استانداری استان کرمان دقت کنید؛
مشکلات کم آبی منطقه راین را بخوبی حس کرده ام، می دانم که با بهاء دادن به من به خوبی می تواند یک بخش از مشکلات را برطرف نماید. قنواتی از ساحل سمت راست آن می‌گذرد. که در بعضی از سالها سیلاب‌های وحشی به آنها ورود نمود و سبب خسارت و خرابی به قنوات می گردند، احداث سد خاکی مانع از خسارات سیلابها به قنوات حریمش خواهد شد.
کد خبر: ۷۲۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷ 27 March 2019

به گزارش تابناک کرمان، رودخانه‌ای هستم فوق العاده مطرح و با اهمیت که در بخش راین ازشهرستان کرمان قرار دارد، دقیقاً در منتهی الیه رشته کوه‌های مرتفع با آبراه‌های متعدد، کوه‌هایی که ریزشهای جوی آنها بیشتر به صورت برف، بتدریج ذوب شده و حاصل یکی شدن و جریان هماهنگ آنها آبشار راین است. کمتر کسی است که نام آبشار راین را نشنیده باشد و یا در تابستان در مجاورت آن بهره و لذت نبرده باشد. مجموعه آب ناشی از ذوب برف‌ها و نیز زه‌آب‌های این منطقه کوهستانی به اضافه دره‌های مجاور وارد آن می‌شود و آب پایه یا دائمی آنرا ایجاد می‌نماید، در طول مسیر حق آبه‌بران نیز فراوانی است، که از نعمت آب پایه بهره‌مند شده، و در انتها به سمت راین هدایت می‌گردد.

با هر آنچه که از گوشه و کنار کشور عزیزمان می‌شنویم؛ وسیله جاذبه گردشگری و تفریح و یا مسافرت مردم می‌گردد. به شکل جامع دارد به علاوه آب گوارای آبشار که حاصل زه‌آب‌ها است، پس از بارندگی‌ها، آب‌های سطحی که به راه می‌افتند، بادبی‌های سیلابی بیش از پنجاه‌متر مکعب در ثانیه از آن می گذرد. سیلابهایی‌که قدرت تخریب مزارع و منازل مسکونی روستاهای طول مسیر را دارند، در ادامه مسیر این سیلاب‌های وحشی، با سیلاب‌های سایر دره‌های مجاور مثلاً حسین آّباد، گیشیگان، گروه راین، خورونیه، و ... یکی شده از مجاورت تهرودبم به طرف بم و در یک حرکت ناگهانی و غیرمنتظره به کویر لوت منتهی می‌شوند. قدرت تخریبی این سیلاب‌ها در حدی است که در بیشتر سالها پل‌ها یا خاکریزهای مرتبط با جاده کرمان - بم را تخریب و نیز منازل مسکونی و مزارع مجاور شهر بم را متأثر یا تخریب می‌نماید. استعدادهای فوق‌العاده مناسبی برای ساختمان سد خاکی دارد، یعنی توانایی این را دارد که بخشی از سیلاب‌ها را ذخیره نموده تا صد چندان به گردشگری محل رونق ببخشد. می‌توان وسیله‌ای برای پروش ماهی، بهره‌برداری کشاورزان طول مسیر پایین دست در ماه‌هایی که مشکل کم آبی است باشد. مشکلات کم آبی منطقه راین را بخوبی حس کرده ام، می دانم که با بهاء دادن به من به خوبی می تواند یک بخش از مشکلات را برطرف نماید. قنواتی از ساحل سمت راست آن می‌گذرد. که در بعضی از سالها سیلاب‌های وحشی به آنها ورود نمود و سبب خسارت و خرابی به قنوات می گردند، احداث سد خاکی مانع از خسارات سیلابها به قنوات حریمش خواهد شد.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار