کد خبر: ۶۸۳۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰ 25 November 2018

به گزارش تابناک کرمان، یکی از عوامل بحران‌ساز در تأمین آب استان کرمان چاه‌های غیرمجاز هستند. چاه‌های غیرمجاز یعنی چاه‌هایی که فاقد مجوز بهره‌برداری از طرف وزارت هستند.

وجود چنین چاه‌هایی در فرهنگ اجتماعی استان کرمان حیرت‌انگیز و شگفت‌انگیز است. استانی که نقطه‌به‌نقطه آن تحت نظارت است چگونه ممکن است که در این نقاط در یک‌فاصله زمانی یک‌ماهه یا چندماهه شرکت‌های حفار بدون اعتراض قادر به حفاری و رسیدن به عمق دلخواه یکصد و پنجاه الی دویست متر برای دسترسی به آب سفره‌های زیرزمینی باشند؟ اینکه حفاری‌ها از یک حلقه چاه به دو و سه و خلاصه اینکه آمار قابل‌طرح بیش از 11000حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان برسند. چه ارگان‌هایی بایستی پاسخگوی مسئولین ایجاد این پارامتر به‌شدت بحران‌ساز باشند؟ طرح کلمه بحران کم‌آبی، بحران تأمین آب و جالب اینکه مسئولین پاسخگو هم ‌هم‌صدا می‌شوند کافی نیست، به همان ترتیبی که این پدیده‌ی غلط و بحران‌ساز ریشه‌دار شده است، برای مهار بحران این ضرورت وجود دارد که ریشه آن قطع گردد.

امکانات برق، کلیه نهادهای کشاورزی این قبیل چاه‌ها را چه ارگان‌هایی تأمین می‌نمایند، وقتی‌که درست مشابه چاه‌های مجاز از امکانات برخوردارند شکی نیست که روزبه‌روز بایستی شاهد افزایش آمار چاه‌های غیرمجاز بود. اینکه مسئولین بلندپایه وزارت نیرو به‌جای چاره‌اندیشی در خصوص این قبیل عوامل بحران‌ساز، قصه کوچ کرمان را طرح می‌نمایند. چه انتظاری باید داشته باشیم برای مهار بحران بررسی‌های کارشناسی پیوسته نشان می‌دهد که برای خاتمه بخشیدن به پدیده شوم، وزارت نیرو بایستی مالکیت این چاه‌ها را رسماً به ثبت داده و پس از نیازسنجی آب شرب نقاط مختلف استان، این چاه‌ها را به آب و فاضلاب شهری و یا روستایی محول نماید. هرروز که از این طرح بگذرد بحران تأمین آب شهر و یا استان کرمان شدیدتر خواهد شد.
در اینجا مطرح می‌شود که افرادی که بر روی این چاه‌ها به کار کشاورزی و تأمین معاش مشغولند چه‌ کار کنند؟ برای این قبیل افراد به‌راحتی می‌توان با هماهنگی‌های ویژه در کارهای کارخانه‌ای و یا سایر امور اشتغال‌زا که با فرهنگ آن‌ها منطبق باشد مشغول به کار نمود.
در اینجا سؤالات ذیل مطرح می‌باشد:
1- آمار دقیق چاه‌های غیرمجاز در سطح شهرهای استان کرمان به تفکیک چه میزان است؟

2- آبدهی این قبیل از چاه‌ها به تفکیک؟

3- موقعیت هر چاه عمیق غیرمجاز؟

اعلام کسری آب شرب شهر کرمان به 700 لیتر در ثانیه از طرف مدیران مسئول تأمین آب، نشان می‌دهد هیچ‌گونه شناختی از منابع آبی و نحوه بهره‌برداری آن‌ها ندارند، یا اینکه شناخت دارند حاضر به تصمیم‌گیری به‌موقع برای شناسایی عوامل بحران‌ساز و مهار آن‌ها نیستند. آیا درست است که فشارها به جایی برسد که مردم هر محل خودشان هماهنگ شده و چنین مواردی را اجرایی نمایند؟
نویسنده: مهندس حسن اشرف گنجوئی
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار