شهرداری اهمال می‌کند یا دامپزشکی اقدام نمی‌کند؛
بیش از یکسال است که بیش از یکسال است که جمعه بازار غیرقانونی پرندگان در کرمان برپا شده که البته فقط نام پرندگان را یدک می‌کشد و انواع موجودات زنده در آن خرید و فروش می‌شوند! در کرمان برپا شده که البته فقط نام پرندگان را یدک می‌کشد و انواع موجودات زنده در آن خرید و فروش می‌شوند!
کد خبر: ۷۰۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۶ 08 January 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از راه آرمان، بیش از یکسال است که جمعه بازار غیرقانونی پرندگان در کرمان برپا شده که البته فقط نام پرندگان را یدک می کشد و انواع موجودات زنده در آن خرید و فروش می‌شوند!

“ساعت حدود 5 عصر بود؛ بعد از زیارت اهل قبور به سمت خیابان سرباز می‌رفتیم که در خیابان آبشار با ترافیک سنگینی مواجه شدیم؛ اکثر ماشینها وسط خیابان پارک کرده و برای خرید حیوانات اقدام کرده بودند! ما مسیر 2 دقیقه ای را 45 دقیقه‌ای طی کردیم!” این را مرد میانسالی می‌گوید که از وضعیت عدم ساماندهی جمعه بازار پرندگان در کرمان شاکی است.

جمعه بازار پرندگان بدون مجوز دایر شده

در این رابطه دکتر مهدی نیکویی، معاونت خدمات شهری شهرداری کرمان در گفتگو با “راه آرمان” توضیح داد: جمعه بازار پرندگان بدون مجوز دایر شده است و تا‌کنون چندین بار جهت جمع آوری آن اقدام شده است.

نیکویی ادامه داد: اگر اداره کل دامپزشکی از لحاظ بهداشتی برای برپایی جمعه بازار پرندگان مجوز بدهد شهرداری برای استقرار مکانی مشکلی ندارد و ما ابتدای بلوار امام صادق(ع) ابتدای جاده قدیم ماهان را برای این امر در نظر گرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در صورتیکه دامپزشکی وضعیت بهداشتی جمعه بازار پرندگان را تأیید نکند حتماً بایستی با حکم قضایی این بازار جمع‌آوری شود چون فقط موضوع سد معبر بر عهده شهرداری می‌باشد و تأییدیه بهداشتی بر عهده ما نیست.

“مکانی که در کنار تفریحگاه مردم کرمان است و روزهای تعطیل شاهد حضور خانواده‌های بسیاری است را به حیواناتی اختصاص داده‌اند که از لحاظ سلامتی و بهداشتی هیچ نظارتی بر آنها صورت نمی‌گیرد و قطعاً باعث شیوع بیماری می‌شوند” اینها گفته‌های زن جوانی که دست دختر بچه خود را می‌کشد و گام‌های خود را بلندتر برمی‌دارد تا سریعتر این مکان را ترک کند.

حسین رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در چندین نوبت طی گفتگو و نشستهای خبری مختلف در سال 96 از جمعه بازار پرندگان به عنوان عامل انتشار بسیاری از بیماری‌ها ولزوم تعطیلی آن خبر داده است؛ اما هنوز جمعه ها شاهد برگزاری این جمعه بازار غیرقانونی هستیم.

جهت پیگیری ماجرا گفتگویی با مدیرکل دامپزشکی استان داشتیم؛ حسین رشیدی گفت: موضوع جمع‌آوری جمعه بازار پرندگان کاملاً برعهده شهرداری می‌باشد زیرا عرضه هر نوع محصول اعم از دام و پرنده و کالاهای دیگر در معابر عمومی در حوزه مسئولیت شهرداریست و بایستی با آن برخورد شود.

احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جمعه بازار غیرقانونی پرنده ها

مدیرکل دامپزشکی استان افزود: ما بارها اعلام کردیم جمعه بازار پرندگان مخاطرات بهداشتی دارد و می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های مختلف از جمله بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شود و این موارد بایستی جمع‌آوری شود متأسفانه شهرداری تا به حال با قاطعیت لازم با اینها برخورد نکرده است.

وی با اشاره به کفایت بازار عرضه پرندگان زینتی مجوزدار تأکید کرد: با وجود مخاطرات بهداشتی برپایی جمعه بازار پرندگان در شرایط فعلی به صلاح نبوده و دامپزشکی به هیچ عنوان مجوزی در این خصوص صادر نمی‌کند.

اجاره باغ پرندگان به بخش خصوصی جلوی قاطعیت شهرداری را گرفته است

رشیدی با تأکید بر اهمال شهرداری در جمع آوری این بازار غیرمجاز گفت: متأسفانه این جمعه بازار به باغ پرندگان شهرداری وابسته شده و شاید به نوعی هم مشکل به این مربوط شود که شهرداری این فضا را به اجاره بخش خصوصی داده و از همان زمان این بازار بوجود آمده به نظر می‌رسد اجاره کننده باغ وحش هم در این قضیه نقش داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: ما سرمایه‌گذاری بالایی در استان در صنعت طیور انجام دادیم و با اقدامات دو سه سال گذشته از ورود عامل بیماری به انسان جلوگیری شده و اجازه ندادیم بیماری در سطح استان شایع شود در حالیکه بیش از 20 استان در سالهای گذشته درگیر این بیماری بوده‌اند؛ بنابراین درخواست ما این است که شهرداری به تقاضای ما پاسخ دهد و این مجموعه را جمع آوری کند.

باید دید چه زمانی سلامتی شهروندان کرمانی بر پاسکاری سازمانها و نهادهای مسئول ارجح می‌شود؟
گزارش از: هاله اسدی
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار