کد خبر: ۷۱۳۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹ 09 February 2019

به گزارش تابناک کرمان، آب هشت رشته قنات به نام‌های والی آباد، انجوجکی، عباس آباد، کهن بلند، فتح آباد، باریکو، وکیل آباد، تروده متعلق به سرآسیاب فرسنگی پس از مظهر شدن وسیله کانال به طرف سرآسیاب جاری می‌شوند. کیفیت آب‌های مظهرشده از آنجایی‌که مادر چاه قنوات در دامنه‌های رشته کوه پیوسته به نام کافرکوه می‌باشند، فوق العاده بالا و برای مصرف شرب همه گردشگران و بازدیدکنندگان را تشویق و ترغیب می‌نمایند.کوهستانی و خنک بودن منطقه مطروحه در فصل تابستان مردم کرمان را بخوبی جذب و در چند سال اخیر کار ساخت و ساز و برخوردار شدن از خانه‌ای برای فرار از گرما بخوبی رونق پیدا کرده است.

مقدار آبدهی هر قنات به تناسب شرایط و بی‌توجهی به حفاظت و حراست قنوات بازهم خوب است. در طول مسیر انتقال آب, آب‌های جمع‌آوری شده در یک کانال به پادگان صفرپنج رسیده و بایستی مسیر سه الی چهار کیلومتری را از داخل پادگان عبور و پس از آن به محل مقسم, جهت تقسیم بین بهره‌وران برسد. مسیر عبور از پادگان مسیری صد درصد نظامی و غیرقابل کنترل وسیله بهره‌برداران می‌باشند . در این مکان تنها فرماندهان و مسئولین پادگان نظارت دارند. آب روشن وبدور از هر آلاینده مضر و خطرناکی وارد پادگان شده, و آبی با رنگ‌های سیاه، آبی و برخوردار از هر نوع آلاینده‌ای و نیز با آبدهی متفاوت از ورود از پادگان خارج می‌گردد. ده‌ها سال است که این پدیده مردم سرآسیاب بخصوص بهره وران را آزار می‌دهد، تمامی شکایت‌ها و پیگیری‌ها و حتی پرونده‌هایی دادگاهی برای رسیدگی به این موضوع بلااثر باقیمانده و کار به جایی نبرده‌اند. پادگان در اوایل حاضر به قبول تغییرماهیت و کیفیت آب نبود ولی بازدیدهای مکرر مسئولین و طرح مسئله ناگزیر به پذیرفتن مشکل شد. همیشه برای همه کسانی‌که آب را در ورود به پادگان و خروج از پادگان مشاهده می‌کنند این مسئله مطرح است که در پادگان چه چیزهایی به آب اضافه می‌نمایند ؟ که تا این حد در تغییر کیفیت آب اثر می‌گذارد. در خروجی آب از پادگان بوی نامطبوع آب و موادی که بهره‌بران از آب گرفته و دپو می‌نمایند هر عابری را بشدت متأثر و ناراحت می‌نماید.

ورود به بازارتره‌بار شهرداری بلافاصله متوجه خواهی شد که همه و همه متقاضی خرید سبزی سرآسیابی هستند. همان سبزی که با آب تشریح شده آبیاری می‌شود. سرآسیاب در مجاورت شهر کرمان و جزء منطقه چهار شهری محسوب می‌شود، چه دلایلی در کار است که مسائل مشروحه ذیل پیگیری نمی‌شود؟

1-بهداشت محیط چرا از کیفیت آب در ورود به پادگان و خروج از پادگان آزمایشات علمی را انجام نمی‌دهند، تا نوع و چگونگی آلوده شدن آب در پادگان را کنترل و به فرماندهان ابلاغ نماید که آلاینده‌ها را به آب اضافه نکنند.

2-چرا محیط زیست که سازمان مطرح و با آزمایشگاه‌های مجهز می‌باشد، از انجام آزمایشات و هشدار به مسئولین کوتاهی می‌کند.

3-چگونه است که در استان کرمان مسئولین به این موضوع ورود نمی‌کنند که نیاز آب پادگان را ارزیابی و با توجه به اینکه پادگان صاحب اختیار سه فقره چاه عمیق با آبدهی بیش از 30 لیتر در ثانیه می‌باشد زمینه انحراف آب قنوات سرآسیاب را از پادگان فراهم نمایند.

امید است در شرایطی که پیگیری‌هایی مستمر از طریق دادگاه‌ها، پاسگاه‌ها، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرمان، بازرسی استانداری، فرمانداری، جواب مؤثر داده نشده، از این تاریخ مسئولین در فکر پیدا کردن راه حل مناسب باشند.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار