بد نیست که عنوان پست‌های مرتبط با حوزه‌های آبریز رودخانه‌ها، سیلاب‌ها، دوره‌های برگشت، چند ساله , چند ده ساله را در وزارت نیرو جویا شد وزارت نیرویی که با همه تخصصهای ویژه آب قادر به پیشبینی، پیش‌گیری و مهار سیلاب‌های ناشی از پربارانی را نه درک و نه برای آن راهکار درنظر گرفته، می‌تواند مدعی تأمین آب در سال‌های بی‌بارانی باشد؟
کد خبر: ۷۴۰۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱ 03 May 2019

به گزارش تابناک کرمان، کاهش نزولات آسمانی سالانه و یا در پروسه‌‌های چند ساله، روندی را طی کرد، که آحاد مردم کشورمان، درد و اثر آنرا درک نموده و باب اعتراض و فریاد آنها از صورت محلی به شهری، کشوری و جهانی تبدیل شد. آنجایی که ذهن نتانیاهو صهونیست هم اینجا را روزنه‌ای برای ورود در ساختار اجتماعی ایران تشخیص داد. همه ارگانهای مسئول که نسبت به تأمین و مدیریت آب متعهد هستند و در رأس آنها وزارت نیرو، با طرح مسائل بی‌محتوی و غیرکارشناسی به فکر وصله و پینه نمودن امور و گاهاً بصورت گستاخانه از کوچ شهرها و روستاها و این قبیل مسائل تحقیرکننده و ناهنجار اظهارنظر نمودند. با عدم شناخت و فراموش نمودن سیکل هیدرولوژیک طبیعت و برای به تاراج دادن اعتبارات بیت المال، با طرح آب‌های ژرف، بارور نمودن ابرها سر مردم شیره مالیدند. و آنها را به انتظار تأمین آب با این روشهای غیرکارشناسی و بی‌تناسب با کشورمان نیز با وعده و وعیدهای سرخرمن همه سرگرم ومشغول نمودند. نیز همه کسانیکه با حق و حقوق بیت المال سرپا هستند تا کشوری را در مقابل بی بارانی و یا پربارانی مدیریت نمایند و نام وزارت نیرو به آنها اطلاق گردیده در مقابل شرایط یکی دو ماه اخیر پربارانی، چهره شان برای جامعه صدچندان بیشتر رو شد. بد نیست که عنوان پست‌های مرتبط با حوزه‌های آبریز رودخانه‌ها، سیلاب‌ها، دوره‌های برگشت، چند ساله , چند ده ساله را در وزارت نیرو جویا شد، و خیر و برکت آنها را در این آزمون مرور نماییم. وزارت نیرویی که با همه تخصصهای ویژه آب قادر به پیشبینی، پیش‌گیری و مهار سیلاب‌های ناشی از پربارانی را نه درک و نه برای آن راهکار درنظر گرفته، می‌تواند مدعی تأمین آب در سال‌های بی‌بارانی باشد؟ پریودهای تحولات آب و هوایی جهان که برای وزارت نیرو تعریف نشده است , و تحت هر شرایطی نسبت به آنها بیگانه می‌باشد. این نهاد در همه سال‌های آینده هم بی‌خاصیت خواهد ماند . وقایع پیوسته دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که ساختار سازمانی مرتبط با آب فاقد کارایی و پوسیده است، در کنار آن جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها با اعمال کمیسیون‌های ماده 5 (تغییر کاربری اراضی) و کمیسیون ماده100 (مجوز ساخت و سازها)، شدت گندیدگی را تصاعدی افزایش داده‌اند. نیز آنجایی که قانون توزیع عادلانه آب مصوبه مجلس شورای اسلامی، نمی‌تواند چراغ راهنما برای مدیران اجرائی وزارت نیرو در استان‌ها قرار گیرد. جا دارد که نظام مدیریتی فعلی آب را در هم ریخته و به جای آن نظامی کارآ و منطبق با شرایط روز تدوین نمود تا بتواند با درک صحیح از بی‌بارانی و پربارانی کشورمان را مدیریت نماید.

پیشنهادات:
1-یک کاسه نمودن مسائل آب کشور در یک وزارتخانه، لذا با توجه به شرایط حاکم در جامعه ضروری است در ساختار تشکیلاتی و نظام مدیریتی دولت، تغییرات کاربری متناسب و منطبق با شرایط روز تدوین و اجرایی نمود. به عبارت دیگر تجمیع و تمرکز کلیه مسائل و امور مرتبط با تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی حوزه آب و خاک و زمین در یک وزارتخانه جدیدالاتأسیس تحت عنوان وزارت امور زیر بنایی آب(آبخیز داری، آبخوانداری، جنگل، مرتع، تأمین ذخیره، انتقال توزیع آب، محیط زیست، تالاب و ... )
2-ارتقاء جایگاه سازمان مدیریت بحران ازمعاونت وزارت کشور به یکی از معاونت‌های ریاست جمهوری و تجمیع کلیه منابع و عوامل مرتبط با حوادث در سطح کشور در این معاونت.
3-تمرکز و تجمیع کلیه امور روستاها به عنوان کانون توسعه پایدار در قالب یک سازمان تحت عنوان سازمان توسعه و عمران روستایی یکی از معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی (انجام ماموریت‌های وزارت جهاد سازندگی سابق در این معاونت)
4-ثبت نمودن اطلاعات تمامی طرح‌های آب و خاک تخریب شده (سدهای خاکی - آبخیزداری- پخش سیلاب‌ها- آبخوان‌داری- قنوات- بندهای انحرافی با نام ارگان‌های مجری، وضعیت فعلی هر طرح، درصورتی که قابلیت اصلاح دارند اصلاح و در غیراینصورت تخریب تا حوادث را تشدید ننمایند.
5-تهیه طرحهای جامع در هر حوزه ابریزمتناسب با موقعیت روستاها و شهرها و اجرای اصولی و کارشناسی آنها.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار