بفرمائید: آمارطرحهای جمع‌آوری شده اعتبارگرفته و اجرا نشده مسئله‌دار و پرونده‌های گسترده شاکیان آبیاری تحت فشار در اداره حقوقی که کار آنها به دادگاه رسیده، پرونده شاکیان سد گروه راین، سد گیتری و ... را رو کنند و یا رسانه‌ای فرمایند. تا نقش تخریبی در ساختن گورستان طرحهای آب و خاک صد در صد برای اذهان عمومی روشن گردد.
کد خبر: ۷۴۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷ 17 May 2019

به گزارش تابناک کرمان، جوابیه جهادکشاورزی بدین شرح است:

با سلام
احتراماً در پاسخگوئی به مطلب مندرج در نشريه هفتواد شماره 250 مورخ 29/10/97 مراتب زير حضورتان ايفاد مي‌گردد.
لطفا دستور فرمائید وفق قانون مطبوعات این مطلب را در کادر 14*250 سانتیمتر صفحه اول به همان اندازه کادر قبلی درج نمائید
استقبال روز افزون کشاورزان و رشدقابل توجه در اجرای طرحهای آب و خاک نشان از موفقیت مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان طی سالیان اخیر بوده که این روند همچنین ادامه دارد
و همچنین دستور فرمائید این مطلب در صفحه سوم درج گردد
در پاسخ به مطلب مندرج در نشريه هفتواد شماره 250 مورخ 29/10/97 به استحضار می رساند همانطور كه از مفاد اظهارات نویسنده بر می آید نامبرده متاسفانه كليه زحمات 40 ساله بعد از انقلاب را زير سوال برده و كليه روساي سازمان و مديران آب و خاك را موردخطاب قرار داده است. قطعا مسائل ومشکلات آب استان بر كسي پوشيده نيست همانطورکه مستحضرید استان در منطقه خشک کشور قرار گرفته و در ساليان متمادی نیز در معرض خشكسالي های شديد بوده است و معضل كم آبي نیز گريبانگير استان مي‌باشد که كليه دست اندركاران آب بر آن واقفند و در اين راستا سالها تلاش شده كه با اجراي پروژه هاي مناسب كمي از مشكلات و خسارت وارده ناشي از خشكسالي كاهش یابد.
تنها در دولت تدبیر و امید طی فاصله 6 سال گذشته اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار از43000هکتار به 75000 هکتار رسیده و طی این سالها 460 کیلومتر طرح انتقال آب اجرا و نیز بازسازی و مرمت 950 رشته از قنوات با استفاده استادکاران تجربی محلی انجام شده است.
قطعاً با وجود سیستم‌هایی که ابداع آن توسط کشاورزان استان صورت گرفته و برای اولین بار در کشور در استان کرمان انجام شده است نظیر سیستم آبیاری کم فشار زیرسطحی و سیستم‌آبیاری قطره‌ای زیرسطحی که تبخیر آب را نزدیک به صفر رسانده و تاکنون از این نوع سیستم به ترتیب 3000 هکتار و 4000 هکتار در استان اجرا گردیده که مشکل کمبود آب مورد نیاز آبیاری در این باغات مرتفع و خوشبختانه عملکرد آنها نیز بالا رفته، نشان از توجه برنامه‌ریزان به بهترین طرح‌های آبیاری مطابق با اقلیم منطقه بوده وپس از آنکه سیستم آبیاری کم فشار زیر سطحی در مراکز تحقیقاتی مورد تائید قرار گرفت نظیر سایر طرح‌های آبیاری نوین به آن اعتبار دولتی نیز اختصاص یافت.
همچنین قطعاً تاثیر هزاران بند خاکی مختلفی که در استان احداث گردیده در کنترل هرز آب‌ها و جلوگیری از سیلاب‌ها و ایجاد مناطقی برای نفوذ در آب‌خوان‌هاو ... مورد تائید همگان است واین بندها توانسته خیلی از مشکلات را حل نماید. برای مثال در خیلی سالها در زمستان و بهار با کمبود شدید باران مواجه بوده اما در یک مقطعی گاها در تابستان رگباری ناگهانی موجب ایجاد سیلاب شده که نگهداری آن در پشت بندهای احداثی توانسته هم مشکل سیلاب را حل کند و هم آب را نگهداری و قابل بهره‌برداری نماید.
از طرفی بعضی پروژه‌ها در مقاطعی از زمان کاربرد داشته و عمر مفید طرح‌ها نیز متفاوت است و بعضی از طرحها شاید عمر مفید میان مدتی داشته باشند که خیلی از مواردی که در روزنامه شماره 250 مطرح شده است شامل همین موارد می‌گردد برای مثال كانالها و پروژه‌های خط انتقال مطروحه در بند يک گزارش همگی مربوط به دهه هفتاد و قبل از آن می‌باشند و عمليات اجرايی انجام شده بندهای انحرافی این موارد نیز مربوط به دهه شصت می‌باشد كه توسط مهندسی زراعی اجرا گرديده است و همچنین پروژه سدبندی حسن‌آباد بويه و سرريزهای احداثی نيز مربوط به دهه هفتاد و قبل از آن بوده كه معمولاً پروژه‌های بخش سيلاب به صورت فيوزپلاک عمل می‌كنند و جهت تاخير و كنترل سيلاب به منظور جلوگيری از خسارت احتمالی در پايين دست احداث می گردندو با توجه به قدمت پروژه عدم كارايی طرح در حال حاضر امری بديهی است كه هر كارشناس فنی به اين امر واقف است.
در خصوص سد خاكی راين نیز به استحضار می‌رساند، اين سد به هيچ وجه دچار شكستگی بدنه سد نشده، در سال 91 به دليل اشكال در سيستم كالورت تحتانی سد، بخشی از آب ذخيره شده مخزن سد که توسط مسئولين محلی بدون هماهنگی شيرآب تخليه آن بسته شده بود تخليه گرديد و باعث خسارت به اراضی حاشیه حریم رودخانه پايين دست شد كه بعد از اصلاح كالورت از سال 92 در چندين نوبت آبگيری شده و به شهادت بهره‌برداران پايين دست موجب اميد به زندگی و رونق كشاورزی منطقه شده است در ضمن شناسايی و گزينه يابی سدهای خاكی جور كوهبنان و گيتری توسط نویسنده متن انجام شده و نظارت بر حسن اجرای پروژه سد خاكی جور كوهبنان نيز به عهده ايشان بوده است.
مزید استحضار خوانندگان محترم معروض می‌دارد در چهل سال گذشته 75000 هکتار سيستم‌های آبياری تحت فشار در شمال استان انجام شده كه نقش به سزايی در افزايش عملكرد داشته و اين پروژه‌ها نيز با توجه به عمر مفيد خود از كارايی لازم برخوردارند، بديهی است كه درصدی از پروژه‌ها كه در سنوات اوليه اجرا گرديده به دليل نوپا بودن سيستم دچار اشكال شده‌اند كه حتی الامكان در جهت اصلاح آنها اقدام شده است.
در خصوص قنوات نيزبه استحضار می‌رساند در شمال استان حدود 3000 رشته قنات وجود دارد كه وابسته به نزولات جوی می‌باشند و همواره در معرض حوادث طبيعی بوده‌اند و هر ساله متناسب با اعتبارات تخصيصی جهت مرمت و بازسازی آنها اقدام می‌گردد و بيش از 180 نفر استادكاران تجربی محلی قنات كه توسط سازمان مديريت برنامه‌ریزی صلاحيت آنها تأييد گرديده و مجوز دريافت نموده اند دست اندركار انجام عمليات اجرايی پروژه‌های مذكور می‌باشند.

« پاسخ مهندس اشرف گنجوئی ( کارشناس و محقق آب ) به جوابیه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان»

بیست و پنج سال است که برای بهبود امور آب و خاک استان کرمان گزارش می‌نویسم ، عدم پاسخگویی مدیران در مقام اجرایی پس از طرح موارد با برادران بصیر سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان مرا تشویق به رسانه‌ای نمودن آنها کردند. اولین مصاحبه و گزارشی که در رسانه‌ای مستند تحت عنوان ایده خروج از بحران آب زیر پای دولتی‌ها له شد قریب دوسال قبل بود و بعد از آنهم بصورت مستمر در هفته نامه های ثارا... ، هفتواد ، یک صفحه و روزنامه کرمان امروز و پایگاه‌های خبری : تابناک کرمان، آرمان کرمان مطلب نوشته‌ام . اینکه در مقام پاسخ قرار گرفته‌اید بسیار خوشحالم، گزارش شماره 112008/97مورخ 1/11/1397را مطالعه و موارد ذیل قابل بحث هستند:
1- (در خصوص استقبال روز افزون کشاورزان و رشد قابل توجه در اجرای طرح های آب و خاک طی سالیان اخیر که روند همچنین ادامه دارد) آمار طرحهای آبیاری تحت فشار ده ساله گذشته را اعلام، و در کنار آن دقیقاً آمار طرح‌هایی را که اعتبار گرفته و هرگز اجرا نشده‌اند، طرح‌هایی که اجرا و بلافاصله پس از تسویه حساب مالی جمع‌آوری شده‌اند، طرحهای مسئله‌دار و سطحی را که در حال حاضر منطبق با اصول فنی - مهندسی آبیاری کار می‌کنند، صادقانه اعلام فرمائید، تجارب گذشت زمان نشان داده که کلی گویی‌ها برای استان کرمان کارآیی منفی داشته‌اند.
2- ( استان در منطقه خشک کشور قرار گرفته و در سالیان متمادی نیز در معرض خشکسالی شدید بوده است ) ، نظریه‌ای است که کاربردی برای سرپوش گذاشتن بر روی عملکرد غیرمهندسی و عدم‌سنخیت طرح اجرایی با شرایط خشکسالی ندارد ، معنی و مفهوم این نیست که باید سد خاکی اجرا گردد و حالا که خشکسالی حاکم است با اولین سیلاب‌ها تخریب و وسیله خسارت و خرابی گردند. و اگر سوال شد عنوان شود حوادث غیر مترقبه اتفاق افتاده و یا سیل استثنایی آمده.
3- ( اینکه مطرح شده هزاران بند خاکی مختلف در سطح استان احداث گردیده ) ، صورت‌جلسه هماهنگی آنها با وزارت نیرو که بایستی طبق قانون توزیع عادلانه آب قبل از مطالعه و احداث تنظیم گردد رسانه‌ای فرمائید. اگر تنظیم نفرموده‌اید. چگونه دست به چنین کار مسئله داری زده‌اید. تا عرصه کار هماهنگ را مختل نمائید. استان کرمان با همه گستردگی و وسعتی دارد گنجایش مطالعه و اجرای هماهنگ را برای گزینه‌یابی به جا برای سدهای خاکی، طرحهای آبخیزداری، پخش سیلاب‌ها و ... را دارد.
آیا چنین هماهنگی با وزارت نیرو بعمل آمده است.
4- اطلاق پروژه ها به دهه های هفتاد، شصت و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت منطبق با اصول کارشناسی برای مهار بحران آب استان محروم نمی‌باشد. یعنی اینکه در دهه‌های شصت و هفتاد قرار بوده که مهندسین و بخصوص مهندسی زراعی وزارت کشاورزی دست به خرابکاری مطلق بزنند و شما اقدام نموده‌اید؟ اگر معنی و مفهوم غیر از این است چرا و چگونه و به موقع کنترل و نسبت به رفع نارسایی‌های آنها اقدام نکرده‌اید، به عبارت دیگر در جهت تبدیل استان کرمان به گورستان طرحهای تخریب شده یا در شرف تخریب قدم برداشته‌اید.
5- جمله توجه به قدمت پروژه و عدم کارایی طرح در حال حاضر امری بدیهی است .که هر کارشناس فنی به این واقف است، دم‌خروس را نشان می‌دهد، پروژه سد بندی حسن آباد بویه درست سال بعد در هم‌شکست، پروژه انتقال آب حور راور درست بعد از اولین سیلاب تخریب گردید. پروژه انتقال آب نسک گلباف با اولین سیلاب به طرحی مدفون شده تبدیل نمود. واینجاست که مطرح می‌شود که مدیریت آب و خاک استان را بایستی تعطیل نمود تا واحدهای مهندسی عملکرد گذشته‌شان را کنترل و برای اصلاح آنها راهکار پیدا کنند .
6- مراجعه به قصه سد گروه راین در کلیه سایت‌های خبری کشور و درست پس از اولین آبگیری به هر ترتیبی که باشد خلاف شئونات مهندسی است، که طرحی با دست به دست شدن پنج پیمانکار زیر نظر شرکت مهندسین مشاور عالی رتبه تهرانی و ناظرین تراز بالای مدیریت آب و خاک ساخته و چنین افتتاحیه‌ای شومی را داشته باشد، از اینها گذشته کالورت سد در شرایط یخبندان بتن‌ریزی شده و قسمتهای عمده آن وارفته و یا خاکریزی که از مصالح خاکستر آتشفشانی در ساختمان آن استفاده شده دوام و بقاء آنچنانی هم دارد؟ سد یعنی اینکه از ترس تخریب آن اجازه دهید که فقط آبهای دائمی دره به آن ورود و سریعاً از آن خارج شود؟

7- بر طبق نامه های شماره 2336 مورخ 22/4/76 و شماره 18027 مورخ 1/7/76 و شماره 18027 مورخ 27/7/76 بواسطه دقت عمل اینجانب در مقطع ساختمان سد خاکی جِور کوهبنان با هماهنگی با رئیس سازمان مرا از سازمان اخراج نمودید و بعد از فراغت یافتن و فرصت پیدا کردن برای هر نوع خرابکاری و سوءاستفاده ، آنهم با پیگیری واحد حراست مدیریت کشاورزی شهرستان زرند,رئیس سازمان و حراست زیر فشار قرار گرفته و مرا به سازمان برگرداندند. اولین مأموریت بازدید از سهل‌انگاری و خرابکاری‌هایی بود که در غیابم انجام داده بودید.
8- در عصر و زمان اعلام رقمهای 75000 هکتار سیستم‌های آبیاری تحت فشار و احیاء درست قنوات با یکصد و هشتاد استاد کار مورد تائید ... گذشته، بفرمائید: آمارطرحهای جمع‌آوری شده اعتبارگرفته و اجرا نشده مسئله‌دار و پرونده‌های گسترده شاکیان آبیاری تحت فشار در اداره حقوقی که کار آنها به دادگاه رسیده، پرونده شاکیان سد گروه راین، سد گیتری و ... را رو کنند و یا رسانه‌ای فرمایند. تا نقش تخریبی در ساختن گورستان طرحهای آب و خاک صد در صد برای اذهان عمومی روشن گردد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار