کد خبر: ۶۸۲۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ 20 November 2018

کشت زعفران برای فرار از خشکسالی در حالی در دستور کار قرار گرفته که سود دسترنج کشاورزان زعفران‌کار، در جیب دلالان سرازیر می شود.

به گزارش تابناک کرمان به نقل از مهر ، در دهه اخیر مدیران و تصمیم گیران کشاورزی و اقتصاد کرمان تصمیم گرفته اند برای حراست از هزاران شغل مردم در بخش کشاورزی و همچنین صیانت از منابع آب محدودی که در کرمان وجود دارد طرح اصلاح الگوی کشت را در دستور کار قرار دهند.

اصلاح الگوی کشت در خشک ترین استان کشور

در زمان مدیریت استاندار سابق کرمان کار تبلیغاتی ویژه ای روی بسته های مدیریت آب در کرمان صورت گرفت و برای نخستین بار شورای حفاظت از آب در کرمان تشکیل شد و مصوبه های فراوانی در زمان مدیریت وی در روزنامه ها نقش بست که برخی از آنها تکراری بود و بسیاری هم در نهایت جنبه شعاری به خود گرفت. اما در این میان حمایت از اصلاح الگوی کشت در این ایام پر رنگ تر از قبل شد که به عنوان مثال توسعه کشت زعفران به عنوان یک محصول اقتصادی و البته کم آب مورد توجه قرار گرفت و کشاورزان در شمال کرمان به جای آنکه بادمجان، سبزیجات، سیب زمینی و سایر محصولات فاقد ارزش اقتصادی و البته با نیاز آبی زیاد بکارند به سمت کشت زعفران سوق داده شدند.

نتیجه این امر زیر کشت رفتن هزاران هکتار از زمینهای کشاورزی استان کرمان برای تولید طلای سرخ شد که البته با توجه به شرایط محیطی استان کرمان این طرح نتیجه مثبتی داشت.

این روزها در فصل برداشت زعفران اکثر شهرهای استان کرمان به خصوص شهرستان زرند و منطقه دشت خاک، گونه کشاورزان سرخ شده است.

رئیس جهادکشاورزی استان کرمان در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید که افزایش سطح زیر کشت زعفران در چارچوب سیاستهای موجود در استان کرمان برای اصلاح سطح زیر کشت و اصلاح الگوی کشت مدنظر قرار دارد و در زمینه کشت محصولاتی مانند زعفران و گل محمدی به موفقیتهای قابل توجهی دست یافته ایم.

مردم کرمان می دانند با آبهای موجود و در دسترس می توانند محصولات بسیار پر ارزش تری نسبت به محصولات جالیزی و پر آب به خصوص در مناطق کم آب تولید کنند و زندگی بهتری هم داشته باشند

عباس سعیدی گفت: مردم کرمان می دانند با آبهای موجود و در دسترس می توانند محصولات بسیار پر ارزش تری نسبت به محصولات جالیزی و پر آب به خصوص در مناطق کم آب تولید کنند و زندگی بهتری هم داشته باشند.

وی گفت: بخشی از آبهای موجود در استان کرمان به دلیل تولید محصولات بی ارزش هدر می رفت که حالا این فرهنگ در بین کشاورزان ایجاد شده که آب را اینگونه هدر ندهند، حذف گونه های آب بر در دستور کار قرار دارد و ترویج کشت محصولاتی مانند زعفران هر سال بیشتر می شود.

وی بیان کرد: طبق بررسی های آزمایشگاهی محصول زعفران در استان کرمان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و مردم در حال سرمایه گذاری روی صنایع تبدیلی هستند و تنها در شمال استان کرمان هزار و ۲۰۰ هکتار مزرعه زعفران ایجاد شده که پنج تن محصول تولید می کنند.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که قبلا این مزارع محصولات بی ارزشی تولید می کردند که آب را هدر می داد.

وی زرند را نماد تولید زعفران در کرمان دانست و بیان کرد: دشت خاک این روزها شاهد تکاپوی گسترده کشاورزان برای برداشت محصول است.

کرمان چهارمین تولید کننده زعفران در کشور است

 کرمان این روزها رتبه چهارم تولید زعفران را دارد و هر سال بر حجم تولید محصول در استان افزوده می شود، کشاورزان کرمانی نیز سعی می کنند به هر نوعی بر میزان تولید محصول بیفزایند.

اگر پای درد دل بقیه کشاورزان هم بنشینیم هر چند از کشت محصول جدید راضی هستند و سودش بیشتر از بادمجان و کدو است و آینده مردم را تغییر داده و مهاجرت را در روستاها به صورت معکوس در آورده است اما برخی بی برنامگی ها دامان مردم را هم گرفته است

در شهر راین کرمان یکی از کشاورزان اقدام به کشت گلخانه ای زعفران کرده و در سوله ای کوچک محصولی که باید در دو هکتار زمین کشت می شده را تولید و روانه بازار کرده است و می گوید می توانسته این میزان تولید در همین سوله را حداقل شش برابر افزایش دهد.

محمدی، کشاورز کارآفرین گفت:  این کشت کاملا به صورت مکانیزه و علمی صورت می گیرد و با وجود ۵۰ میلیون تومان سرمایه گذاری و اشتغال ۸۰ نفری که ایجاد کرده است دولت هنوز از وی حمایت نکرده است.

از سوی دیگر اگر پای درد دل بقیه کشاورزان هم بنشینیم هر چند از کشت محصول جدید راضی هستند و سودش بیشتر از بادمجان و کدو است و آینده مردم را تغییر داده و مهاجرت را در روستاها به صورت معکوس در آورده است اما برخی بی برنامگی ها دامان مردم را هم گرفته است.

یکی از مهمترین مشکلات عدم وجود صنایع بسته بندی است و کشاورزان زرندی برای چاپ و بسته بندی برندهای خود باید به تهران مشهد بروند.

از سوی دیگر وقتی که زمان برداشت محصول فرا می رسد و دلالان استانهای مجاور به خصوص از استانهای خراسان نشین وارد دشتهای زعفران خیز کرمان می شوند و اقدام به خرید محصول کشاورزان می کنند.

محمدرضا احمدی یکی از این کشاورزان است که می گوید: زعفران محصولی نیست که بتوان آن را به صورت فله ای فروخت و در صورت فروش فله ای سودی برای کشاورز باقی نمی ماند و محصول سودش به جیب فروشنده می رود.

مجبوریم زعفران را به دلالان بفروشیم

وی می گوید: در زمان برداشت محصول دلالان از استانهای زائرپذیر یا استانهایی که برند زعفران دارند به کرمان می آیند و محصول ما را با قیمت خیلی پایین و فله ای می خرند و در نهایت ما چون کمبود نقدینگی داریم مجبور هستیم محصول را بفروشیم تا خرج زندگی مان را تامین کنیم.

کریمی راد یکی دیگر از کشاورزان کرمان است که در دشت خاک فعالیت می کند و می گوید: ما شرکت تعاونی قوی در بحث زعفران نداریم، امکان بسته بندی نداریم و بازار مصرف مدونی هم در استان نداریم.

 هیچ بازاریابی برای محصول زعفران کرمان نمی شود اما کرمان چهارمین تولید کننده زعفران در کشور است با این وجود هیچ نام و برندی از زعفران کرمان وجود ندارد. مسئولان باید با برنامه ریزی علمی و بازاریابی و برند سازی زمینه تجاری سازی کشت زعفران را نیز مهیا کنند.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار