گزارش میدانی+فیلم
رشته قنات بیدوئیه در فاصله هشت کیلومتری شهرستان بردسیر واقع شده است. مظهر این قنات با مشخصات y=33,11,195,x=44,65,58 و ارتفاع از سطح دریا 2103 متر می باشد, در مجاورت روستای بیدوئیه و مشرف به اراضی و باغات می باشد. طول قنات پانصدمتر ، مادر چاه، چاه‌های میله‌ای و کوره قنات مجموعاً در بخش زهدار و یا تران قنات قرار دارند. آبدهی قنات به استناد سطح زیر کشت بیش از سی لیتر در ثانیه بوده است.
کد خبر: ۶۹۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵ 12 December 2018

به گزارش تابناک کرمان، رشته قنات بیدوئیه در فاصله هشت کیلومتری شهرستان بردسیر واقع شده است. مظهر این قنات با مشخصات y=33,11,195,x=44,65,58 و ارتفاع از سطح دریا 2103 متر می باشد, در مجاورت روستای بیدوئیه و مشرف به اراضی و باغات می باشد. طول قنات پانصدمتر ، مادر چاه، چاه‌های میله‌ای و کوره قنات مجموعاً در بخش زهدار و یا تران قنات قرار دارند. آبدهی قنات به استناد سطح زیر کشت بیش از سی لیتر در ثانیه بوده است. در حال حاضر آبدهی قنات بشدت کاهش پیدا کرده و در حد یک لیتر در ثانیه است، تقریباً همه مالکان و حق آبه بران را بشدت مایوس نموده، دلایل کاهش آبدهی را به شرح ذیل می‌توان مطرح نمود:

1- در بخش بالا دست مادر چاه قنات بیدوئیه، چهارحلقه چاه عمیق حفر شده، به نام‌های؛ عباس آباد، مومن آباد، جراحی و... مالکان محلی بیدوئیه مطرح می‌نمایند، چاه‌ها در حد هفتاد مترعمق از آب منطقه‌ای پروانه گرفته‌اند، در حالیکه شرکت‌های حفار با هماهنگی مالکان عمق بیشتر از یکصدمتر حفاری نموده، و هرچاه با آبدهی بیش از سی لیتر در ثانیه از آب سفره‌های زیر زمینی پمپاژ می‌نمایند. حفر و برداشت آب سفره‌های زیرزمینی بر روی آبدهی قنات اثرمنفی گذاشته و با بالا رفتن شیب هیدرولیکی به سمت چاه‌ها آبدهی آنرا به حداقل ممکن رسانده است.

2- در حوالی مظهر قنات املاح آب بتدریج بر روی مصالح بستر مظهر سمنته شده و بتدریج بالا آمده ، بطوریکه آب در کوره قنات پس می‌زند، کنترل آب چاه‌های میله‌ای بعد از مادر چاه گواه این ادعا می‌باشد. بنابراین ضرورت دارد که این بخش از مظهر و یا کوره قنات بخوبی وسیله اپیکور شکسته و حمل گردد.

3- لای روبی و تنظیم شیب مناسب در تمامی طول کوره قنات با توجه به موارد فوق الذکر چنانچه به کار این قنات بهاء ندهیم به زودی بائر و از مدار خارج خواهد شد. لازم به یادآوری است که کشاورزان محلی کاهش آبدهی قنات را صددرصد به حساب چاه‌های حفر شده در بالا دست مادر چاه قنات می‌دانند، این مسئله هم به بی‌توجهی آنها برای احیاء و مرمت به موقع قنات کمک کرده است.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجوئی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار