قابل توجه وزارت نیرو؛
امروز که فاتحه آب سفره‌های زیرزمینی با سوراخ، سوراخ نمودن آن به اعماق بیش از دویست متر رسیده یا تقریباً خشک شده‌اند، جا دارد که به موازات محدود نمودن نسل‌های آینده از تأمین آب سفره‌های زیرزمینی، با احداث سد خاکی و ذخیره‌سازی سیلاب‌ها راهی برای خدمت به آیندگان فراهم نماییم.
کد خبر: ۷۴۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۷ 09 May 2019

تابناک کرمان، حسن اشرف‌گنجویی؛ مناطق کوهستانی کوهپایه، گیشین، ده بالا، بُندر والی آباد، ده فارسی، گجگین، بلبلوئیه، مورگن، زینل آباد، سکنج، عرب آباد و ... تا حد حوزه آبریز رودخانه معروف به شور یعنی سینه جونون (جاده ماهان-بم) نیز مناطق کوهستانی، هنک، مهچال، کوپونگ، دره تیگرانی، کهنوج، قناتغستان، لنگر، محی آباد و ... همه و همه در محدوده حوزه آبریز رودخانه معروف شور قرار دارند. رودخانه‌ای که پس از جمع‌آوری تمامی این سیلاب‌ها از طریق سرآسیاب شش، چترود، زرند، کوهبنان به تالاب بافق یزد منتهی می‌گردند. تمامی آبراهه‌ها، رودخانه‌های فرعی که از مناطق کوهستانی اطراف شهر کرمان سرچشمه می‌گیرند. شهر کرمان گذرگاه آنها به طرف چترود و زرند بودهو خواهد بود. به عبارت دیگر شهرستان در نوع خود خوزستانی است خاموش! آنجا که چنان بارندگی‌های با دوره برگشت‌های یکصدساله بر مناطق کوهستانی ریزش نمایند، دیگر سیلاب‌ها و آب‌های جاری قدرت فکر کردن به این موضوع را ندارند که بر سر راه آنها دانشگاه باهنر، شهرک‌های فلان و فلان در پهنه شهر کرمان راه‌اندازی شده است.

لرستان، پل دختر، آق قلاء و یا خوزستانی می‌سازند هزاربار وحشتناک‌تر، در همه شهرستان‌های آسیب دیده از خسارت سیلاب‌ها دیگر شبکه چاه‌های میله‌ای و کوره‌های قنات پنهان شده زیر زمین وجود نداشت. در شهر کرمان این پدیده و با راه یافتن سیلاب‌ها به آنها، با تلاق‌هایی می‌سازند که پروسه های ده ، ده سال هم خشک شدنی نیستند. این پدیده را از سال 1373 پس از تحقیقات کارشناسی گسترده شناسایی و برای مقابله و پیدا کردن راهکار از یک یک دره‌های مطروحه بازدید نمودم. راه چاره را پیدا کردم و بصورت الگویی در یکی از دره‌ها یعنی هنک پانزده کیلومتری بالای ماهان سد خاکی کریم آباد ماهان را شناسایی و با کارفرمایی سازمان کشاورزی وقت کرمان اجرا نمودم. این پروژه یک زیر حوزه آبریز با وسعت هشتاد کیلومتر مربع را مهار و دبی‌های پیک سیلابی را پشت سد خاکی با ارتفاع سی متر و حجم سه میلیون متر مکعب ذخیره می‌نماید. در حالیکه همه دره‌هایی که مطرح نمودم و آمار آنها به بیش از سی دره می‌رسید، توانایی و موقعیت برای گزینه‌‌یابی و احداث سد خاکی مشابه کریم‌آباد ماهان را دارند. به عبارت بهتر می‌توان با احداث سی پروژه، یعنی یکصد و پنجاه میلیون متر مکعب آنرا پشت سدهای خاکی و همزمان بیش از دویست میلیون متر مکعب را همه پشت خاکریزهایی که بعنوان سیستم پخش سیلاب احداث می‌شوند ذخیره نمود. با مهار نمودن یکصد و پنجاه و دویست یعنی سیصد و پنجاه میلیون متر مکعب سیلاب آنهم در اطراف شهر کرمان توانسته‌ایم شهر را از هر خطری در حتی قرن‌های آینده مصون و کاری ماندگار برای نسل‌های آینده بجای بگذاریم. همیشه طرح چنین پروژه‌هایی با مخالفت شدید نماینده وزارت نیرو یعنی شرکت سهامی آب کرمان مواجه بوده است. و مسئله تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را مطرح مینموده‌اند. امروز که فاتحه آب سفره‌های زیرزمینی با سوراخ، سوراخ نمودن آن به اعماق بیش از دویست متر رسیده یا تقریباً خشک شده‌اند، جا دارد که به موازات محدود نمودن نسل‌های آینده از تأمین آب سفره‌های زیرزمینی، با احداث سد خاکی و ذخیره‌سازی سیلاب‌ها راهی برای خدمت به آیندگان فراهم نماییم.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار