تعداد بیماران مبتلا به صرع در استان فارس با حدود پنج میلیون جمعیت را بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر تخمین زد و گفت: علی‌رغم اینکه هنوز بهترین راه درمان بیماران مبتلا به صرع، دارو درمانی محسوب می‌شود اما مقاومت دارویی در یک سوم بیماران دیده شده است.
کد خبر: ۷۱۱۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷ 03 February 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر علی‌اکبر اسدی‌پویا، یکشنبه ۱۴ بهمن در جلسه هم‌اندیشی کمک به بیماران صرعی، گفت: بر اساس برآوردهای جهانی، در ایران حدود ۸۰۰ هزار نفر مبتلا به صرع هستند.

او تعداد بیماران مبتلا به صرع در استان فارس با حدود پنج میلیون جمعیت را بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر تخمین زد و گفت: علی‌رغم اینکه هنوز بهترین راه درمان بیماران مبتلا به صرع، دارو درمانی محسوب می‌شود اما مقاومت دارویی در یک سوم بیماران دیده شده است.

اسدی‌پویا ادامه داد: بر اساس نرم موجود، حدود ۱۵ هزار نفر از بیماران مبتلا به صرع در استان فارس، با مقاومت دارویی مواجه هستند و به داروها جواب نمی‌دهند؛ لذا این دسته از بیماران در انجام امور روزانه و فعالیت شغلی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های درمان صرع، جراحی‌‌های مغز است، ادامه داد: از حدود ۱۱ سال قبل این روش درمانی در بیمارستان نمازی انجام می‌شود و علیرغم تمام محدودیت‌ها موفقیتی مشابه سایر کشورها در زمینه درمان بیماران صرعی به شیوه جراحی، کسب شده است.

رئیس بخش صرع بیمارستان نمازی اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد این بیماران، با جراحی مغز بهبود پیدا می‌‌کنند و این یک آمار استاندارد است، هر چند ما از نظر امکانات بسیار محدود هستیم؛ هزینه جراحی صرع در کشورهای پیشرفته، حدود ۴۵ هزار دلار و در شیراز با ارز دولتی، کمتر از ۵۰۰ دلار یا کمتر از دو میلیون تومان است که همه اقدامات نظیر MRI ، نوار مغز کامپیوتری و جراحی را شامل می‌شود .

این پزشک متخصص گفت: به همین دلیل توسط مجامع مختلف بین‌المللی در کنگره جهانی نورولوژی و کنگره جهانی صرع، از متخصصان بیمارستان نمازی شیراز دعوت شده که تجربه خود را در اختیار دیگر کشورهای در حال توسعه قرار دهیم؛ اینکه چگونه توانسته‌ایم با امکانات محدود به این موفقیت بزرگ دست پیدا کنیم و خدمات ما مورد تأیید و تشویق مجامع علمی جهانی قرار گرفته است.

او افزود: برخی بیماران کاندید مناسبی برای جراحی مغز نیستند که برای این گروه، راه‌های دیگری از جمله رژیم‌های غذایی خاص وجود دارد، همچنین دستگاهی به نام VNS برای تحریک عصب واگ وجود دارد که در این عمل دستگاهی مانند باطری برای بیمار کار گذاشته و امواجی به مغز ارسال می‌شود که شدت تشنج‌ها را کم می‌کند.

رئیس بخش صرع بیمارستان نمازی گفت: این عمل حدود ۲۲ سال است که در دنیا مورد تأیید و استفاده قرار گرفته است.، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در دنیا عمل VNS را انجام داده‌اند و متوجه شده‌ایم که تشنج ۵۰ درصد از بیماران کم شده و در درازمدت اثرات مثبتی در بهره‌وری آنها داشته است، زیرا این بیماران می‌توانند به جامعه بازگردند و شغل داشته باشند، اما VNS عمل بسیار پرهزینه‌ای است‌.

اسدی‌پویا گفت: با توجه به اینکه صرع جز پوشش حمایتی بیماری‌های خاص محاسبه نمی‌شود، کمک نیک اندیشان برای تأمین هزینه VNS و تجهیز بخش صرع بیمارستان نمازی گامی مؤثر برای کمک به بیماران صرع است.

برچسب ها: بیماری ، صرع ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار