به علت وجود نیروی با تجربه و کار آمد در بخش کشاورزی که در روستاهای واقع دراین حوزه آبریز سکونت دارند و اکثراً در حال حاضر بیکار می‌باشند بخوبی میتوان تحولات بنیادی ایجاد نمود و با ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب جمع زیادی از بیکاران محلی را به کار گرفت.
کد خبر: ۶۹۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲ 04 January 2019

به گزارش تابناک کرمان، حوزه آبریز رودخانه دهنه غار را کوه‌های بیابان، دهران, لک تیجنگی، کوه زرد، هفتاد میش، گودرچاه، هشتاد مهر، کوه کوک احاطه نموده‌اند. حوزه آبریز گسترده و مجوعه زه آب‌های آن از طریق زه‌کشی طبیعی بنام رودخانه دهنه غار به جاده شهداد نیبندان تخلیه می‌گردد. آب پایه و یا (دائمی) این حوزه آبریز در حد دویست لیتر در ثانیه در شرایط فعلی می‌باشد. و قبل از اینکه مورد بهره‌برداری کشاورزی قرار بگیرد از طریق دهنه غار که سرتاسر آن مسیر سنگی و کوهستانی می باشد خارج شده و وارد کویر می‌گردد.

بالا بودن ضخامت رسوبات درشت دانه دشت اجازه جاری شدن به آب را نداده و بسرعت نفوذ می‌نماید. بررسی های گسترده کارشناسی از سراسر حوزه آبریز در ارتباط با وضعیت آب‌های سطحی، آب پایه، زمین‌های زراعی شرایط را برای پیشنهادات ذیل فراهم می‌نماید.
1- انجام مطالعات جامع هواشناسی، هیدورلوژی و محاسبه حجم‌آور سالانه هر زیر حوزه و نهایتاً کل حوزه آبریز.
2-شناسایی کلیه گزینه‌های تأمین آب و آبخیزداری و اولویت‌بندی آنها در حوزه بطوری‌که بتوان با احداث سدهای خاکی بخشی از سیلاب‌ها را مهار، ذخیره و از آنها بهره‌برداری نمود.
3- شناسایی محل‌های مناسب در مسیر جریان آب پایه برای احداث بندانحرافی و یا سد خاکی به منظور ذخیره‌سازی آب پایه دائمی وبه دنبال آن پمپاژ آنها به اراضی مستعد مجاور.
4- برنامه‌ریزی برای ترویج آبیاری تحت فشار در این حوزه آبریز و تشویق کشاورزان به بهره‌برداری بهینه از آب.

لازم به توضیح است که به علت وجود نیروی با تجربه و کار آمد در بخش کشاورزی که در روستاهای واقع دراین حوزه آبریز سکونت دارند و اکثراً در حال حاضر بیکار می‌باشند بخوبی میتوان تحولات بنیادی ایجاد نمود و با ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب جمع زیادی از بیکاران محلی را به کار گرفت.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار