کد خبر: ۶۶۲۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴ 01 October 2018

تابناک کرمان- مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه در سرشماری سال 90 آمار سالمندان استان کرمان 6.8 درصد بود در حالی که جمعیت سالمندی کشور 8.2 درصد بود تصریح کرد: در سرشماری 5 سال بعد (سال 95) جمعیت سالمند استان کرمان به 8 درصد و کشور به 10 درصد رسید که براساس جمعیت استان کرمان که 3 میلیون و 164 هزار نفر است، قریب به 272 هزار نفر سالمند داریم.

 

به گزارش تابناک کرمان، "عباس صادق زاده" طی گفت‌و‌گو که با خبرنگار ایسنا منطقه کویر داشت اشاره نمود؛ به 9 مهر ماه روزسالمند و درباره جمعیت سالمندی باتأسف اظهار کرد: وضعیت سالمندی در کل کشور و استان کرمان جالب نیست.

وی با بیان اینکه در سرشماری سال 90 آمار سالمندان استان کرمان 6.8 درصد بود در حالی که جمعیت سالمندی کشور 8.2 درصد بود تصریح کرد: در سرشماری 5 سال بعد (سال 95) جمعیت سالمند استان کرمان به 8 درصد و کشور به 10 درصد رسید که براساس جمعیت استان کرمان که 3 میلیون و 164 هزار نفر است، قریب به 272 هزار نفر سالمند داریم.

صادق زاده با بیان اینکه سالمندی قابل پیشگیری نیست اما قابل مدیریت است، گفت: مورد نظر ما مدیریت کردن دوران سالمندیست. زیرا سالمندی دوره ای از رشد هر فرد است که افراد خواسته یا ناخواسته به آن می رسند و مهم این است که در چه وضعیتی قرار بگیرند و سوال این است که آیا باید سالمندی پرمخاطره و پرهزینه داشته یا بتوانند همه کارکرد و فعالیت خود را داشته باشند؟

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به وضعیت کشورهای دنیا در حوزه سالمندی بیان کرد: در اروپا جمعیت سالمندی در حدود 12 درصد است که نشان می دهد جمعیت بسیار زیادی سالمند هستند اما نکته مهم این است که رشد سالمندی 12 درصد و رشدزاد و ولد کمتر از نیم درصد است.

وی افزود: رشد سالمندی در کشور ما از کشورهای اروپایی خیلی کمتر و از سوی دیگر رشد زاد و ولد ما 1.4 درصد است که رشد خوبی است.

صادق زاده درباره کارهایی که باید در رابطه با بهبود وضعیت سالمندی انجام شود تصریح کرد: باید فرهنگ تکریم سالمندان نه به این معنی که به سالمندی احترام کاذب و زودگذر بگذاریم، ترویج شود و شعار امسال سازمان ملل "تکریم سالمندان یعنی زنده نگه داشتن سالمندان و اجتماعی کردن" آنها انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: راه منطقی همین است و باید زمینه حضور افراد سالمند را در اجتماع همچنان هموار کرده و با مشارکت آنها، آنها را زنده نگه بداریم.

صادق زاده بیان کرد: در استان کرمان دو کار شاخص را جدا از فعالیت‌های معمول سالمندی آغاز کرده ایم که یکی از موارد، سامانه ارائه خدماتی که ممکن است سالمندان نیاز پیدا کنند، طراحی شده و "خط زندگی" را به زودی راه اندازی می کنیم که خدمات تاسیساتی و کارپردازی از جمله خرید دارو و ... را به سالمندان ارائه می کند و این خط تلفن چهار رقمی تا یک ماه آینده فعال می شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان اظهار کرد: همچنین تیم های سیاری تدارک دیدیم که کارهای پزشکی، تغذیه و ویزیت سالمندان را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه سالمند وقتی تکریم می شود که جای او در خانواه باشد نه در مراکز نگهداری سالمندان، گفت: به همین جهت سیاستمان را از افزایش مراکز سالمندی شبانه روزی به سمت افزایش مراکز روزانه تغییر دادیم و در حال حاضر 5 مرکز شبانه روزی داریم که به آنها اضافه نشده و 4 مرکز روزانه راه اندازی شده و مراکزی نیز در این زمینه متقاضی هستند.

صادق زاده تصریح کرد: 250 نفر سالمند در مراکز شبانه روزی زندگی می کنند و به هر کدام از مراکز روزانه 70 نفر سالمند روزانه مراجعه کرده و ظهر به خانه برمی گردند که خدمات فیزیوتراپی، تغذیه، کاردرمانی و آموزش مهارت های دوره سالمندی در مراکز روزانه ارائه می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در بهزیستی استان کرمان سند راهبردی سالمندان را تدوین و سعی کردیم جامعه را برای 5 سال آینده آگاه کنیم که چه کارهایی باید برای آنها انجام بدهیم و این سند می تواند نقشه راه دستگاه ها و خانواده ها باشد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان اظهار کرد: کار دیگری که با حضور صاحب نظران انجام و طراحی شده، ارائه خدمات توانبخشی به سالمندان از راه دور است که به عنوان سامانه الکترونیکی طراحی شده و هفته آینده بهره برداری می شود.

وی افزود: این سامانه بسیاری از نیازهای دوره سالمندی از جمله پزشکی، حقوقی، تغذیه ای، مشاوره ای و ...را پوشش می دهد و استان کرمان در این زمینه پیشگام است و برای نخستین بار در کشور این کار انجام می شود.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار