اگر نمایندگان مجلس استان هماهنگ شوند؛
وقتی که تأمین آب شرکت ذوب مس از طریق دریا به جای سفره‌های زیر زمینی میسر گردید , قطعاً می‌توان علاوه بر تأمین آب شرب شهرهای مجاور ذوب مس برای تأمین آب شرب بخشی از شهرهای استان یزد هم همفکری و همکاری نمود. بدیهی است در صورت جدی گرفتن این مسائل تابستان 98 به تابستانی آسان تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۷۰۶۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۶ 22 January 2019

به گزارش تابناک کرمان، براساس پیش بینی های هواشناسی امسال زمستانی کم بارش خواهد بود. بنابراین تابستان 98 تابستانی سخت در زمینه‌های تامین منابع آب است. در حوزه آب باید به صورت شفاف عمل کرد. یعی مسائل و مشکلات را به همان اندازه‌ای که هست با مردم درمیان گذاشت و از بزرگ نمایی مشکلات یا ساده‌انگاری آنها پرهیز کرد. مردم باید مسائل حوزه‌ی آب را بدانند، از این جهت که در صورت آگاه بودن در مسائل اجتماعی رفتار دقیق تری خواهد داشت(هفته نامه یک صفحه شماره 103 مورخ 3/10/97 مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور)

مردم اقصی نقاط کشور از مسائل آب برای شرب و کشاورزی بخوبی آگاهند، گذار قرن‌ها، هزاره‌ها سال درس‌های ماندگاری را به سکنه هر منطقه داده است، یاد گرفته‌اند چگونه با ترسالی, خشکسالی، و نارسایی‌های ناشی از کمبود آب، سازگاری نمایند. تأمین آب را بصورت بنیادی با گوشت و پوست و استخوان درک نموده‌اند. براساس همین استنباط بهره‌برداری از منابع آبی را با کاریز یا قنات بسته‌اند. آمار قنوات استان کرمان، یزد، سیستان‌وبلوچستان و سایر استان‌های کویری موید این نظریه هستند. آنچه شما بعنوان مدیر عامل جمع بندی و اظهار نظر نموده‌اید. یعنی انتقال اطلاعات واقعی به مردم بسیار به جا و ارزنده, ولی زمان آن خیلی گذشته یا به عبارت بهتر تاریخ مصرف آن ده‌ها سال گذشته و چنان زمینه‌های بی اعتمادی را تقویت نموده است، که حرف مسئولین جایگاهی به دلایل ذیل به ذهن مردم ندارد.

1- وقتی که در استان کرمان آمار چاه‌های غیر مجاز به بیش از پانزده هزار حلقه چاه می‌رسد، عنوان غیر مجاز است ولی در کندوکاوهای کارشناسی، ردپای مسئولین ارشد تأمین آب استان معین می گردد. چطور می توان زمینه اعتماد بین مردم و مسئولین را ایجاد نمود؟یعنی مسئولین گیر کرده اند, مردم بشتابند به کمکشان.

2- وقتی که به جای بهاء دادن و تقویت صنعت قنات و قنات داری، کار نیاکان و آباء و اجدادی مؤثر مردم وزارت نیرو نظریه چاه به جای قنات را می‌دهد. و بدینوسیله زمینه را برای حتی تخریب قنوات از طرف از خدا بی‌خبران و سودجویان فراهم تا پروانه چاه اخذ نمایند. چگونه می‌توان اعتماد بین مردم و مسئولین آب ایجاد نمود؟

بررسی‌های کارشناسی دقیقتر نشان می‌دهد که اگر شما برطرف نمودن سختی تابستان 98 را در ایجاد زمینه اعتماد بین مردم و مسئولین آب می‌دانید. عملی شدن آب در پروسه هشت ماه یا دویست و چهل روز اینده غیر ممکن است. شما بعنوان مسئولی بلند پایه تنها با نظارت مستقیم و اجرای موارد ذیل می‌توانید, تا حدودی تابستان سخت 98 را به سمت آسانی سوق دهید.

1- معین نمودن آمار قنواتی که مثلاً و برای نمونه در استان کرمان، یعنی در شهرها، روستاها در ارتباط با تأمین آب شرب نقش دارند.

2- با نظارت دقیق و مستقیم شما تهیه شناسنامه از هر قنات، جمع‌آوری و تنظیم نارسایی‌ها و مشکلات فنی - مهندسی هر قنات.

3- رفع مشکلات فنی هر رشته قنات و به روز نمودن آن برای تأمین آب شرب.

4- پیگیری و تدوین قانونی برای مسدود نمودن کلیه چاه‌های غیر مجازی که در حوالی هر چاه تأمین آب شرب حفاری و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

5- پیگیری و تدوین قانون برای ارزیابی میزان کمبود آب شرب هر شهر و روستا و اختصاص آب چاه‌های غیر مجاز مجاور آنها برای تأمین آب شرب.

6- اعزام تیمی کارشناسی به کارخانه ذوب مس کرمان و جمع‌آوری آمار از چاه‌های مجاز و غیر مجازی که آب سفره‌های زیر زمینی ارزنده‌ترین دشت‌های کرمان را برای شستشوی مصالح به کارخانه منتقل و یا در جوار آن در مخزن سدی مرتفع ذخیره می‌نمایند. زمانبندی برای انتقال آب از دریا برای کارخانه ذوب مس و برنامه‌ریزی برای کلیه چاه‌ها در جهت تأمین آب شرب.

7- وقتی که تأمین آب شرکت ذوب مس از طریق دریا به جای سفره‌های زیر زمینی میسر گردید , قطعاً می‌توان علاوه بر تأمین آب شرب شهرهای مجاور ذوب مس برای تأمین آب شرب بخشی از شهرهای استان یزد هم همفکری و همکاری نمود.
بدیهی است در صورت جدی گرفتن این مسائل تابستان 98 به تابستانی آسان تبدیل خواهد شد.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار