قابل توجه ریاست سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان؛
کد خبر: ۶۸۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵ 18 November 2018

به گزارش تابناک کرمان ، ولنگاری فرهنگی در جامعه اسلامی به گونه ای پیش رفته، که مرگ انسان‌ها را نیز به سخره کشیده است، متأسفانه همانطور که دیده می‌شود برخی از مراسمات ختم حواشی زیادی داشته که گاهی اصل آن مراسم بزرگداشت را تحت تأثیر قرار داده است.

یادم هستم درگذشته همه بزرگترها مرگ را حق می دانستند ، اتفاقی که پیر و جوان ندارد و حتی فقیر و غنی هم نمی‌شناسد. هرکجا که باشی باید یک روزی از این دنیا سفر کنی.... متأسفانه در جامعه امروز ما ناهنجاری فرهنگی باعث شده تا مجلس ختم و بزرگداشت بعضی عزیزانمان حواشی زیادی داشته باشد.

یکی از همکارانم با بنده تماس گرفت و با غم واندوهی که درصدایش مشهود بود، گفت: برای مجلس ختم پدرم یک نوازنده نی‌و‌خواننده سنتی می‌خواهم دعوت کنم اگر کسی را میشناسی به من معرفی کن؟ بعد از اینکه تماسش قطع شد با خودم هر چه فکر کردم متوجه نشدم که هدفش چی بود. وقتی که در مجلس ختم مرحوم ابوی این بنده خدا حضور پیداکردم، متوجه شدم که تلاوت قرآن و طلب فاتحه‌ای در کار نیست.

اما بعد......

شادی‌ روح‌ مرحوم‌ یک‌ کف‌ مرتب !!

متأسفانه تجمل‌گرایی، ولنگاری آفتی است که به جان مجالس ترحیم افتاده و هیچ‌کس هم صدایش درنمی‌آید. وقتی از جلوی مسجد یا تکیه در خیابان عبور میکنید شاید تاج گل‌های زیبا که درب ورودی مجلس خودنمائی می‌کنند شما را مجذوب خود می‌کند که اینجا چه خبر است. اگر داخل مسجد حضور پیدا کنید متأسفانه می‌بینید که هیچ رنگ و بویی از عزا و مجلس ختم هم به چشم نمیخورد. روحش شاد!

از قدیم گفته بودند بالای سر میت قرآن بخوانید اما متأسفانه امروز وقتی که توی مجلس ترحیم پا میگذاری آوای موسیقی سنتی جای کلام الهی را پرکرده است. و افسوس که همه بیننده شده اندو کسی کاری نمی کند. اینجا بایداز دوستان ومتولیان امر سازمان تبلیغات یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که فقط کلمه اسلامی را یدک می کشند گلایه کردکه هیچ گونه نطارتی براین قبیل مراسمات وجودندارد. ازدیاد ولنگاری درجامعه دیگر به کسی مجال نمی‌دهد. مسجدی که محل عبادت ، ذکر و نیایش مؤمنین بوده اما امروز با بی‌تدبیری و بی ‌سئولیتی متولی مسجد هیچ برنامه مشخص  و معنوی که شایسته این جمعیت مشتاق به‌ ویژه برای شادی روح متوفی داشته باشد وجود ندارد.

نه قرآن تلاوت می شود و نه صلواتی فرستاده می شود

 واقعا باید گریست به خاطر این گمراهی و غرب زدگی خاموشی که بعضی‌ها دچار آن شدند. مسئولین چه زمانی می خواهند اندیشه کنند ؟ جلوی صرف هزینه بابت خرید تاج گل و سنگ‌های مزارگران قیمت و مراسمات جانبی چراگرفته نمی‌شود؟ راستی هدف از برگزاری مراسم بزرگداشت یک انسان چیست؟ مگر نه این که این مراسم‌ها برگزار می‌شود که در وهله نخست سبب ارسال خیری برای آخرت فرد شده و در مرتبه بعد یادش گرامی داشته شود؟ آیا این رویه‌ای که در سال‌های اخیر شکل گرفته موجب آرامش روح آن عزیز سفر کرده است؟ به راستی ما به کجا میخواهیم برسیم . آیا این که درمجلس ترحیم قرآن تلاوت نشود صلواتی ختم نشود . عمل پسندیده ایست تجمل گرایی و چشم هم چشمی‌ها نیز به این اتفاق دامن می‌زند . شاید بهتر باشد از تشییع جنازه‌ها نیز گفته شود که در زمان خاکسپاری متوفی همه شادوخندان هستند و بعد هم دعوت به تالار برای صرف نهار یا شام که سر هر میز چندین رقم از غذاهای متفاوت چیده شده است. که برای شادی روح مرحوم غذا تناول می‌کنند و هیچ فاتحه ای هم در کارنیست.  به نظر می رسد از یک سو عاطفه و احساس ازبین رفته ، دل ها تبدیل به سنگ شده و از طرف دیگر شرم و حیایی هم درکارنیست . واین مهم سبب شده تا بسوی این جاده تاریک حرکت کنند. و به قول پدرم خدا به دادمان برسد.

حال این که برگزارکنندگان مجلس ختم  برای شادی روح متوفی  آواز بخوانند یا کف بزنند به خودشان مربوط است اما ای کاش لااقل دراین بین برای آمرزش گناهان فرد فوت شده، کمی به توصیه‌های مذهبی توجه کنند. به خون های شهدایی که در گمنامی بسر می برند.

نویسنده: حامدشجاعی باغینی

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار