کد خبر: ۶۸۹۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱ 10 December 2018

اجلاسیه یا دورهمی مسئله این است!

همایش ، اجلاسیه و سمینار کلماتی است که به گوش همه خورده است.
یک برنامه فرهنگی، تبلیغی، سیاسی یا مذهبی با حضور تعداد کثیری از مسئولین و کارشناسان که گردهم آمده و درباره یک موضوع گفتگو می‌کنند.
یکی از این مراسم‌ها که چند سالی است رونق گرفته اجلاسیه استانی نماز بوده که قریب شش سال در کرمان برگزار می‌شود، استاندار و امام جمعه کرمان هم که حتماً شرکت می‌کنند.

البته که در جوامع اسلامی این اجلاسیه‌های مهم در راستای تبیین دین اسلام بایستی وجود داشته باشد، ولی باید دید دستآورد این اجلاسیه‌ها چیست؟ و در نحوه اجرا مشکلی ندارد.
این درحالی است که در این آئین  فرهنگی ، مذهبی تنها حضور افراد سیاسی و مقامات و چهره‌های شاخص به چشم می‌خورد و تنها چند ساعتی را دورهم هستند و بدون هیچ نتیجه‌ای این مراسم پایان می‌پذیرد. هر چند که این اجلاسیه هر ساله موضوع مشخصی را با محوریت نماز دنبال می‌کند اما به نظر می‌رسد که این تنها یک دورهمی با تحمیل هزینه گزاف به نهادهای عمومی بوده و نتیجه‌ و بازخوردی ندارد. زیرا در جامعه آنگونه که دیده می‌شود اولاً در مساجد به روی اهل نماز بعضاً بسته و اگر هم باز باشد خبری از اقامه جماعت نیست. ثانیاً متولیان مساجد افراد کهنسالی هستند که حوصله کار با جوانان را نداشته و به همین علت کانون مسجد که می‌تواند مکان مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی باشد وجود ندارد.

متأسفانه دربخش اصناف نیز دیده می‌شود که هنگام نماز کسبه گرفتار زرق و برق دنیا شده و به کاسبی روزانه خود مشغولند و این درحالی است که شاید یکی از موضوعات اجلاسیه نماز ترویج فرهنگ نماز جماعت اول وقت باشد.

موضوع دیگری که باید به آن نگاه ویژه‌ای داشت عدم حضور جوانان یا کم رنگ ظاهر شدن در مساجد بوده که جای بحث دارد و باید در اینگونه نشستها و کارگروه‌های تخصصی آسیب‌شناسی شود و یک راه حل برای تشویق و ترغیب قشر نوجوان و جوان به نماز اول وقت پیدا کرد. در بخش دیگر جامعه که دقت کنیم ناوگان حمل‌ونقل برون شهری یا پایانه‌ها نیز هیچگونه نظارتی بر اقامه نماز توسط اتوبوسها و حتئ کرایه‌های بین شهری و جاده‌ای ندارند تا وقت نماز اول وقت توقف داشته باشند چه کسی باید پیگیر این موضوع و حل این مسئله باشد الله‌اعلم جالبتر اینکه اگر اتوبوس هم به خواست خداوند توقف کرد، اهل نمازی یافت نمی‌شود همه مسافران در عالم خواب به سر می‌برند.

البته دراین بین نقش رسانه‌ها در احیاء و ترویج فرهنگ نماز نیز می‌تواند مؤثر باشد که متأسفانه نشریات نیز دچار سیاست زدگی شده و متأسفانه به دنبال نشر اخبار و رویدادهای سیاستمداران و صاحبان قدرت هستند. اینجا بنظر می‌رسد که متولیان برگزاری این اجلاسیه نماز، شورای اقامه نماز، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا هر ارگان دیگری که نقش ایفا می‌کند باید با یک تفکر و اندیشه دیگری وارد میدان شوند و این مباحث را بگونه‌ای ریشه‌ای حل کنند نه اینکه تنها به فکر صورت جلسه و عکس یادگاری و سلفی‌گیری باشند.
نویسنده: حامد شجاعی‌باغینی
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار