طبیعت قوانین خود را بکار گرفته و روز به روز به قطر کوره‌های قنات و یا چاه‌های میله‌ای با ریزشهای مکرر افزوده شده است. همزمان آب‌های زیر سطحی جایگزین و زمینه برای حرکت بعدی آغاز و بصورت مستمر در حال تداوم است، تا به نقطه تعادلی برسند. فروکش نمودن بعضی از نقاط، دقیقاً متأثر از معادلات فوق‌الذکر در حوالی چاه‌های میله‌ای قنوات، فروکش نمودن منطقه‌ای نیز متأثر از فروکش نمودن بخشی از کوره قنات می‌باشد. این پدیده چون به موقع مطالعه و مهار نشده هر روز حادثه‌ای در سطح پهنه‌ای که لایه غیر قابل نفوذ گسترش دارد ایجاد می‌نماید. منزل، میدان آزادی، بانک صادرات، مغازه، فرودگاه و .... هم نمی‌شناسد.
کد خبر: ۷۱۳۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ 09 February 2019

به گزارش تابناک کرمان، کنترل نقشه های توپوگرافی با مقیاس 1/50000 پنجاه سال قبل شهر کرمان نشان می‌دهد، که چاه‌های میله‌ای و کوره قنوات در عمق ده تا سی متری سطح زمین امروزی شهر وجود داشته‌اند. به عبارت دیگر سطح آب سفره‌های زیر زمینی در این پهنه بالا و تولید آب به کوره قنات و جریان آب را به طرف مظهر سبب می‌شدند. مسیر این کوره‌های قنات و چاه‌های میله‌ای مربوط به منطقه فرودگاه هم بوده، و یا اینکه از زیر تمامی باندهای فعلی فرودگاه هم عبور می‌کرده‌اند. شتاب گرفتن حفر چاه و پمپاژ آب‌های زیرزمینی منجر شد که سطح آب‌های زیر زمینی عمیق و عمیق‌تر شده، تا جایی که کار تأمین آب مجموعه قنوات به کلی مختل و قنوات خشک و بائر گردند. بطوریکه برای دسترسی به آب سفره‌های زیرزمینی شهر کرمان امروزه چاه با عمق بیش از یکصد و پنجاه متر را بایستی حفاری نمود، برعکس تمامی شهرهای کشورمان. شهر کرمان ساختار زمین شناسی استثنائی دارد، به این صورت که در عمق چهل متری از سطح زمین لایه‌ای غیر قابل نفوذ گسترده و به فرم بشقاب خورشت خوری با پایین رفتن آب سفره‌‌های زیرزمینی، کلیه زه‌آب‌های ناشی از چاه‌های فاضلاب منازل مسکونی به لایه غیر قابل نفوذ رسیده و قادر به نفوذ بیشتر نبوده‌اند. بنابراین بر روی این لایه غیرقابل نفوذ جمع شده و ارتفاع گرفته‌اند، تا جایی که امروزه به سطح زمین رسیده‌اند. چاه‌ها و کوره‌های قنوات موجود در شهر کرمان که بصورت دست نخورده باقی مانده با بالا آمدن آب‌های معروف به زیر سطحی پر شده و ماندگاری آب در کوره قنوات و چاه‌های میله‌ای را سبب شده‌اند. حالا دیگر بعضی از چاه‌های میله‌ای هم پر آب شده و راهی برای تخلیه آب باقی نمانده کم کم ریزشهای جانبی ایجاد نموده و تدریجاً در حال پیشروی هم بوده‌اند.

از آنجایی که به موقع هیچ‌گونه توجهی به این موضوع مهم نشده، اینجا طبیعت قوانین خود را بکار گرفته و روز به روز به قطر کوره‌های قنات و یا چاه‌های میله‌ای با ریزشهای مکرر افزوده شده است. همزمان آب‌های زیر سطحی جایگزین و زمینه برای حرکت بعدی آغاز و بصورت مستمر در حال تداوم است، تا به نقطه تعادلی برسند. فروکش نمودن بعضی از نقاط، دقیقاً متأثر از معادلات فوق‌الذکر در حوالی چاه‌های میله‌ای قنوات، فروکش نمودن منطقه‌ای نیز متأثر از فروکش نمودن بخشی از کوره قنات می‌باشد. این پدیده چون به موقع مطالعه و مهار نشده هر روز حادثه‌ای در سطح پهنه‌ای که لایه غیر قابل نفوذ گسترش دارد ایجاد می‌نماید. منزل، میدان آزادی، بانک صادرات، مغازه، فرودگاه و .... هم نمی‌شناسد.

در خصوص فروگاه کرمان سوالات ذیل مطرح می‌باشد.

1- قبل از ارزیابی و طراحی منطقه فرودگاه و ضعیف قنوات از جنبه‌های چاه‌های میله‌ای و کوره مورد مطالعه قرار گرفته است؟

2- ورودی مسیر کوره‌های قنوات و چاه‌های میله‌ای آنها به منطقه فرودگاه چگونه و نحوه خروج آنها چگونه بوده است؟

3- وضعیت سفره‌های آب تحت‌الارضی و زیر سطحی در منطقه فرودگاه چگونه بوده است؟

4- در صورتیکه محقق شده که مسیر کوره‌های قنوات از منطقه فرودگاه هم عبور می‌کرده, برای پر نمودن چاه‌های میله‌ای و کوره چگونه اقدام نموده‌اند؟ اصلاً کاری کرده اند؟ و یا صرفاً به پر کردن سطحی چاه‌های میله‌ای اکتفا نموده‌اند.

بدیهی است که با بررسی کارشناسی موارد فوق‌الذکر و برنامه‌ریزی برای انجام مطالعات شناسایی وضعیت موجود می‌توان به حقایق دسترسی وبه موقع برنامه‌ریزی و اقدام نمود.

مشکلات آب‌های زیر سطحی فرودگاه کرمان
این نقشه متعلق به عکسهای هوائی سال 1334 میباشد، نقشه‌ای که شبکه چاه‌های میله‌ای قنوات ورودی، خروجی از سطح شهر کرمان را بخوبی نشان می‌دهد، با پایین رفتن آب سفره‌های زیر زمینی همه آنها خشک و با بالا آمدن آب‌های زیر سطحی از عمق چهل متری و فراگیر شدن مجدد کوره‌ها و چاه‌های میله‌ای از آب منشاء تخریب‌ها، فروکش‌ها، نشست‌های ساختمان‌ها، و ... شده و خواهند شد. آیا در فرودگاه کرمان به پدیده توجه شده،،،

انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار