رودخانه فصلی درختنگوئیه هستم را دریابید، چرا این بند انحرافی را دو منظوره نساختند تا مشکل تخریب بند خاکی در هر نوبت بارندگی هم برطرف گردد. وچرا حساب و کتاب و مدیریتی برای اداره (رودخانه درختنگوئیه) در استان کرمان وجود ندارد، هر روز نقشه‌ای و کاری انجام می‌دهند، که منطبق بر مطالعه و آینده‌نگری نمی‌باشد.
کد خبر: ۷۲۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳ 27 March 2019

به گزارش تابناک کرمان، کوهپایه یکی از مناطق خوش آب و هوا، کوهستانی و زیبای شهر کرمان برای تفریح، گردشگری می‌باشد. حاصل ذوب تدریجی برف‌ها، یخ‌های مناطق کوهستانی و زه‌آب‌های حوزه آبریزی به وسعت بیش از یکصد کیلومتر مربع بصورت آب پایه و یا آب دائمی از مجاورت روستای چهار فرسخ به کویر لوت منتهی می شود. و رودخانه درختنگوئیه یا کوهپایه اسم گرفته آبی دائمی که از مسیرش عبور می‌نماید, بیش از دویست لیتر در ثانیه است. اهالی شهداد که از کیفیت و ارزشش باخبر بودند از ساحل سمت چپش کوره‌ای به فورم کوره قنات به طرف شهداد و در جهت شیب احداث نمودند، به این ترتیب آب دائمی و پایه‌اش را به طرف شهداد منحرف و بهره‌برداری می‌نمودند. این شیوه کار سالهای سال انجام می‌شد، تا اینکه خواستند بصورتی مدرنیزه از آب استفاده نمایند، بندی انحرافی بتنی با عظمت ساختند، که کوره قنات را حذف و پس از جمع شدن آب پشت بند انحرافی از طریق کانالهای جانبی آب را بیشتر از قبل و بصورت دائمی و پیوسته به شهداد منتقل نمایند.

بخت بد و فرصت طلبی سودجویان در انجام کیفی کار و ساختمان درست بند احرافی سال بعد تبدیل به پل شده و تمامی آمال و آرزوهای شهدادیها را برباد داد. آرزو و حسرت کوره قنات سنتی و آباء و اجدادی را هم به دل آنها گذاشت. از اینجاست که بسترش پس از پل شدن بند انحرافی در اثر فرسایش گود و آب سوار کوره قنات نمیشد. مشکلات کم آبی بشدت برای شهدادی‌ها فراهم و کار کشاورزی آنها مختل تا جایی که ترانشه‌ای بطرف شهداد در آورده که آبش از طریق آن به شهداد هدایت نمایند. بسترش تا کف ترانشه بیش از هفت متر اختلاف ارتفاع داشت، ناگزیر شدند که بندی خاکی وسیله بولدوزر بریزند تا پس از جمع شدن آب پشت آن سوار کانال داخل ترانشه گردد. ناگفته نماند که که من تنها آب پایه و دائمی را منتقل نمی‌کرد، بلکه منتقل کننده سیلاب‌های فصلی هم بودم، هر دفعه که سیلاب از آن عبور می‌کرد بندخاکی را به شدت تخریب و کار انتقال آب به کانال شهداد مختل می‌شد. متأسفانه پس از چنین و چند سال هنوز هم حسرت آب به دل شهدادی‌ها مانده و روشی برای آبگیری کامل از آن پیدا نکرده‌اند. کم کم متوجه شدم که در دو الی سه کیلومتری پایین تر بند انحرافی بتنی و پرهزینه ای از طرف وزارت نیرو می‌سازند. هدف آنها مهار سیلاب‌ها و انتقال به سیستم پخش سیلاب برای تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی بود. خیلی متأسف شدم که چرا این بند انحرافی را دو منظوره نساختند تا مشکل تخریب بند خاکی در هر نوبت بارندگی هم برطرف گردد. بالاخره متوجه شدم که حساب و کتاب و مدیریتی برای اداره (رودخانه درختنگوئیه) در استان کرمان وجود ندارد، هر روز نقشه‌ای و کاری انجام می‌دهند، که منطبق بر مطالعه و آینده‌نگری نمی‌باشد. شما خواننده عزیز اگه ممکنه از این مسیر بازدید و مشکلاتی که ایجاد نموده اند با چشم بینا بیان و منتقل فرمایید.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار