کد خبر: ۶۶۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۳ 11 October 2018

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت 42 درصد زنان باردار و 30 درصد زنان غیر باردار که در سنین باروری (15 تا 50 سال) هستند، از کم خونی رنج می برند.

اهمیت موضوع

آهن برای ساخته شدن گلبول های قرمز خون لازم است. البته به جزآهن، مواد مغذی دیگری مثل اسیدفولیک، ویتامین ب6، ویتامین ب12، ویتامین سی و پروتئین ها هم برای خون سازی لازم هستند. آنمی فقر آهن زمانی است که برای مدت طولانی مقدار آهن دفعی بدن بیش از آهن جذبی باشد که در نتیجه ذخیره آهن بدن از دست می رود و برای تولید طبیعی هموگلوبین، آهن کافی در اختیار نیست، در نتیجه خون سازی با مشکل مواجه شده و فرد دچار کم خونی فقر آهن می شود.

کمبود آهن شایع ترین اختلال تغذیه ای در جهان است که حدود دو میلیارد نفر را در دنیا متاثر ساخته است. کودکان زیر 5 سال و زنان باردار آسیب پذیرترین گروه های جمعیتی هستند. شایع ترین علل فقر آهن در نوزادان و بچه ها ،نبود آهن کافی در رژیم غذایی آنها است. این عامل به خصوص در کشورهای در حال توسعه که مقدار آهن موجود در مواد غذایی کم بوده و بیماری هایی مثل مالاریا و سایر بیماری های انگلی روده ای شایع است، بیشتر وجود دارد. شیوع فقر آهن در کشورهای در حال توسعه حدود 25 تا 35 درصد گزارش شده است.

علل ایجاد کم خونی فقرآهن

برخی افراد به دلیل برخی بیماری های مزمن (مانند بیماران کلیوی) ؛آهن از دست داده و یا قادر به جذب آهن نیستند، در نتیجه به کم خونی فقر آهن دچار می شوند.اما علل کم خونی فقر آهن در افرادی که دچار بیماری زمینه ای نیستند شامل موارد زیر است:

-دریافت ناکافی آهن، در صورتی که فرد غذاهای حاوی آهن را مصرف نکند، مستعد ابتلا به فقر آهن می شود. این موضوع به ویژه در کسانی که در معرض خطر هستند می تواند مشکلات جدی تری ایجاد کند.

-عادت های بد غذایی مانند عدم مصرف گوشت، مصرف غذاهای غیر خانگی مانند پیتزا و انواع ساندویچ های سوسیس و کالباس، تنقلات غذایی کم ارزش مانند چیپس ، پفک و شکلات که موجب بی اشتهایی و عدم مصرف مواد غذایی مورد نیاز می شوند، فرد را در معرض خطر کمبود آهن قرار می دهند.

-تغییرات خلقی که موجب بی اشتهایی شوند و یا رژیم های نامناسب نیز که به محدودیت مصرف مواد غذایی بی انجامند، از عوامل دیگر مستعد کننده برای فقر آهن هستند.

-ابتلا به بیماری های انگلی که معمولا در اثر رعایت نکردن اصول بهداشتی در مورد آب آشامیدنی، سبزی ها و میوه های خام و توالت ها افراد را مبتلا می کنند.

-مصرف چای همراه یا بلافاصله پس از غذا. چای حاوی ماد های به نام تانن است که مانع از جدب آهن مواد غذایی می شود.

-مصرف ناکافی مواد غذایی حاوی ویتامین سی نیز احتمال بروز کمبود آهن را افزایش می دهد. ویتامین سی یک عامل کمک کننده مهم به جذب آهن است. کمبود دریافت ویتامین سی موجب کاهش جذب آهن غذا و در نتیجه کمبود آهن می شود.

-مصرف نان های حاوی جوش شیرین به علت اسیدفیتیک موجود، باعث کاهش جذب آهن می گردد.

-مشکلات دندانی که منجر به بی اشتهایی یا مشکل در غذا خوردن می شوند، نیز به علت دریافت ناکافی مواد غذایی، فرد را مستعد کم خونی فقر آهن می کنند.

- خونریزی های شدید عادت ماهیانه در دختران و زنان جوان

بطور کلی، جهت پیشگیری از کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن اقدامات مختلفی را در سطح فردی و اجتماعی می توان انجام داد. مهم ترین این اقدامات شامل آهن یاری ، غنی سازی مواد غذایی و تغذیه مناسب می باشد.
منبع:کتاب راهنمای خود مراقبتی جوانان
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار