قابل توجه وزارت نیرو؛
کار سد و سدسازی بصورت خاکی از دهه هفتاد - هشتاد در استان کرمان راه‌اندازی و به دنبال آن سدهای خاکی جور کوهبنان، گیتری، کوهبنان، سپیداران رفسنجان، هنزاء رابر، شصت پیچ، گروه راین و .... اجرا شدند.
کد خبر: ۷۲۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹ 27 March 2019

به گزارش تابناک کرمان، تأمین آب با ذخیره‌سازی سیلاب‌های مخرب در استان کرمان که وسیع‌ترین استان کشور است، راهکاری است بنیادی، راهکاری که تأثیر تخریبی سیلاب‌ها را محدود و یا به حداقل ممکن می‌رساند، با ذخیره نمودن آب، و نفوذ، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و قنوات را سبب می‌شود، امکانات گردشگری و تفریح مردم را به دنبال دارد، اشتغال ایجاد نموده و .... بررسی‌های کارشناسی از حوزه‌های آبریز و وضعیت اقلیمی استان کرمان هم گواه و موید طراحی و اجرای سدهای خاکی برای تأمین آب می‌باشد. بنابراین به شکلی که آباء و اجداد و نیاکان ما صنعت قنات و قنات داری را به ارث گذاشتند. اجرای پروژه‌های سد خاکی بصورت علمی و کارشناسی در هر دره می‌تواند مکملی برای حفاظت و حراست از قنوات و به دنبال آن متعادل نمودن خسارات ناشی از سیلاب‌ها را داشته باشد. کار سد و سدسازی بصورت خاکی از دهه هفتاد - هشتاد در استان کرمان راه‌اندازی و به دنبال آن سدهای خاکی جور کوهبنان، گیتری، کوهبنان، سپیداران رفسنجان، هنزاء رابر، شصت پیچ، گروه راین و .... اجرا شدند. رونق و سامان دادن آب‌های سطحی بلافاصله پس از هر بارندگی با توجه به پیشبرد این قبیل طرح‌ها برای استان کرمان امکانپذیر می‌باشد. به عبارت دیگر اگر پروژه‌های ذکر شده به شکل علمی و کارشناسی اجرا شده بودند، امروزه این ذهنیت عالی برای سکنه مجاور آنها بوجود می‌آمد که خودشان پیگیری و فعالیت نمایند. در اینجا سؤالات ذیل قابل طرح و پیگیری است.

1- اعتبارات هزینه شده برای هر یک از پروژه‌های طراحی و اجرا شده به چه میزان بوده است؟
2- معایب و مشکلات طرح‌های اجرا شده در حال حاضر چه می‌باشد؟
3- چه هماهنگی بین شرکت سهامی آب منطقه‌ای و دستگاه‌های اجرا کننده بوده است؟
4- مسئول ارزیابی پروژه‌های سدخاکی اجرا شده در استان چه ارگانی می‌باشد؟

امید است که با جمع بندی مسائل فنی- مهندسی، مشکلات اجتماعی، اقتصادی که در ارتباط با شکست سد گروه راین اتفاق افتاد، قبل از وقوع اتفاقات مشابه برای رفع نارسایی‌های سدهای ساخته شده، برنامه‌ریزی و اقدام مؤثر انجام داده شود.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار