اگر این تحرکاتم در کره زمین نبود امروزه از بروز و نمایان شدن معادن هم خبری نبود. استان کرمان را در ارزیابی‌های زمین شناسی جهانی کلکسیون معادن لقب می‌دهند.
کد خبر: ۷۱۳۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ 09 February 2019

به گزارش تابناک کرمان، گسلم و همه مهندسین زمین شناسی با نام و چگونگی ایجاد شدنم آشنایی دارند. از وقتیکه مسئله زلزله در استان کرمان مسئله روز شده کم کم زبانزد عام و خاص شده‌ام. اینکه با چه مکانیزم‌هایی بوجود آمده‌ام و امروزه منشاء چه تغییر و تحولاتی در کره زمین هستم با یک جمله دو جمله قابل بیان نمی‌باشد. باید تحولات زمین شناسی میلیون، میلیون سال را ارزیابی زمین شناسی نمود، تا نحوه شکل گرفتنم را فهمید. در صورتیکه بصورت جامع و کامل این پروسه را شناختید تازه شروع کاره، چونکه با همه پدیده‌های هواشناسی، هیدولوژی، زمین شناسی، ژئوتکنیک که مرا به این وضع رسانده, متأثر از همه آنها نظامی دارم و مسیری را طی میکنم که سردرآوردن از آن به محققان کار آزموده وکهن نیاز دارد.

من که گذار میلیون، میلیون سال چنین ساختاری درم ایجاد نموده و از تحرک و پویایی به قدمت تاریخچه تشکیل زمین برخوردارم، بسیار متأسف میشوم از همه کسانیکه بدون اندیشیدن وپی بردن به ساختارم تصور می‌کنند که آنچه آنها میخواهند یعنی ثابت و بی تحرک باشم. در کنارم کارهای ساختمانی انجام می‌دهند و دوست دارند همنشینم شوند، ساده‌ترین حرکاتم آنها را به ترس، فرار، آه، ناله وا می‌دارد. در تمامی پروسه‌های گذر زمان با خروشیدنهایی که به موقع و حقم بوده به بشر و انسان‌های اطرافم خبر داده‌ام که اگر قصد همزیستی با من دارید بایستی با شناخت از من در کنار ساختمان به سازی، ساختمانهایی که با قدرت و توان حرکتی‌ام آسیب نبینند. متأسفانه این هشدارهای به موقع‌ام درسی برای کسی نشده و باز هم متأسف می‌شوم از همه کسانیکه میگویند ای‌کاش زلزله نمیشد و یا گسل‌ها حرکت نمی‌کردند. مثل اینکه من پس از تخریب منازل و زیرآوار رفتن انسانها بگویم ای‌کاش انسانها اطرافم زندگی نمی‌کردند. در جوارم حق زندگی و کار متعلق به همه هست همانطوری‌که خودم حق حیات دارم. ولی این انسان‌ها هستند که بایستی حرکات مرا تجربه نمایند و متناسب با حرکت من زندگی همزیستی را آغاز و ادامه دهند. هر لحظه که طبق مکانیزم میلیون سالی که بوجود آمده‌ام، در استان کرمان بخصوص در منطقه کوهبنان و راور حرکت میکنم، آه و ناله‌هایی می‌شنوم چرا بصورت بنیادی به من فکر نمی‌کنید ؟ و برای برخورد دار شدن از زندگی پایدار ساخت و سازهای درستی نمی‌سازید؟ فقط و فقط منتظر هستید که من از حرکت بایستم، تا شما زندگی کنید. وقتیکه معادن ذی‌قیمت و ارزشمندی را در گوشه گوشه استان کرمان در میابید چقدر ذوق میزنید سریع آنها را به ثبت می‌دهید، کارخانه میزنید، قرارداد خرید و فروش با این و آن می‌بندید، بصورت ذغال سنگ ساده‌ترین رگه‌ها را می‌کاوید و جمع‌آوری نموده و به کارخانه‌های بزرگ کشور می‌فرستید. فکر کرده‌اید که اگر این تحرکاتم در کره زمین نبود امروزه از بروز و نمایان شدن معادن هم خبری نبود. استان کرمان را در ارزیابی‌های زمین شناسی جهانی کلکسیون معادن لقب می‌دهند.

چقدر به وجد و خوشحالی می‌افتید و درآمدهایی در می‌آورید که صد برابر با چاه‌های نفت رقابت می‌نمایند، ولی پرتواقایی شما در حدی است که از حرکت بایستم که فقط شما میل وتمام‌شان فرمایید،؟ برای نسل‌های بعد و بعدتر چیزی در کار نباشد،؟ توصیه می‌کنم که به جای آه و ناله موارد ذیل را پیگیری فرمایید:

1-استانی با این وسعت وطیف کارشناسی گسترده، در تمامی مناطق زلزله زده مسیر جریان آب چشمه‌ها، قنوات، آب‌های دائمی یا پایه را از بعد از زلزله‌های اخیر بررسی و کنترل فرمایید و تغییرات ایجاد شده را مرور نمایید، تغییراتی که در مسیر جریان آب ایجاد می‌گردد، اگر به موقع به آنها رسیدگی نشود، سبب قطع آب و بروز مشکلی به سایر مشکلات می‌گردد.

2-نمیدانم تا چه اندازه خبر دارید که در مسیر جریان آب دائمی رودخانه دهنه غار در محل امامزاده ابراهیم ادهم فاصله 40 کیلومتری شهر کرمان از اینکه از ده و ده‌ها سال قبل غیرقابل استفاده بوده، پس از لغزش‌های ناشی از زلزله سواحل رودخانه که همچون تراس‌های با اختلاف ارتفاع زیاد بوده‌اند ریزش نموده و سدخاکی طبیعی احداث شده. مطالعه این مکان که آیا سد باشد یا تخریب شود، پیداکردن راهکار برای بهره‌برداری از این آب‌ها در استانی که همه‌اش داد کم آبی می‌زنند، همه و همه ضروری و الزام آورند.

3-دوسد خاکی جور کوهبنان و گیتری را به دقت ارزیابی نمایید,این دو پروژه متناسب با تحرکات زمین شناسی منطقه ساخته نشده‌اند,از بیمه کم آبی برخورداند,آنها را به موقع بازبینی و اصلاح فرمایید,قبل از اینکه به سرنوشت سد گروه راین دچار شوند.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار