معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها خبر داد:
تابناک کرمان- معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها ضمن اشاره به تخصیص اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی به طرح‌های آبخیزداری کشور طی امسال گفت: استان‌هایی مانند خراسان رضوی، کرمان و فارس در رده‌های اول از نظر سهم‌بری از اعتبارات هستند.
کد خبر: ۶۵۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ 15 September 2018

ناصر حیدری‌پوری  اظهار کرد: امسال ۲۰۰ میلیون دلار معادل ۷۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری سراسر کشور با هدف جلوگیری از هدررفت آب، فرونشست آب به سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از سیل، گسترش پوشش گیاهی و تغذیه سفره های آب زیرزمینی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه بر اساس یک‌ سری شاخص‌ها و معیارهای تخصیص این بودجه بین استان‌های مختلف کشور تقسیم شده است، تصریح کرد: این معیارها شامل خشکسالی‌ها، دشت‌های ممنوعه آبی کشور، نرخ فرسایش و رسوب است. استان‌هایی که مشکلات بیشتری در این زمینه‌ها داشتند امتیازات بیشتری گرفته‌اند و در نتیجه اعتبارات بیشتری به آن‌ها اختصاص داده شده است البته برای استان‌هایی که شرایط بهتری از نظر خشکسالی‌ها و فرسایش داشتند نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه تاکنون ۱۷ درصد از ۲۰۰ میلیون دلار دریافت شده و به استان‌ها تخصیص داده شده است، گفت: امیدواریم تا اواخر شهریور ماه مرحله دوم این مبلغ را دریافت کنیم همچنین استان‌هایی مانند خراسان رضوی، کرمان، فارس، اصفهان و سیستان بلوچستان با توجه به مشکلات خود در رده‌های اول از نظر سهم‌بری اعتبارات هستند.

حیدری‌پوری با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری و آبخوان در کشور طی چهار روش انجام می‌شود، اظهار کرد: این چهار روش عبارتند از عملیات مکانیکی یا سازه‌ای، عملیات بیولوژیک مانند نهال‌کاری و بوته‌کاری، عملیات بیومکانیک مانند اصلاح شیب و روش‌های مدیریتی و مراقبتی است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگلها در پایان با اشاره به اینکه کنترل فرسایش خاک، کاهش نرخ رسوب در سدها، تقویت پوشش گیاهی و سفره‌های آب‌های زیرزمینی از جمله کارکردهای آبخیزداری هستند، اظهار کرد: طی امسال عملیات آبخیزداری در ۶۲۷ حوزه از حوزه‌های آبخیز کشور و ۳۲۰ شهرستان از ۴۳۰ شهرستان کشور اجرا شده است.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار