کد خبر: ۷۰۵۳۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ 20 January 2019

به گزارش تابناک کرمان، به دنبال گرانی ایجاد شده در اثر بالا رفتن قیمت دلار اجناس، کالاها، موادغذایی و سایر اقلام به شکل نجومی دچار افزایش قیمت شدند بگونه ای که قیمت امروز اجناس با قیمت دیروز تفاوت محسوسی داشت.

مغازه‌دارها و کسبه بدون مجوز قیمتها را بالا برده و قیمت محصول در دو مغازه در یک خیابان هم به صورت فاحشی تفاوت داشت.

تصور می شد قیمت نان ثابت باشد چرا که هیچ افزایش قیمتی توسط عوامل اجرایی اعلام نشده بود اما واقعیت چیز دیگری است!

برخی نانوایی ها دولتی در سطح شهر کرمان علاوه بر کوچک کردن چانه‌های نان، قیمتها را هم به صورت غیرقانونی افزایش دادند و علت این افزایش قیمت را هم گرانی آرد بیان کردند.

بیگلری‌نژاد مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمان در ارتباط با افزایش غیرقانونی قیمت نان نانوایان کرمانی به خبرنگار ما گفت: تا این لحظه هنوز هیچ جلسه‌ای برای گران کردن نان برگزار نشده و حتی به صورت مکتوب هم در مورد گرانی نان حکمی ابلاغ نشده است.

وی ابراز داشت: این مسئله را تأیید می‌کند که نانوایان با نرخ 4 سال پیش کار می‌کنند و از آذرماه سال 93 تا کنون هیچ اصلاح قیمتی صورت نگرفته و با قیمت نان در سال 93 همچنان کار می‌کنند.

بیگلری نژاد تصریح کرد: تاکنون هیچ افزایش قیمتی به صورت قانونی و با هماهنگی ارگان‌های دخیل در قیمت‌گذاری نان که در رأس آنها استانداری کرمان قرار دارد صورت نگرفته است.

وی افزود: لازم به ذکر است تاکنون توسط سازمان صنعت معدن و تجارت، شرکت غله، اتحادیه نانوایان، مدیرکل دفتر اقتصادی و برنامه‌ریزی استانداری و سایر ارگانها هیچ قیمت‌گذاری جدیدی صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمان ابراز داشت: تغییر در قیمت نان توسط برخی نانوایی‌ها بدون اخذ مجوز و به صورت غیرقانونی صورت گرفته است و لازم است ارگان‌های ذی‌ربط با متخلفین برخورد کنند.

بیگلری‌نژاد ادامه داد: بحث نظارت بر قیمت‌ها بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است و باید توسط این سازمان پیگیری و به اطلاع سازمان تعزیرات حکومتی برسانند تا برخورد قاطع با متخلفین صورت گیرد.

وی تأکید کرد: البته بستگی دارد نانوایی مذکور دولتی یا آزاد پز بوده باشد چراکه نانوایی های آزاد پز شامل افزایش قیمت توسط دولت نمی باشند.

لازم به ذکر است نانوایی مذکور دولتی بوده و برخلاف قانون قیمت ها را افزایش داده است و افراد متخلف علت این گرانی را بالا رفتن قیمت آرد عنوان می کنند.

واکنش نژاد بیگلری به افزایش قیمت آرد


مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمان تأکید کرد: آرد هیچگونه افزایش قیمتی نداشته و همچنان با قیمت 805 تومان عرضه می شود.

وی عنوان کرد: البته امکان دارد در بحث حمل و نقل، تخلیه و هزینه کارگر که توسط خود نانوایی ها صورت می‌گیرد افزایش قیمتی اعمال شده باشد و نانوایان بر همین اساس البته بدون مجوز و به صورت غیرقانونی قیمت نان را بالا برده باشند.

بیگلری نژاد یادآور شد: قطعاً اگر افزایش قیمتی به صورت قانونی اعمال شود حتما اعلام خواهد شد اما تاکنون این اتفاق صورت نگرفته است.

در ادامه به سراغ محسن میرزایی معاون بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کرمان رفتیم تا از نحوه چگونگی رسیدگی به تخلفات مربوط به گران فروشی نان آگاه شویم.

افزایش غیر قانونی قیمت نان توسط برخی نانوایی ها بدور از چشم مسئولین در کرمان

همکاری مردم برای شناسایی متخلفین، لازمه خاتمه گران فروشی های غیر قانونی

معاون بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: بازرسی های ما در سطح شهر در مورد تمام کالاهایی که عرضه می‌شود به صورت نوبتی و هم به صورت رسیدگی به شکایات مردمی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در ابتدا رسیدگی به شکایات مردمی در اولویت کارما قرار دارد البته نان هم مستثنی از این کالاها نیست و به علت اینکه از اهمیت بیشتری در سبد خانوار مردم برخوردار است برای ما هم اهمیت بیشتری دارد.

میرزایی عنوان کرد: لازم بذکر است نانوایی های آزاد پز به این دلیل که از شرایط قیمت‌گذاری فعلأ مستثنی هستند، نمی‌توانیم نظارتی بر آنها داشته باشیم یعنی اگر تخلفی هم ببینیم به استناد بخشنامه هایی که فرستاده شده نمی‌توانیم رسیدگی کنیم.

معاون بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کرمان تأکید کرد: این عدم رسیدگی به این علت است که چون قیمتی از آنها نداریم در نتیجه رصد کردن آنها کار دشواری محسوب می شود.

وی تصریح کرد: چندین مرتبه پیشنهاد دادیم و در دستور کار مسئولین ستاد تنظیم بازار استان است و ان شاا... در آینده نزدیک شاهد قیمت گذاری برای نانوایی های آزاد پز هم خواهیم بود.

میرزایی ادامه داد: نانوایی هایی که آرد دولتی را می گیرند و از سهمیه دولتی استفاده می کنند و قیمت دارند دائماً در حال بررسی هستند و از نظر وزن چانه ، کیفیت و رعایت دستورالعمل های بهداشتی مورد بررسی قرار می گیرند.

معاون بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: اگر موارد تخلفی را ببینیم همکاران ما گزارش بازرسی را تکمیل کرده و پرونده واحد صنفی متخلف را جهت صدور حکم به تعزیرات حکومتی ارسال می‌کنند و بر اساس نوع تخلف واحد صنفی شامل گران فروشی (بر طبق قوانین نظام صنفی) و عدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی برخورد خواهد شد.

وی توضیح داد: بضاعت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از نظر امکانات سخت افزاری و نیروی انسانی محدود است بنابراین ما نمی توانیم تمام استان و تمام شهر را با تعداد محدودی بازرس رصد کنیم و کار دشواری است.

میرزایی در پایان خواستار شد: خود مردم باید به عنوان یک ناظر و بازرس کمک کنند و اگر موارد تخلفی را دیدند با شماره 124 تماس بگیرند، همکاران ما حتماً پیگیری خواهند کرد.

عدم پاسخ سازمان تعزیرات حکومتی کرمان به گرانی غیر قانونی نان

خبرنگار ما تلاش فراوانی کرد تا نظر سازمان تعزیرات حکومتی را هم در این خصوص جویا شود اما کسی پاسخگو نبود.

در پایان از هم استانی های عزیز خواهشمندیم در این شرایط سخت اقتصادی که گریبان گیر کشور ما شده برای نابودی خودمان دست در دست دشمنان ندهیم و قیمت ها را بدون مجوز و غیر قانونی بالا نبریم و اگر مواردی را مشاهده می کنید که به صورت غیر قانونی قیمت اجناس را بالا برده اند حتما با شماره 124 تماس حاصل فرموده و گزارش دهید.
گزارش از: زهرا سلیمانی‌فرد
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار