طرحی برای ادغام و هیأت امنایی شدن انجمن سینمای جوانان ایران در دست اجراست که در طراحی آن نه تنها هیچ مشورت جدی، نظرسنجی و نیازسنجی از مدیران، سرپرستان، فیلمسازان و اعضای همدل و پرانگیزه انجمن از سراسر کشور نشده
کد خبر: ۷۱۳۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۱ 09 February 2019

به گزارش تابناک کرمان، هیأت امنایی شدن دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران با واکنش شدید اهالی فرهنگ و هنر مواجه گشته که اعتراض خود را با تشکیل کمپینی خطاب به   متولیان فرهنگی کشور, مقام عالی وزارت و ریاست سازمان سینمایی و کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز داشتند با این مضمون؛

با عرض سلام و با احترام
در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران مطلع شدیم که طرحی برای ادغام و هیأت امنایی شدن انجمن سینمای جوانان ایران در دست اجراست که در طراحی آن نه تنها هیچ مشورت جدی، نظرسنجی و نیازسنجی از مدیران، سرپرستان، فیلمسازان و اعضای همدل و پرانگیزه انجمن از سراسر کشور نشده! که شوربختانه در زمانی این خبر به ما رسید که در حال برپایی جشنواره فیلم فجر و تهیه گزارش از حواشی آن برای سازمان فخیمه سینمایی هستیم آن هم در دوران پختگی و بلوغ انقلاب یعنی 40 سالگی!

به همین دلیل لازم دانستیم ضمن ابراز گلایه جدی از چنین تصمیمی بدون مشورت و کار کارشناسی با افرادی که سی و چند سال است همچون شمع می سوزند تا اصغر فرهادی ها و رضا میرکریمی ها و شهرام مکری ها و ... را تقدیم سینمای ایران و جهان کنند مخالفت جدی خود را با طرح مذکور اعلام و برخی از دلایل آن را به شرح ذیل اعلام داریم:

1.انجمن سینمای جوانان ایران با همه زیرمجموعه های سازمان سینمایی متفاوت است و با ساختاری کم نظیر و حتی بی نظیر در جهان نشان داده که با کمترین هزینه ممکن حتی در بخش نیمه دولتی می توان بازدهی بسیار بالایی داشت. به همین دلیل ادغام یا کوچک سازی آن به شدت به آینده آن ضربه خواهد زد.

2. برخی منتقدان انجمن به این اشاره دارند که انجمن کار موازی با بخش خصوصی در سراسر کشور می کند و این مأموریت را بهتر است به دفاتر و آموزشگاه های آزاد سینمایی و دانشگاه‌های سینمایی بسپاریم! اما کافیست آماری کوچک از تعداد خروجی‌های آموزشگاه‌های آزاد و دانشگاه ها هم در ورود به سینمای بلند حرفه‌ای و هم در افتخارات سینمای کوتاه بیاندازیم تا مشخص شود کفه ترازوی انجمن را باید یک طرف گذاشت و تمام آموزشگاه ها و دانشگاه ها را نیز طرف دیگر و باز کفه انجمن طبق آمارها بسیار سنگین تر است!  بی.شک میتوان تفاوت آموزش در انجمن که مأموریت آموزش بخشی از سینمای خلاقه و تجربی و کوتاه و ... هست  در حالکیه آموزشگاه‌ها و ... برای منافع و درآمد اقتصادی شخصی به آموزش عامه سینما در حوزه‌های بازیگری و گریم و .... میپردازند را در همان نگاه اول دید و اندکی تفکر کرد و ....
3. یکی از چالش های جدی دفاتر سینمای جوان در سراسر کشور چه در مراکز استان ها و چه در شهرستان ها عدم حمایت ادارات کل یا تأسیس تشکل های مشابهی همچون انجمن های سینماگران استان، خانه‌های هنرمندان و ... برای رقابت با انجمن هاست. به آن می‌توانید کارهای موازی سایر دستگاه‌ها در حوزه هنری، شهرداری و حتی استانداری ها را هم اضافه کنید.
حال در صورت هیأت امنایی شدن هیچ تضمینی وجود ندارد که استانداران، شهرداران، مدیران کل و ... که هزاران دغدغه ریز و درشت دیگر در استان و شهر دارند در این هیأت باصطلاح امنا شرکت و موثر باشند و البته به یقین دخالت‌های بی جای اشخاصی که هیچ شناختی از سینما ندارند به نفع مجموعه انجمن باشد؟

4. ما موافق تغییر هستیم اما در جهت بالندگی، رشد و گسترش انجمن نه کوچک سازی و تغییر در ساختار انجمن

در پایان دلایل زیاد دیگری وجود دارد که در این مطلب نمی‌گنجند اما بدینوسیله ما مدیران، پرسنل، فیلمسازان و دلسوزان انجمن سینمای جوانان تقاضای جدی و فوری داریم ضمن اعلام رسمی توقف این طرح از سوی سازمان سینمایی تا قبل از بروز جنجال‌ها و هیاهوهای رسانه‌ای که در ایام برپایی جشن پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی مضر و نامیمون است، ترتیبی را اتخاذ فرمایید تا برای بهسازی و چابک‌سازی انجمن با اعضای بی شمار آن از سراسر کشور مشورت و بر اساس نظرات جمع تصمیم جدیدی اتخاذ گردد.
با تشکر از توجه و حمایت های بی‌دریغ آینده
مدیران، سرپرستان، فیلمسازان، هنرجویان و اعضای انجمن سینمای جوانان ایران
شایان ذکر است که تاکنون نزدیک به دوهزار نفر بیانیه فوق را امضاء نمودند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
معایب هیئت امنایی شدن انجمن های سینمای جوان

هیئت امنایی شدن انجمن به این معناست که ۵۹ دفتر موجود در سرتاسر ایران ۵۹ هیئت امنا داشته باشند متشکل از مسؤولین ادارات و ارگانهای شهرستان و این یعنی :

انهدام کامل سیستم یکپارچه آموزشی سینما و عکاسی در انجمن که سالهاست برای آن برنامه ریزی شده است

سلیقه ای اداره شدن انجمن ها توسط هییت امنای غیر متخصص

تبدیل شدن انجمن ها به سمعی بصری ادارات

قطع کامل حمایت مالی پایتخت از شهرستانها و واگذاری آن به مسؤولین شهرها در کوتاه مدت

نکته قابل تامل اینکه روسای ادارات شهرستانها با توجه به ملاحظات ادارات خود و قوانین هیچ دغدغه ای نسبت به تامین بودجه و اداره انجمن های سینمای جوان نخواهند داشت و این یعنی نابودی کامل انجمن سینمای جوان در یک پروسه یکی دوساله
فاطمه احمدی
|
United Arab Emirates
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
بنده باهیات امنایی شدن انجمن مخالفت شدید دارم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار