پس از اولین آبگیری‌ها فرار آب از بین ژوئنها پیدا کرده. با گسترده شدن فرار آب و حمل مصالح خاکی پی کانال در نقاط مختلف طول کانال به‌طور کامل شکست، تخریب‌شده و قابلیت بهره‌دهی خود را برای همیشه از دست داد.
کد خبر: ۶۹۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰ 22 December 2018

به گزارش تابناک کرمان، محدود فندقاع گلباف کرمان، هشتادان، جوشان، سیرچ در دامنه رشته‌کوه‌های مرتفعی در استان کرمان قرار دارند که وسعت حوزه آبریز آن‌ها به 570 کیلومترمربع می‌رسد. مناطق کوهستانی مطروحه هر ساله بارندگی و هم‌زمان ریزش‌های جوی به‌صورت برف دارند. برف‌های قلل کوه‌ها گاهاً از سالی به سال بعد هم ماندگار هستند، سردی همین مناطق کوهستانی در حدی است که یخبندانهای مستمر ایجاد می‌نماید. یخچالهای تشکیل شده به همراه برف‌های منجمد شده در طول سال به‌ تدریج ذوب شده و تولید زه آب می‌نماید. زه آبها از دره‌های زمان‌آباد گلباف، سعدآباد، جوشان نیز دره‌های سیرچ جاری‌ شده و به‌ طرف رودخانه فصلی اندوهجرد سرازیر می‌گردند. در هرکدام از دره‌های ذکر شده رشته قنات‌ها و چشمه‌سارهایی وجود دارد که هر ساله آب آشامیدنی و کشاورزی روستاها را تأمین می‌نمایند. 

مجموعه زه آب‌هایی که از رودخانه فصلی اندوهجرد جاری می‌گردند، آب پایه یا دائمی هستند که به اندوهجرد ختم شده و در آنجا کاربرد کشاورزی برای مالکان و حق آب بر آن دارد. از این رودخانه جریانات سیلابی هم پس از یکی شدن از دره‌ها و آبراهه‌ها جاری‌شده و پس از عبور از مجاورت اندوهجرد و اراضی کشاورزی آن به کویر منتهی می‌گردد. شرکت سهامی آب منطقه‌ای نماینده وزارت نیرو در استان کرمان پس از انجام مطالعات با پیشرفته‌ترین شرکت‌های اقماری خود برای احداث بند انحرافی بتنی چند میلیارد تومانی و کانال انتقال آب بتنی در مجاروت آن را با اعتبار صدها میلیون تومانی برنامه‌ریزی و با شرکت‌های پیمانکار مورد تأیید شروع به کار و این طرحها را اجرا نمودند.
کانال انتقال آب بتنی چندین کیلومتری از محل بند انحرافی تا اندوهجرد که با اعتبار کلانی ساخته شده بود، پس از اولین آبگیری‌ها فرار آب از بین ژوئنها پیدا کرده. با گسترده شدن فرار آب و حمل مصالح خاکی پی کانال در نقاط مختلف طول کانال به‌طور کامل شکست، تخریب‌شده و قابلیت بهره‌دهی خود را برای همیشه از دست داد. بند انحرافی بتنی در موقعیتی اجرا گردیده که بهترین اشراف را به کلیه قنوات و چاه‌های تأمین آب اندوهجرد دارد.

یعنی مکانی که در این نقطه با مهار سیلابها می‌توان آن را از ساحل سمت چپ به سیستم پخش سیلابی هدایت نماید که قبل از ورود ناگهانی و یک‌دفعه به کویر سفره‌های آب زیرزمینی منطقه را تغذیه نموده، بهترین پشتوانه تأمین آب چاه‌ها و قنوات منطقه گردد. نیز در نهایت با توجه به شیب منطقه روانه کویر گردد. متأسفانه علیرغم هزینه‌های سنگین، این نکته نادیده گرفته‌ شده است و این پارامتر تعیین‌ کننده و تأمین‌ کننده برای آب لحاظ و کاربرد پیدا نکرده است.
انتهای پیام/ حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار