مدیرکل منابع طبیعی کرمان:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمان گفت: موجودی آب پشت پنج سد استان کرمان ۵۰۰ میلیون متر مکعب است.
کد خبر: ۶۷۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۶ 28 October 2018

به گزارش تابناک کرمان، مهدی رجبی زاده ظهر طی نشست خبری اظهار داشت: میانگین بارندگی دنیا تقریباً بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیمتر، میانگین بارندگی ایران سالانه حدود ۲۵۰ میلی متر است. یعنی در حالت عادی یک سوم میزان بارندگی جهان را داریم و کشور در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته است.

وی افزود: در گذشته میانگین میزان بارندگی استان کرمان ۱۴۹ میلیمتر بوده و اکنون این میانگین به ۱۲۵ میلیمتر کاهش پیدا کرده  است و ما نصف بارندگی کشور را داریم و در اقلیم خشک و فرا خشک زندگی می‌کنیم.

رجبی زاده عنوان کرد: آب برای بشر و حفظ محیط زیست یک بحث حیاطی است؛ بشر برای هر مسئله‌ای می‌تواند یک راهکاری پیدا کند، اما برای آب شاید نتواند کاری انجام دهد و اگر راهکاری هم پیدا کند شاید دیر شده باشد.

وی تصریح کرد: در سنوات گذشته یعنی ۳۰-۴۰ سال گذشته ما در کشور در زمینه آب سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام نداده ایم تا از حداقل بارش‌هایی که خداوند نصیب ما می‌کند حداکثر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری های بزرگی انجام داده ایم و سدهای عظیمی ساخته‌ایم و هزارن میلیارد برای این منظور خرج کرده‌ایم. باید آبی وجود داشته باشد که پشت این سدها ذخیره شود و باید در حوزه آبخیزداری کاری انجام شود که عمر مفید سد به خاطر رسوبات ایجاد شده در آن کاهش نیابد.

کرمان سومین استان سیل خیز کشور است

 رجبی زاده عنوان کرد: ما به این امر توجه نکردیم که برای سدهای که می سازیم باید آبی وجود داشته باشد تا در پشت آنها نفوذ پیدا کند و با رسوب زایی به موقع از کوتاه شدن عمر آنها جلوگیری کرد. در کارهای بالا دستی به این مسائل توجه نشده و متأسفانه سدهای ساخته ایم که الان آبگیری نمی شوند و اگر هم آبگیری می شوند دوره عمر آنها اصلأ اقتصادی نیست .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری شمال استان کرمان گفت: سازمان جهانی فائو آبخیزداری را به این صورت تعریف کرده که فرآیند تنظیم و اداره منابع طبیعی، کشاورزی و انسانی در حوزه آبخیز به منظور تامین منافع جامعه بدون خسارت به آب و خاک است.

وی ابراز داشت: حوزه آبخیز داری به این معنی است که همه نزولات آسمانی در آن مدیریت شود و به دلیل تغییرهای آب و هوایی  سیکل های بارشی تغییر پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه کرمان سومین استان سیل خیز کشور محسوب می شود، افزود: مجموع مساحت حوزه آبخیزداری شمال استان کرمان ۱۴.۴ میلیون هکتار است.

رجبی زاده عنوان کرد: سالانه ۱۸ میلیارد مترمکعب حجم بارش های استان است و ۲.۲ میلیارد متر مکعب روان آب داریم. میانگین تبخیر در سال سه هزار میلیمتر است و این در حالیست که میانگین کشور دو هزار و ۱۰۰ و جهان ۷۰۰ میلیمتر در سال است.

وجود ۱.۷ دهم میلیارد مترمکعب روان آب در کرمان

وی بیان داشت: موجودی آب پشت پنج سد استان کرمان ۵۰۰ میلیون متر مکعب است؛ ۱.۷ دهم میلیارد مترمکعب روان آب در سطح استان داریم که باید به سمت سدها هدایت شوند.

رجبی زاده بیان داشت: تقریبا مطالعه حدود دو میلیون هکتار از ۱۴ میلیون هکتار آبخیز داری استان را انجام داده ایم و ۲۰۰ میلیون مترمکعب را با احداث سازه های مختلف مدیریت کرده ایم و با انجام این کار سالانه ۵۷ میلیون مترمکعب آب به  سفره های زیر زمینی تزریق می شود.

وی ابرزا داشت: با دستور مقام معظم رهبری برای پنج کار مهم مانند  بیابان زایی واکسن، ابخیز داری و ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شده است و  از این میزان اعتبار برای  استان کرمان ۲۷۰ میلیارد ریال  در نظر گرفته شده است

رجبی زاده تاکید کرد: سازمان جنگل ها برای این اعتبارات یک کار جامع با استفاده از توانمندسازی جوامع محلی، مبارزه با آفات و بیماری ها، تقویت مراتع، تامین سوخت، کاداستر اراضی و ... تعریف کرده است.

مدیرکل آمنابع طبیعی و آبخیز داری شمال استان کرمان ادامه داد: تاکنون از این میزان اعتبار در سطح ۲۷ حوزه آبخیز شامل ۱۴ شهرستان در قالب سه قرداد بسته ایم و کارهای ما متفاوت است.

وی گفت: در طرح کاداستر تثبیت ۷۰۰ هزار هکتار اراضی دولتی تاکنون انجام شده است.   

رجبی زاده تصریح کرد: در استان کرمان در حوزه آب کار بزرگی را شروع کرده ایم که این روند را باید در سال های آینده ادامه دهیم تا بتوانیم درصدی از بیلان آب های زیر زمینی را کاهش دهیم.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار