رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور:
رئیس مرکزخشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: ۱۰۰ درصد مساحت استان کرمان دچار خشکسالی شدید و ۹۲ درصد مساحت کشور دچار درجات مختلف خشکسالی است.
کد خبر: ۶۷۴۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹ 29 October 2018

به گزارش تابناک کرمان، صادق ضیائیان در شورای مدیریت بحران استان کرمان اظهار داشت: در سال زارعی جاری بارش باران استان کرمان در حد نرمال بوده و ۰.۷ میلیمتر بیشتر از نرمال خود بوده است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته کاهش ۲۸ درصدی در بارش کشور را داشته ایم و استان کرمان نزدیک ۶۶ درصد کاهش بارش را داشت که از لحاظ کاهش بارشی سومین استان کشور محسوب می شود.

ضیائیان بیان داشت: از لحاظ افزیش دما سال گذشته در کشور ۱.۳ افزایش دما و در استان کرمان یک درجه افزایش دما را داشته ایم.

۱۰۰ درصد مساحت کرمان دچار خشکسالی شدید است

وی گفت: ۱۰۰ درصد مساحت استان کرمان دچار خشکسالی شدید و ۹۲ درصد مساحت کشور دچار درجات مختلف خشکسالی است.

ضیائیان تصریح کرد: با بررسی کاهش منابع آب یعنی خشکسالی انباشته در یک بازه ۱۰ ساله مشاهده می کنیم که بخش های شمالی و شمال شرق استان کرمان دچار خشکسالی شدید و مناطق شرقی این استان در خشکسالی متوسط قرار دارند.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: دچار تغییر اقلیم شده ایم و باید شرایط‌مان را با شرایط تغییر اقلیمی که برایمان رخ داده وفق بدهیم.

افزایش ۲ درجه‌ای دمای هوا در ایران

ضیائیان عنوان کرد: در ایران طی ۵۰ سال گذشته برای هر دهه حدود ۰.۴ درجه افزایش دما داشته ایم و در ۵۰ سال گذشته در کل کشور دمای هوا دو درجه افزایش یافته که تقریباً دو برابر نرم جهانی افزایش داشته ایم.

وی ابراز داشت: در سال زراعی گذشته استان کرمان حدود ۶۶ درصد کاهش بارش داشت که سومین استان کشور در این زمینه است.

ضیایان با اشاره به اینکه در سه دهه گذشته متوسط بارش کشور از حدود ۲۷۰ میلیمتر به ۲۱۰ میلیمتر رسیده است، گفت: در هر دهه ۲۰ میلیمتر بارش خود را از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: در ۱۱ سال گذشته هیچ سال تری در کشور نداشتیم و در انباشت خشکسالی ها از منابع آبی استفاده کردیم و این امر باعث کاهش منابع آبی شده است.

رئیس مرکز خشکسالی  و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور بیان داشت: طی ۳۰ سال گذشته به لحاظ خشکسالی، سال آبی گذشته بدترین سال را پشت سر گذاشته‌ایم و بیش از ۹۰ درصد مساحت کشور از خشکسالی به سر می برد.

۱۷ درصد بارش های کرمان در پاییز رخ می‌دهد

وی گفت: براساس مطالعات انجام شده وضعیت اقلیم ایران در دهه ۲۰۹۰ در زمینه بارندگی مشابه وضعیتی است که الان داریم. در بدبینانه ترین حالت بین ۱۰ الی ۲۰ درصد کاهش بارندگی و در خوش بینانه ترین حالت دو درجه افزایش دما و در بدبینانه ترین بین پنج تا هفت درجه افزایش دما خواهیم داشت.

ضیائیان با اشاره به اینکه یک درصد بارش های استان کرمان در مهرماه سال جاری بود، گفت: در مهر ماه هوا کاهش اندکی داشت و پیش بینی ما این است بارندگی در آبان ماه در حد نرمال یا یک مقدار بیشتر باشد.

وی بیان کرد: بارش باران در آذر ماه در شمال نرمال و در جنوب استان کرمان پایین تر از نرمال است. ۷۳ درصد مساحت استان کرمان دچار خشکسالی شدید و ۲۷ درصد دیگر دچار خشکسالی متوسط است.

ضیائیان تأکید کرد: کاهش بارش در استان کرمان دو برابر نرمال کشوری است؛ ۶.۲ دهم افزایش تبخیر و تعرق را در استان داریم بعید می دانیم با بارش های امسال کمبودها آبی استان تأمین می شود.

وی عنوان کرد: ۱۷ درصد بارش های استان کرمان در فصل پاییز اتفاق می‌افتد و بارش‌های زمستانی در حد نرمال و کمتر از نرمال است.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار