کد خبر: ۶۸۳۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ 25 November 2018

به گزارش تابناک کرمان، در مجاورت شهر کرمان کوره‌هایی دایر و کار می‌کنند. تمامی این کوره‌ها مجوز چاه صنعتی دارند، یعنی اینکه مجاز هستند در حد تأمین آب برای راه‌اندازی کار کوره از آب های زیرزمینی بهره‌برداری نمایند.

صاحبان کوره‌ها عمدتاً کار خود را با کوره آغاز نموده و در طرح نهایی خود راه‌اندازی باغ شش دانگ پسته دارند، روش کار به این ترتیب است که فقط آب را برای تهیه گِل و تهیه آجر پمپاژ می‌نمایند، تا یک بخش از زمین‌هایی که طبق قانون برای کوره تملک نموده‌اند خاکبرداری نمایند، به تناسب اینکه زمین‌های خاکبرداری برای درختکاری قابل می‌شوند، درختکاری پسته به سرعت انجام می‌گردد.

برنامه خاکبرداری برای کوره و درختکاری به موازات هم پیش می‌روند، بطوریکه در بعضی از موارد چاه‌های با مجوز صنعتی تبدیل به چاه‌های کشاورزی و باغکاری کوره‌پز به معنی واقعی رسمیت پیدا می‌کند.

در اینجا سوالات ذیل مطرح است:
1. آمار دقیق چاه‌هایی که تحت عنوان صنعتی برای کوره‌ها در اطراف شهر کرمان حفاری شده و میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در هر ثانیه چقدر است؟

2. مراحل تبدیل زمین‌های خاکبرداری شده به باغ‌های پسته به چه صورت، چه ارگانی مسئول ممانعت از بهره‌برداری آب صنعتی برای کشاورزی می‌باشد؟

3. چگونه است که این قبیل باغ‌ها به سرعت رونق پیدا کرده و مورد لطف و عنایت مسئولین بخش کشاورزی هم قرار می‌گیرند.

4. آحاد مردم کرمان از بالا آمدن آب‌های زیرسطحی شهر کرمان مطلع هستند، آن را به عنوان خطر تلقی می‌نمایند و دنبال راهکار برای شکستن این بن‌بست هستند.

برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از آب‌های زیر سطحی برای توسعه فضای سبز یکی از کارهای شهرداری کرمان شده است. چگونه است که شرکت سهامی آب منطقه‌ای نماینده وزارت نیرو، برای کلیه چاه‌های صنعتی مجاور شهر کرمان پروانه بهره‌برداری از آب‌های زیر سطحی صادر نمی‌نماید؟ و به کار پروانه‌هایی که صادر نموده به عنوان چاه صنعتی که تبدیل به کشاورزی شده‌اند خاتمه نمی‌دهد؟ چه موانعی در کار است که وزارت نیرو در شهر کرمان آب‌های زیر سطحی را برای کوره‌ها تجویز و تشویق نمی‌نماید؟ کوره‌ها بهانه‌ای برای باغکاری گروهی هستند؟

به قلم: مهندس حسن اشرف گنجویی محقق در امور آب استان کرمان
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار