مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان:
تابناک کرمان- مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان با اشاره به مصرف 130 درصد از آب تجدیدپذیر کرمان گفت: در دنیا میانگین مصرف آب تجدیدپذیر 40 درصد و در کشور 80 درصد بوده و کرمان از خط قرمز عبور کرده است.
کد خبر: ۶۶۰۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴ 28 September 2018

به گزارش تابناک کرمان، بنابر اعلام خبرنگار مهر، ابراهیم علیزاده پیش در جلسه شورای گفتگوی استانی دولت و بخش خصوصی استان کرمان تصریح کرد: نزدیک به 15 هزار و 500 حلقه چاه مجاز و هشت هزار و 500 حلقه چاه غیر مجاز در جنوب استان وجود دارد.

وی افزود: در مجموع چاه‌های مجاز و غیر مجاز حدود دو میلیارد و 800 میلیون مترمکعب آب برداشت شده که 97 درصد از این آمار را در بخش کشاورزی شاهد هستیم و کمتر از یک درصد را صنعت به خود اختصاص داده‌اند.

علیزاده گفت: متوسط افت دشت های جنوب استان کرمان تقریبا 83 سانتی‌متر در سال است و از کسری مخزن نزدیک به 1.3 آن یعنی حدود یک میلیارد مترمکعب مربوط به جنوب استان و 2.3 آن متعلق به شمال استان است.

وی ادامه داد: نزدیک به دو هزار و 400 متر مکعب سرانه مصرف سالانه آب استان است که باعث شده تا استان بیشترین مصرف آب تجدیدپذیر را در کشور داشته باشد و این حجم بسیار بالاست.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان ابراز داشت: استان کرمان 130 درصد از آب تجدیدپذیر را مصرف می‌کند در شرایطی که در دنیا میانگین مصرف 40 درصد است و در کشور 80 درصد و متاسفانه کرمان از خط قرمز عبور کرده است.

وی ادامه داد: با همکاری همه دستگاه‌ها در سال آبی 94-95 نزدیک به 70 میلیون متر مکعب کسری مخزن بهبود پیدا کرده است.

علیزاده بیان داشت: چند سالی است بحث آب که می‌شود دستگاه‌ها همدیگر را محکوم می‌کنند و این موضوعی را حل نمی‌کند.

وی ادامه داد: در سال 1396 وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت و رئیس حفاظت محیط زیست نامه‌ای مشارکتی به رئیس جمهور نوشتند که منجر به مصوبه‌ای شد که در 9 بند در دولت تنظیم و در نهایت منجر به تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی شد.

علیزاده اظهار داشت: در این کارگروه تصمیمات از پایین به بالا برنامه‌ریزی انجام می‌شود و هر دستگاه مشکلات خود را ارائه می‌کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: هر استانی برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت بر طبق الگو تهیه می‌کند و در همان استان مصوب می‌شود که در همه استان‌ها این موضوع تقریباً نهایی شده است.

وی افزود: راهکارهای حل مشکلات کم آبی استان به صورت کوتاه مدت و بلند مدت تدوین خواهد شد و راهکارهای توزیع کمبود آب بین مصارف در واحدهای مختلف با برنامه‌های بسیار زیاد در استان مصوب می‌شود.

علیزاده گفت: برنامه‌های بلند مدت رسیدن به آب قابل برنامه‌ریزی در دست ماست و نزدیک به شش میلیارد متر مکعب آب از منابع آب زیر زمینی برداشت می‌کنیم و برای رسیدن به آب برنامه‌ریزی شده باید به کمتر از 4 میلیارد متر مکعب دست پیدا کنیم.

وی گفت: یکی از مهمترین کارگروه‌های استان کارگروه سازگاری با کم آبی است و ما آمادگی داریم تا اگر کسی پیشنهاد یا راهکاری در خصوص کم آبی ارائه می‌دهد بررسی کنیم تا با کمک هم معضل کم آبی استان را حل کنیم.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار