توجه به مطالعه و اجرای پروژه هایی همچون آب‌های ژرف، بارور کردن ابرها، انتقال آب از بیکرانهای دور که همه و همه قابل طرح و پیگیری هستند با مرور تاریخچه عملکرد وزارت نیرو قابل قبول برای هر تحصیلکرده‌ای که بنیه کارشناسی در امور آب استان کرمان را دارد نمی‌باشد.تنها وتنها راهکاری جدید برای سودجویی‌های بسیار کلان می‌باشد.
کد خبر: ۶۹۹۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷ 04 January 2019

به گزارش تابناک کرمان، مکاتباتی که با استاندار استان کرمان گشته در خصوص مسایل آب استان بی‌نتیجه بوده اما مجدد یاددآوری می‌نمایم که ایده خروج از بحران آب زیر پای دولتی‌ها له شده و راهکارهایی همچون ، آب‌های ژرف، بارور کردن ابرها، انتقال آب از بیکران‌های دور، همه و همه وقت تلف کردن برای تأمین آب حالت بحرانی استان کرمان هستند. اگر محور شناخت ما از مسائل آبی متمرکز به پتانسیل‌ها و امکانات موجود استان باشد, شکی نیست که قادر خواهیم بود به عالی‌ترین شکل بحران آب استان را مهار و متناسب با شرایط آب و هوایی و کمبودهای استان و همچنین تلاش برای اجرایی نمودن پروژه‌های طولانی مدت سازگاری پایدار ایجاد نماییم.

وضعیت موجود

استان کرمان, وسیعترین استان کشور که درعرصه‌های کشاورزی,صنعت,معادن ازپتانسیلهای بالقوه برخوردار می‌باشد به دلایل ذیل در حال حاضر بحرانی‌ترین دوران قدمت تاریخی خود را سپری می‌نماید.

1- ناکارآمدی مدیرانی که مسئولیت‌های اجرایی تعیین کننده داشته, ولی قبل از شناخت مشکلات و برنامه‌ریزی برای مرتفع نمودن آنها سعی در سرپوش گذاشتن و مخفی نمودن آنها را داشته‌اند تا دوره مسئولیت آنها تمام شود.

2-عدم شناخت از منابع تأمین کننده آب موجود استان و چگونگی بهره‌برداری از آنها.

3-بکار نگرفتن تکنولوژی پیشرفته در تأمین آب(احیاء و مرمت قنوات، مهار آب‌های سطحی، سیستم‌های آبیاری نوین)

4-طرح تئوری چاه بجای قنات، آزاد گذاشتن چاه‌های کوره و صنعتی برای افزایش آبدهی تا حد تبدیل پروانه آنها از صنعتی به کشاورزی.

5-مطرح نبودن معیارهای کارشناسی برای ارزیابی پروژه‌ها و طرح‌هایی که در چند دهه گذشته برنامه‌ریزی و اجراء شده‌اند.

6-سیاست‌های غلط و مخرب شرکت سهامی آب منطقه‌ای و شرکت‌های اقماری آنکه به منظور سودجویی و اختصاصی نمودن اعتبارات و درآمدها,چنان برای هموار نمودن چاه و چاه‌زنی دستورالعمل‌های خاص صادر نموده که تأمین آب از سفره‌های زیرزمینی استان کرمان برای نسل‌های آینده بصورت بنیادی ریشه کن شده است.

طرح مسائل مرتبط با مهار بحران آب از آبهای ژرف، بارور کردن ابرها، انتقال آب و شیرین نمودن آب دریاها کوچ شهر کرمان مواردی هستند که وزارت نیرو وسیله شرکت‌های اقماری آب خود در استان کرمان صرفاً به منظور دور نمودن اذهان عمومی از خرابکاری‌های خود در چند دهه گذشته است. توجه به مطالعه و اجرای پروژه هایی همچون آب‌های ژرف، بارور کردن ابرها، انتقال آب از بیکرانهای دور که همه و همه قابل طرح و پیگیری هستند با مرور تاریخچه عملکرد وزارت نیرو قابل قبول برای هر تحصیلکرده‌ای که بنیه کارشناسی در امور آب استان کرمان را دارد نمی‌باشد.تنها وتنها راهکاری جدید برای سودجویی‌های بسیار کلان می‌باشد.

پیشنهادات

به منظور عبور از مسائل بحران ساز و ناملایمات پیش رو پیشنهادات ذیل مطرح میگردد: امید است که با تعمق کارشناسی کارشناسان ذیصلاح و اهمیت پیدا کردن در نظر استاندار ، مجمع محترم نمایندگان ، مسئولین محترم کشوری هر چند که زمان برای هر کاری از دست رفته گامی برای مهار بحران آب برداشته شود.

1-ارزیابی کلیه پروژه‌های آب و خاک (آبیاری تحت فشار، آبخیزداری، قنوات انتقال آب)اجراء شده در سراسر استان و تطبیق راندمان آنها با اعتبارات هزینه شده.

2-اعلام رسمی مالکان چاه‌های غیر مجاز استان و تعیین پراکندگی سهام یا حق آبه‌ها بین عوام و کارمندانی که بعد از مشغول به کار شدن در وزارت نیرو صاحب سهام شده‌اند.خاتمه بخشیدن به مالکیت آنها و ساماندهی عوام و تأمین آب آنها.

3-کنترل دقیق کلیه کوره‌ها و چاه‌های صنعتی تأمین کننده آب که بتدریج از دو متر مکعب در شبانه روز به بیست یا بیشتر لیتر در ثانیه افزایش ابدهی پیدا کرده‌اند، لغو همه اضافه برداشت‌ها و تجدید صدور پروانه برای بهره‌برداری‌های اولیه در حد نیاز کاری.

4-تعیین تیمی کارشناسی برای تهیه آمار دقیق از چاه‌های مجاز و غیر مجاز و میزان آبی که در هر ثانیه به کارخانه ذوب مس و شرکت‌های اقماری آن از آب سفره‌های زیر زمینی منتقل می‌گردد. همزمان برآورد و تعیین میزان مصرف استاندارد آب همه مجموعه‌های ذوب مس، سپس برنامه‌ریزی برای اضافه برداشت‌ها در تأمین آب شرب شهرها و روستاهای مسئله دار مجاور نیز اقدام مشابه برای سایر مراکز صنعتی استان.

5-برنامه‌ریزی برای احیاء و مرمت قنوات استان با ارگانی مقتدر و متعهد و با هماهنگی حق آبه بران و مغنیان محلی.

6-به رسمیت شناختن رشته قنات و قنات‌داری و راه‌اندازی این رشته در دانشگاه ملی استان به منظور تحلیل تمامی بی‌تفاوتی‌های گذشته و به روز نمودن این دانش بعنوان پشتوانه‌ای برای ارج نهادن به آثار ماندگار اجداد و نیاکانمان در ابداع این روش ماندگار تأمین آب.

7-بازنگری در کار همه طرح‌های سدخاکی، آبخیزداری، پخش سیلاب‌های اجرا شده و یا در دست اجرا، اصلاح روش‌های مطالعات و یا اجرایی در صورتیکه قابلیت اصلاح دارند و یا تخریب آنها قبل از اینکه مشابه فاجعه سدخاکی گروه راین فاجعه ای قویتر تکرار گردد.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار