سال‌ها پیش شهرداری کرمان به دلیل تعریض خیابان شهید قرنی سردرب زیبا و تاریخی بیمارستان شهید باهنر کرمان را با همان شکل و شمایل و همان مصالح چند متر جابجا کردند که این اقدام هزینه‌های مادی و معنوی زیادی به شهرداری کرمان وارد کرد.
کد خبر: ۶۷۹۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹ 13 November 2018

به گزارش تابناک کرمان، در چند روز اخیر در شبکه‌های مجازی خبری مبنی بر تخریب این سر درب تاریخی بیمارستان شهید باهنر کرمان به دلیل ساخت بیمارستان جدید منتشر شده است، لذا ایسنا برای صحت این موضوع اقدام کرد.

"محمدمهدی افضلی" در گفت‌و‌گو با ایسنا، در این خصوص گفت: سردرب بیمارستان شهید باهنر کرمان، متعلق به دوره پهلوی است و دارای ارزش تاریخی می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه مدیران دانشگاه علوم پزشکی تا این لحظه تخریب سردرب مذکور را تکذیب کرده‌اند، تصریح کرد: کارشناسان این اداره کل به دلیل وجود حصار ایجاد شده، در مقابل ضلع جنوبی بیمارستان شهید باهنر، نتواسته‌اند صحت و سقم این موضوع را تایید کنند.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان خواهان اجازه ورود کارشناسان میراث فرهنگی به محل شد و افزود: در حال حاضر به دلیل وجود عملیات عمرانی برای ساخت ساختمان جدید بیمارستان مذکور حصارهایی در اطراف سردرب قدیمی نصب شده و عملا امکان ورود و بازدید وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سردرب قدیمی بیمارستان شهید باهنر کرمان ثبت ملی شده است؟ عنوان کرد: متاسفانه به دلایلی اقدامی برای ثبت ملی این اثر انجام نشده اما این مساله نمی‌تواند دلیلی برای صدمه زدن یا تخریب یک بنای تاریخی باشد.

افضلی با بیان اینکه در حال حاضر آثار تاریخی بسیاری در کرمان وجود دارد که ثبت ملی نشده‌اند، افزود: از مجموع 7 هزار اثر تاریخی شناخته شده در استان کرمان تنها 700 اثر به ثبت ملی رسیده است و به لحاظ تعداد آثار شناخته شده و تعداد ثبت شده به نوعی در فقر قرار داریم.

وی با تاکید برآنکه بیشتر تخریب آثار تاریخی از سوی دستگاه‌های دولتی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: متاسفانه در چند سال گذشته شاهد رشد این مساله در سطح استان بوده‌ایم، که یکی از دلایل آن انتصاب مدیران غیر میراثی برای مدیریت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان بوده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه بخش خصوصی تمایل بیشتری در حفظ و احیای بناهای تاریخی دارند، تصریح کرد: دلیل این امر تمایل این بخش به تغییر کاربری با هدف حفظ و احیای یک اثر است و از این ظرفیت در راستای کسب درآمد بهره می‌گیرد.

وی در پایان خواهان همکاری همه دستگاه‌های دولتی در راستای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی شد و خاطرنشان کرد: نباید به بهانه اجرای یک طرح عمرانی بناهای تاریخی که میراث و هویت ملی این سرزمین است زیر چرخ‌های توسعه نابود کرد.

"مسعود مقدری" معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌و‌گو با ایسنا، این موضوع را کاملا تکذیب کرد و گفت: سردرب قدیمی و تاریخی بیمارستان شهید باهنر تخریب نشده است و در حال بازسازی آن هستیم.

وی ادامه داد: دیوارهای بیرونی آن عقب نشینی و دیوارهای جدید احداث شده است، ضمن آنکه دیوارهای جدید به سردرب قدیمی متصل خواهند شد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار