کد خبر: ۶۹۰۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴ 14 December 2018

به گزارش تابناک کرمان، بارندگی‌ها تاکنون منشاء خسارت و تخریب برای زمین‌های زراعی و باغات و منازل مسکونی روستائیان گردیده، اینکه از قبل مطالعات جامع بارندگی‌های با دوره برگشت‌های متفاوت بعمل نیامده، نیز نقاط حساس مورد بررسی قرار نگرفته، امروزه شاهد این پدیده بحرانی و عواقب وحشتناک بعد از آن هستیم.

آیا با گرفتن اعتبارات سنگین مسئله حل خواهد شد؟
قطعاً غیرممکن است. به موازات اینکه مطالعات آینده وطرح‌هایی که اجرائی در نظر گرفته می‌شوند از پایگاه علمی و تجربی دقیق‌تری برخوردار باشند، ضمانت عدم خسارت و تخریب هم بیشتر خواهد شد. در غیر اینصورت با تخریب یکی پس از دیگری، سدهای خاکی، طرح‌های آبخیزداری، بندهای انحرافی، کانال‌های انتقال آب، همین وضعیت سرنوشت محتوم وهمیشگی مان خواهد بود.

ازچهل کیلومتری شهرستان راور پهنه‌ای وجود دارد، که سرتاسر آن مسیر سیلاب‌های فصلی مناطق کوهستانی رو بسمت راور نشان می‌دهد.جمله ابراهه‌ها، مسیر مسیلها، رودخانه‌ها نهایتاً از فاصله‌ای نزدیک به راور پس از متمرکز شدن بطرف کویر جهت میابند. از آنجایی‌که پایانه مسیلها علاوه بر اینکه سیلاب‌ها را متمرکز می‌نماید، نقشی مشابه در ارتباط با زه آب‌ها وجریانات زیر زمینی هم دارد. به همین دلیل اجداد و نیاکانمان در این محدوده محل چاه‌های گمانه یا مادر چاه قنوات را گزینش نموده‌اند.
بررسی‌های کارشناسی بیشتر نشان می‌دهد که این مکان مستعدترین جا برای احداث سدهای خاکی برای ذخیره نمودن بخشی از سیلاب‌هائی است که روانه کویر می‌شوند.
به این ترتیب توانسته‌ایم شرایط رو برای تغذیه مصنوعی کلیه چاه‌ها و قنوات راور فراهم نمائیم.

تنگل راور دره‌ای عمیق باکوه‌های مرتفع باران‌گیر که اغلب صورت برفی پیدا کرده، ماندگاری و ذوب تدریجی آنها آب دائمی و پایه‌ای را در سرتاسر سال برای کشاورزان محلی ارمغان دارد.
وسعت حوزه ابریز مرتبط با تنگل همراه با بالا بودن میزان بارندگی، سیلاب‌های با دبی بالائی را پس از هر بارندگی تولید و روانه شهر می‌نماید. یعنی اینکه منشاء خسارت و تخریب به کشاورزی و منازل مسکونی می‌گردد.

از خروجی تنگل تا شهر چندین کیلومتر فاصله است، و با اجرای طرح‌های پخش سیلاب اصولی از خسارت و خرابی سیلاب‌ها ممانعت بعمل آورده و شرایط رو برای نفوذ و تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی فراهم نمود. درون تنگل استعداد مطالعه و اجرای بند انحرافی بتنی جهت بهینه نمودن بهره‌برداری از آب‌های پایه را دارد.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجوئى

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار