هفتمین اتوبوس مطالبه گری بسیج رسانه استان کرمان سفر خود را برای پیگیری و مطالبه قیمت و همچنین عرضه گوشت آغاز کرد و این در حالی بود که متاسفانه مدیر کل دامپزشکی با وجود پیگیری های فراوان این کاروان را همراهی نکرد.
کد خبر: ۷۱۱۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲ 03 February 2019

حرکت اتوبوس مطالبه گری جهت بررسی قیمت و عرضه گوشتبه گزارش تابناک کرمان، هفتمین اتوبوس مطالبه گری بسیج رسانه استان کرمان با حضور رییس اتحادیه صنف قصابان استان کرمان، معاونت استانداری، بسیج کشاورزی استان کرمان،ذمدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان کرمان، معاونت بهبود امور دام استان کرمان سفر خود را برای پیگیری و مطالبه قیمت و همچنین عرضه گوشت آغاز کرد و این در حالی بود که متأسفانه مدیر کل دامپزشکی با وجود پیگیری‌های فراوان این کاروان را همراهی نکرد.

مقصد اولمان به پیشنهاد مویدی رئیس اتحادیه صنف قصابان استان کرمان انتهای خیابان سرباز و ابتدای جاده قدیم ماهان بود که اظهار داشت: دام‌ها به صورت قاچاق به این مکان‌ها فروخته می‌شود این صورتی است که در کشتارگاه گوشت نیست.

جهت بازدید به ابتدای جاده ماهان و محل فروش گوسفند زنده رفتیم که فروشنده ها قیمت‌های متفاوتی برای گوشت بیان می‌کردند و یکی از دلایل افزایش قیمت ها را افزایش قیمت نهادها می دانستند و از سوی دیگر افزایش اجاره بهای محل فروش خود را از دیگر عوامل دانست.

عباسی مدیر توسعه بازار جهاد کشاورزی اظهار کرد: جهاد کشاورزی دو وظیفه مهم دارد که تأمین غذا و امنیت غذا در هر جامعه می باشد و بخش کشاورزی تابع عوامل قهری است مثلاً در سال گذشته پسته و گردو دچار مشکل گرما زدگی و سرما زدگی شد و حدود 90 درصد پسته و گردو از دست رفت.

وی گفت: دولت وظیفه تأمین  محصول اساسی را دارد و تا سال 91 مسئولیت کل بازار بر عهده اداره کل بازرگانی بود و از آن به بعد به عهده جهاد کشاورزی شد .

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان کرمان:  نود درصد گوشت خود کفا هستیم

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: محصولی همچون برنج از طریق واردات به بازار تزریق می‌شود و می‌توان بازار را در برخی محصولات با کنترل واردات و صادرات کنترل کرد و قیمت گذاری تا درب واحد تولیدی به عهده جهاد کشاورزی است و بعد از آن بر عهده زیر مجموعه صنف است.

وی ادامه داد: برای تنظیم بازار گوشت کرمان نود درصد گوشت را خود کفا هستیم و در شمال استان 22 هزار و 800 تن تولیداتمان به طور سالانه است و 25500 تن مصرفی است که اختلاف این دو سه هزار تن توسط بخشی از سیستان و خراسان جنوبی وارد استان می‌شود.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه در سال جاری به دلیل خشکسالی عشایر مجبور به حذف دام شدند ؛ابراز داشت: 7 درصد دام ما قاچاق شده یعنی به میزان 200 هزار راس و معادل 4 هزار تن می باشد.

وی خاطر نشان کرد: با این وجود ما روزی 20 تن گوشت کم داریم و استانهای دیگر نیز با این مشکل روبرو بودند .

عباسی ادامه داد : بخشی از نیاز کشور به عنوان ذخایر استراتژیک و با توجه به نیاز کافی ذخیره سازی می شود که شورای عالی امنیت ملی انجام میدهد و گوشت توسط شرکت های خصوصی وارد می شود .


این مقام مسئول در خصوص میزان واردات گوشت از ابتدای سال جاری تا روز گذشته گفت: از ابتدای  سال 208 تن گوشت استرالیایی گرم و 922 تن گوشت منجمد وارد شده است و همچنین گوشت گوساله  1450 تن که این میزان در کنترل قیمت خیلی مؤثر بوده است.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه گرانی چند بخش دارد و قیمت کنونی گوشت در سطح شهر کرمان 75 هزار تومان است، بیان کرد: عرضه کمتر از تقاضا است که این مسئله به دلیل زیر ساخت خیلی گران شده است.

وی با بیان اینکه تبعات مرغ بسیار زیاد است، تأکید کرد: قیمت ها در سطح ملی باید متعادل شود؛ در حال حاضر  45 هزار و 500 تن تولید مرغ را در سطح استان کرمان است.

عباسی با اشاره به اینکه مشکل جوجه ریزی در استان این است که امار جوجه ریزی 25 درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: تقاضای مطالبه گری مردم باید افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: بازار مرغ را باید در سطح ملی ببینیم و در ده روز گذشته 200 تن مرغ در سطح فروشگاه های رفاه، معلم و اتکا توزیع شده است.

در ادامه مسیر اتوبوس مطالبه گری خبرنگاران از چندین قصابی بازدید کردند و که در کدام قیمت ها بین 70 الی 80 هزار تومان بود و برخی دچار تخلف بودند و در لیست بررسی بیشتر و اعمال قانون قرار گرفتند.

نکته های  قابل تامل

در حین برخورد با فروشنده‌هایی که گوشت را با قیمت بالاتر از قیمت مصوب عرضه می‌کردند افرادی بودند که از گران فروش حمایت می‌کردند که جای تأسف برای ما و دیگر مطالبه گران بود.

*قصابی بود که گوشت به قیمت تعیین شده می فروخت و در کنار آن دفتری داشت به عنوان دفتر نذر که به نیازمندان گوشت رایگان می‌داد و به سود کمتر قناعت داشت.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار