با شماره تماس 1504 «کد امداد جنگل و مرتع فرماندهی یگان حفاظت» اطلاع دهند تا در کمترین زمان ممکن علاوه بر حفاظت از عرصه‌های ملی با متخلفان برابر قانون برخورد شود.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار