پس از اتمام عملیات اجرایی پروژه سد خاکی جور به فاصله یک‌ماه بعد ترک‌های عمیق طولی و عرضی بر روی تاج و جسم سد ایجاد شد. راهکارهای پیشنهادی و اقدامات انجام شده برای رفع تشدید این معظل در ساختار سد چه بوده؟ آیا شن ریزی تاج سد و پوشاندن ظاهری ترک‌ها مسئله را حل کرد، آیا می‌توان دریاچه سد را تا ارتفاع سر ریز آبگیری نمود و منتظر نفوذ آب از دریاچه به پایین دست از طریق ترک‌ها و تخریب پروژه نبود؟ پاسخگویی این قبیل مسائل در پروژه کیست؟
کد خبر: ۶۹۹۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰ 04 January 2019

به گزارش تابناک کرمان، موارد قابل تأمل و سوالات بی پاسخی درباره پروژه سد خاکی جور کوهبنان وجود دارد که به صورت موردی به آن اشاره می‌کنیم:

1- ناظر مستقیم یا نماینده کارفرما در این پروژه چه کسی بوده است؟

2- محل اولیه منابع قرضه برای تأمین مصالح جسم سدتوسط مشاور چه مکانهایی تعیین شده است؟

3- پیمانکار برای صرفه‌جویی (بخوانید سودجویی) از چه محل‌هایی (مجاورت سریز) مصالح برداشت و در ساختمان سد استفاده نموده است؟ (مصالحی که درصد بالایی از خاکستر آتشفشان یا توف در برداشته و برای ساختمان سد مضر بوده)

4- خاکبرداری از تکیه‌گاه سمت چپ و راست چگونه انجام گرفته که جسم سد در تکیه گاه سمت راست کلید یا قفل نشده است؟

5- لایه‌ریزی مصالح و نیز نتایج آزمایشگاهی را چگونه ناظر پروژه و یا نماینده کارفرما تأیید نمود که پس از ساختمان سد نشست نموده در حدی که در تکیه گاه‌های سمت راست و چپ ترک‌هایی طولی و عرضی به ضخامت زیاد ایجاد شده؟

6- پی سر ریز چگونه زیرسازی شده که عبور سیلاب‌ها از آن ممکن نبوده ودر اولین آبگیری ناگزیر به اعلام رسمی از طرف فرمانداری برای تخلیه روستاهای پایین دست تا زمان تخلیه آب سد شده‌اند؟

7- گزاشات کارشناسی مهندس ناظر نماینده کارفرما در طول ساختمان سد چگونه این مسائل را به موقع رو نکرده تا برای آنها راه‌کار مشخص نمایند؟

8- چرا مشاور پروژه نقش تعیین کننده و مؤثری برای شناسایی به موقع مشکلات و پیدا کردن راه حل برای آنها نبوده است.

9- برای مهار ریزش‌های دیواره سمت چپ مخزن به داخل دریاچه سد چه تمهیداتی اتخاذ و به مورداجراء گذاشته شده؟

10- پس از اتمام عملیات اجرایی پروژه سد خاکی جور به فاصله یک‌ماه بعد ترک‌های عمیق طولی و عرضی بر روی تاج و جسم سد ایجاد شد. راهکارهای پیشنهادی و اقدامات انجام شده برای رفع تشدید این معظل در ساختار سد چه بوده؟ آیا شن ریزی تاج سد و پوشاندن ظاهری ترک‌ها مسئله را حل کرد، آیا می‌توان دریاچه سد را تا ارتفاع سر ریز آبگیری نمود و منتظر نفوذ آب از دریاچه به پایین دست از طریق ترک‌ها و تخریب پروژه نبود؟ پاسخگویی این قبیل مسائل در پروژه کیست؟
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار