بحران در باغات پسته؛
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در برداشت پسته به ازای هر 250 کیلوگرم یک کارگر مشغول به کار می شده که در مجموع 90 هزار تن محصول پیش بینی شده موجب اشتغال 360 هزار نفر فقط در برداشت محصول می شد و حدود نیمی از این تعداد در فرآوری محصول و حمل و نقل بوده که از دست رفته است.
کد خبر: ۶۷۶۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۲ 05 November 2018

به گزارش تابناک کرمان، "عباس سعیدی" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، درباره وضعیت تولید محصول پسته در سال جاری در استان کرمان اظهار کرد: تغییرات اقلیمی در بخش کشاورزی به شدت خود را نشان می‌دهد و کشاورزی، موجود زنده و تأثیرپذیر از عوامل مختلف از جمله اقلیم است و به همین جهت می‌گوییم میوه های سردسیری و گرمسیری و مناطق تقسیم‌بندی می‌شود زیرا اقلیم باید مناسب با کشت باشد.

سعیدی با بیان اینکه تغییرات اقلیم در جاهایی مثبت و جاهایی منفی واقع می شود و چندین سال است که پسته یکسری مشکلات دارد و خشکسالی نیز در طغیان آفت اثر می گذارد گفت: چندین سال است که طغیان آفت پسیل در پسته را شاهد هستیم که از عوامل مهم آن کاهش بارندگی، افزایش دمای تابستان و زمستان و ... است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه در سال گذشته میزان بارندگی که انجام می شد نیز صورت نگرفت و این مسئله به ویژه در فصل بهار تاثیر گذاشت، افزود: یکی از عواملی که امسال رخ داد و در 10 سال گذشته این اتفاق را شاهد بودیم، عدم تامین نیاز سرمایی درخت پسته است.

سعیدی تصریح کرد: درخت پسته ارقام مختلفی دارد و از 700 تا یک هزار ساعت دمای بین صفر تا 7 درجه را نیاز دارد تا مواد بازدارنده رشد در گیاه شکسته شده و در بهار درخت بتواند به موقع استارت زده و سبز شود که در سال گذشته این نیاز سرمایی برطرف نشد و یکی از خسارت های اقلیمی بود که به پسته وارد شد.

وی بیان کرد: مسئله دیگر که در سال جاری نسبت به سال های گذشته متفاوت بود، گرمای هوا در فروردین ماه بود و گرمی بیش از حد که در برخی نقاط استان حتی به 31 درجه رسید در زمان گل انگیزی و تشکیل میوه، اجازه نداد میوه تشکیل شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: پیش بینی ما این بود که 90 هزار تن محصول پسته در سال 97 در استان کرمان داشته باشیم که به دلیل عدم تامین نیاز سرمایی در سال گذشته و گرمای بیش از حد فروردین ماه این تولید محقق نشد.

وی افزود: گرما محصول سال جاری در زمان تشکیل میوه و گرده افشانی را از بین برد و موجب شد جوانه گل سال آینده پسته نیز در بسیاری از نقاط تشکیل نشود و سال آینده هم مواجه با کمبود محصول پسته هستیم و محصول سال آینده را تحت تاثیر قرار داده است.

سعیدی تصریح کرد: پیگیری و مکاتبه کرده ایم که به کشاورزان خسارت وارد شده و مشکلات زیادی دارند تا وام ها امهال شود و مصوبه دولت را در امهال سه ساله وام ها و بخشودگی سود، جرائم و دیرکرد داریم اما بانک ها تاکنون این مصوبه را اعمال نکرده اند و امیدواریم عملیاتی شود.

وی بیان کرد: به کشاورزان اعلام کردیم که باغات را بیمه کنند وهر ساله تاکید می کنیم و امسال نیز تاکید داریم که همه در باغات، دامداری، شیلات، زراعت و ... محصولات را بیمه کنند و بیمه به میزان تعهد، انجام می دهد و تاکنون تعهدات انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار کرد: درخواست کردیم باغاتی که 100 درصد خسارت دیده اند، بیمه 100 درصد خسارت را بپردازد و از مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خواسته ایم برای مشاهده وضعیت از نزدیک، به کرمان سفر کنند و احتمالا در هفته جاری به استان کرمان سفر خواهند کرد.

وی در ادامه درباره از بین رفتن اشتغال بخش پسته در سال جاری گفت: در برداشت پسته به ازای هر 250 کیلوگرم یک کارگر مشغول به کار می شده که در مجموع 90 هزار تن محصول پیش بینی شده موجب اشتغال 360 هزار نفر فقط در برداشت محصول می شد و حدود نیمی از این تعداد در فرآوری محصول و حمل و نقل بوده که از دست رفته است.

سعیدی تصریح کرد: در بحث نگهداری باغات، هرس و ... نیز کمتر کارگر به کار گرفته شده که اشتغال این حوزه نیز نزدیک به 70 هزار نفر بوده و کاهش داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: این مسائل را ما می دانیم و بسیاری از هزینه ها و اشتغال پنهان وجود دارد که ما بی اطلاع هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: امسال همچنین خسارت در باغات گردو در استان را نیز داشتیم و نزدیک به 18 هزار تن محصول گردوی استان از بین رفت و در باغات خرما به دلیل گرمای بیش از حد تابستان حدود 30 هزار تن رطب مضافتی شرق استان از بین رفت.

سعیدی بیان کرد: بیش از 10 هزار میلیارد تومان به باغداریِ کشاورزی استان کرمان در سال جاری خسارت وارد شده و غیر از زراعت و دام است که خشکسالی روی دام مولد تاثیر داشته و دام دارد از استان خارج می شود.

با توجه به کمبود محصول، قیمت هر کیلوگرم پسته در بازار 160 تا 180 هزار تومان به فروش می رسد و فروشنده ها، دلیل افزایش قیمت را کمبود محصول در سال جاری اعلام می کنند.

یکی از پسته کاران زنگی آبادی(شهرستان کرمان) در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: بنده سال قبل بیش از 3 تن پسته برداشت کرده ام و در سال جاری تنها 12 کیلوگرم پسته تَر برداشت کرده ام.

وی دلیل کاهش تولید محصول را شرایط آب و هوایی، کاهش منابع آب و ... بیان می کند.

یکی از بازاریان کرمان نیز در این رابطه گفت: افزایش قیمت پسته به دلیل کمبود محصول است و بنده کشاورزانی را سراغ دارم که سال های قبل چندین تن پسته برداشت می کردند و امسال 500 کیلوگرم محصول نداشته‌اند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار