آنچه فارس را به یکی از قطب‌های پزشکی ایران تبدیل کرده علاوه بر قدمت راه اندازی مراکز توانمندی‌های اساتید علم پزشکی که جداسازی موفق دوقلو‌های به هم چسبیده از آن جمله است.
کد خبر: ۷۱۲۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰ 05 February 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فارس اعلام کرد: آنچه فارس را به یکی از قطب‌های پزشکی ایران تبدیل کرده، علاوه بر قدمت راه اندازی مراکز و زیرساخت‌های ارائه خدمات سلامت از دیرباز در این دیار، توانمندی‌های اساتید علم پزشکی در ارتقای شاخص‌های نظام سلامت است.

بر اساس این گزارش، از ثمره‌های پیروزی انقلاب اسلامی که به صورت روزافزون نمود روشن تری می‌یابد، توسعه بستر‌های ارائه خدمات بهداشت و درمان است تا سلامت سیمایی دلنشین‌تر از همیشه یافته و شاهد دسترسی عادلانه همه اعضای جامعه به این خدمات باشیم.

بر این اساس، از فراز چهار دهه‌ای که تاریخ انقلاب پشت سر نهاد، ماحصل تنگنا‌هایی که برخی کشور‌ها برای ایران ایجاد کردند، رقم خوردن عزمی ملی در مسیر خودکفایی و توسعه بود که در ابعاد گوناگون به نمایش گذاشته شد.

این گزارش حاکی است، از جمله این عرصه ها، نظام سلامت ایران بود که در این راستا، گام به گام، شاخص‌های بهداشت و درمان به پیش رفته و امروز به عنوان کشوری سرآمد در منطقه، خود را به اثبات رسانیده ایم.

بر اساس اعلام این روابط عمومی، اما فارس، از گذر این سال ها، به پشتوانه تلاش پزشکانی کارآزموده، همواره توانسته جایگاه خود را به عنوان یکی از قطب‌های برجسته پزشکی در ایران محفوظ نگاه داشته و ارتقا بخشد و این مهم به دست نمی‌آمد، جز با تلاش شبانه روزی دست اندرکاران این عرصه در مسیر خدمت و امروز فارس توانسته خود مامنی باشد برای مراجعه بیمارانی نه تنها از استان‌های جنوبی، بلکه سراسر ایران.

بر این اساس، از جمله موفقیت‌های تاریخ پزشکی فارس، توانمندی انجام جراحی‌های پیچیده و نادر پزشکی است که نجاتبخش جان بیماران بوده و موجب شده تا بسیاری از هموطنانمان، از مراجعه به دیگر کشور‌ها برای دریافت خدمات درمانی بی نیاز شوند.

این گزارش حاکی است، در سال‌هایی که گذشت، دو جراحی پیچیده پزشکی، جلوه‌ای دیگر به سیمای پزشکی فارس بخشید و نامی نیک در این عرصه به یادگار ماند؛ جداسازی دوقلو‌های به هم چسبیده که تاکنون دوبار با موفقیت در بیمارستان نمازی شیراز انجام گرفته است و موجب دستیابی پزشکی ایران به توانمندی شده است.

بر این اساس، نخستین نمونه این جراحی، مربوط می‌شود به نوزادان دوقلوی پسر که از ناحیه سینه و شکم به هم متصل بودند و در عضو حیاتی کبد مشترک بودند.

بر اساس اعلام این روابط عمومی، مادر این دوقلوها، در ماه پنجم بارداری پس از تشخیص مشکل دوقلو‌ها تقاضای سقط جنین داشته که با اطمینان تیم پزشکی شیراز نسبت به امکان موفق جداسازی، بارداری ادامه یافته و چهار ماه پس از تولد، با همت تیم پزشکان شیراز به سرپرستی دکتر «علی بهادر»، این جراحی با موفقیت در تاریخ پزشکی ایران به ثبت رسید.

این گزارش حاکی است، این دوقلو‌های اهل مرودشت که اکنون زندگی جداگانه‌ای را تجربه می‌کنند، هم اکنون دانش آموز کلاس اول دبستان هستند.

بر این اساس، تا پیش از این موردی از موفقیت در این جراحی و یا زنده ماندن هر دو قل، به ثبت نرسیده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فارس، موفقیت در این جداسازی توسط تیم جراحی پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز موجب شد تا بار دیگر به این توانمندی اعتماد شود و جراحی دومین دوقلو‌های به هم چسبیده اهل لامرد، بیستم مرداد ۹۳، با جداسازی از ناحیه دیواره شکم، جناغ سینه، دیافراگم و کبد، در بیمارستان نمازی شیراز، پس از گذشت سه ساعت، با همکاری اساتیدی، چون دکتر «سید علی ملک حسینی»، دکتر «سامان نیک اقبالیان»، دکتر «حشمت الله صلاحی»، دکتر «کاظمی»، دکتر «سهم الدینی»، دکتر «اقبال» و دکتر «شمسایی» با موفقیت انجام شد.

بر این اساس، «محمد» و «رضا» از آغاز تولد، تحت نظارت پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار گرفته و با توجه به وضعیت به هم چسبیدگی آنان، لازم بود مدتی برای اطمینان از موفقیت جداسازی زمان بگذرد.

این گزارش حاکی است، این دوقلو‌ها از ناحیه دیواره شکم، جناغ سینه، دیافراگم و کبد به هم متصل بودند که سرانجام پس از ۶ماه بررسی پزشکان، شرایط لازم برای عمل جداسازی فراهم شده و این عمل با موفقیت در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد.

دکتر بهادر با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی تیم پزشکی، مشترک بودن کبد این دوقلو‌ها بود و در صورت این مشکل، لازم بود کبد مشترک در بدن یکی از نوزادان باقی مانده و برای قل دیگر، اقدام به پیوند کبد شود، می‌گوید: پدر و مادر محمد و رضا برای پیوند کبد خود به فرزندشان ابراز تمایل کرده بودند و همه شرایط برای انجام این عمل در صورت ضرورت، فراهم بود که با توجه به منفک بودن کبد نوزادان، نیاز به عمل پیوند اتفاق نیفتاد.

وی، تجربه موفق جراحی‌های پیوند اعضا در شیراز را موجب تقویت اعتماد به نفس تیم پزشکی برای انجام این دو جراحی دانست و گفت: درصد موفقیت جداسازی دوقلوها، با توجه به میزان و نحوه چسبندگی و اعضای به هم چسبیده متفاوت است و بیشترین میزان خطر در دوقلو‌های متصل از ناحیه قلب و مغز است؛ اما با توجه به موفقیت‌های به دست آمده، امروز توانایی این جداسازی در همه انواع دوقلو، در ایران کمتر از کشور‌های پیشرفته دنیا نیست.

چهل سال سلامت فارس، تاریخی پرافتخار از این دست پیشرفت‌ها و توانمندی‌ها است که امروز نامی بلندآوازه رقم زده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار