شهردار و رئیس شورای شهر کرمان تاکید کردند؛
خانه‌شهر کرمان که دو سال پیش تا دم تیغ بولدوزرهای استانداری رفت اما سرانجام با اعتراضات گروه‌های مختلف نه‌تنها باقی ماند که ثبت ملی نیز شد، بار دیگر هفته‌ی گذشته بر صدر اخبار شهر نشست.
کد خبر: ۷۴۶۶۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴ 20 May 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از استقامت، روز یکشنبه بود که برخی از اعضای شورای عالی خانه‌هنرمندان کرمان به صحن علنی شورای شهر آمدند تا درباره‌ی تقاضای خود مبنی بر در اختیار گرفتن این ساختمان با شورا مذاکره کنند.

آن‌طور که زهرا ایرانمنش؛ رئیس کمیسیون فرهنگی شورا گفت این پیشنهاد پیش از نوروز امسال از سوی خانه‌هنرمندان در جلسه‌ای با حضور معاون فرهنگی شهرداری در اداره کل ارشاد مطرح شده است.

پس از آن، پیشنهاد به کمیسیون فرهنگی شورا می‌آید و با آن موافقت اولیه‌ای صورت می‌گیرد.

علی بهرامی؛ نایب رئیس این کمیسیون، یکشنبه شب در صحن علنی شورا گفت: «پیشنهاد مصوب کمیسیون این است که شهرداری کرمان تفاهم‌نامه‌ای با خانه‌هنرمندان برای واگذاری مدیریت خانه‌شهر به‌عنوان یک بنای فرهنگی و هویتی و ثبت ملی و با در نظر گرفتن کلیه‌ی جوانب امضا کند اما انعقاد هر نوع قرارداد نیاز به تصویب در شورای شهر دارد و حق مالکیت شهرداری درباره‌ی این بنا، در هیچ شرایطی واگذار نشود».

پس از این، محمد فرشاد؛ رئیس شورای شهر کرمان بارها تأکید کرد که هیچ نهادی برای در اختیار گرفتن خانه‌شهر اولی‌تر از خانه‌هنرمندان نیست. او با این‌حال گفت: «البته باید ابتدا شورا از این ساختمان نقل مکان کند و سپس خانه‌شهر به فعالیت‌های فرهنگی و هنری اختصاص یابد».

حسین چناریان؛ رئیس کمیسیون بودجه شورا اما گفت که این شیوه‌ی طرح مسئله در شورا را نپسندیده است. او اظهار کرد: «آوردن این مصوبه به صحن علنی شورا شتاب‌زده بوده است».

او با بیان این‌که با اصل قضیه همه موافقیم، افزود: «در کمیسیون‌های شورا متداول بوده که موضوعی را مطرح می‌کردیم، سپس شهرداری بررسی می‌کرد و بعد از آن، با طی مراحلی، به صحن علنی شورا می‌آمد اما اکنون می‌بینیم در حالی‌که هنوز معلوم نیست چه زمانی خانه‌شهر تخلیه شود و  بحث مرمت خانه‌شهر چه‌قدر طول می‌کشد؟ این مصوبه به صحن علنی آمده است».

او ادامه داد: «اجازه دهید واحدهای اداری شورای شهر کرمان به مکان دیگری منتقل شود و این بنا، مرمت و بازسازی شود، ارزیابی تاثیرات اجتماعی هم در ارتباط با نحوه‌ی استفاده از خانه‌شهر صورت گیرد و سپس کار واگذاری را انجام دهیم».

محمدجواد کامیاب؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز با این پیشنهاد مخالفت و تاکید کرد که نیاز است بررسی بیش‌تری صورت گیرد. او همچنین گفت: «مدیریت را نه، بلکه بهره‌برداری را واگذار کنیم».

در این جلسه، سید مهران عالم‌زاده؛ شهردار کرمان نیز با اعلام مخالفت خود با پیشنهاد فعلی خانه‌هنرمندان توضیح داد: «قرار است براساس طرح‌های قبلی، میدان شورا به پارک شورا تبدیل شود و خانه‌شهر در این طرح به‌عنوان یک رکن باید نقش فرهنگی و هنری خود را حفظ کند». او افزود: «طرح این پارک در حال تهیه است و به نظر من باید صبر کنیم طرح مشاور به نتیجه برسد؛ ممکن است در این طرح، فعالیت‌هایی تعریف شود که هم‌راستا با خانه‌هنرمندان نشود مثلا قرار نباشد ساختاری اداری در این بنا مستقر باشد».

او از شورا خواست تا فعلا دراین‌باره تصمیم نگیرد و اجازه دهد تا مسیر کارشناسی برای آن طی شود.

علی‌اکبر مشرفی؛ عضو دیگر شورای شهر اما گفت: «قرارداد با مشاور نیاز به برنامه‌ی زمان‌بندی دارد. به نظر من، بهتر است صبر کنیم، مشاور که طرح را داد توسط کارشناسان خانه‌هنرمندان و شهرداری بررسی و طرحی کامل تهیه شود تا هم خانه‌هنرمندان راضی باشد و هم حقوق شهرداری حفظ شود».

بحث‌ها درباره‌ی این واگذاری ادامه یافت و بهرامی همچنان با دفاع از این واگذاری تاکید کرد که نه کاربری فرهنگی و نه کالبد خانه‌شهر به دلیل این‌که ثبت ملی است نمی‌تواند تغییر کند.

عبدالرضا قراری؛ مدیرعامل خانه‌هنرمندان کرمان نیز در این جلسه گفت: «شهر کرمان از نظر تاریخی مدیریتش را به مردم مدیون است چون ما مشارکت اجتماعی آحاد جامعه را نداریم و همواره شاهد سلطه‌ی نهادهای اجرایی و حاکمیتی در تمام ارکان اداره‌ی امور بوده‌ایم».

او با اشاره به سخنان شهردار یادآور شد: «تاخیرهایی که تاکنون تحت عنوان انجام مطالعات کارشناسی رخ داده، منجر به حذف مشارکت اجتماعی مردم شده است».

او ادامه داد: «این تاخیر زمانی، نه کمکی به مطالعات کارشناسی می‌کند و نه مشارکت اجتماعی».

قراری اظهار کرد: «برای جلب سرمایه‌ی بازسازی خانه‌شهر یا آن را از تیول فرهنگ و هنر خارج می‌کنید و به حوزه‌های اقتصادی و شبه‌اقتصادی می‌برید که این نهادها در کرمان در مقایسه با دیگر استان‌های کشور، هویت فرهنگی چندانی نداشته و ندارند که حتی گاهی هویت معارض هم دارند».

وی افزود: «یا این‌که از سرمایه‌های دولتی برای بازسازی خانه‌شهر استفاده می‌کنید که در این زمینه هم، میراث‌فرهنگی گفته یک میلیارد تومان در پنج سال به شهرداری کمک می‌کند یعنی سالی ۲۰۰ میلیارد تومان! که در مقابل هزینه‌های مورد نیاز برای مرمت این بنا، عدد ناچیزی است». او تصریح کرد: «اما وقتی مشارکت اجتماعی اتفاق بیفتد، سرمایه‌ی عظیم‌تری وارد چرخه خواهد شد». وی گفت: «از شورای محترم شهر تغییر دیدگاه را خواستاریم؛ حضور خانه‌هنرمندان در این پروژه، تسریعی در جهت امر خیر است نه در جهت نقص قانون و نه حقی را از کسی گرفتن و به کس دیگری دادن».

پس از گفت‌وگو در اینباره مصوب شد که کارگروهی با حضور نمایندگانی از خانه‌هنرمندان و شهرداری مسئله‌ی واگذاری خانه‌شهر را بررسی کنند و تا یک ماه دیگر نتیجه‌ی آن را اعلام کنند.

در همین حال، در نشست خبری شورای شهر کرمان که سه‌شنبه گذشته برگزار شد نیز، فرشاد در پاسخ به پرسش خبرنگار استقامت که پرسید: آیا نگران تبعات رفتار سرد و این شکل مواجه‌ی شورا با خانه‌هنرمندان که داوطلبانه اعلام آمادگی کرده تا با شورا و شهرداری مشارکت کند نیستید؟ چرا که این نوع برخورد این پیام را به جامعه داد مشارکت با این شورا و شهرداری کار آسانی نیست؛ گفت: «در جلسه‌ی یکشنبه رفتار سردی با هنرمندان نداشتیم. اصلا چنین چیزی نیست. بحث این است که الان شورای شهر در خانه‌شهر مستقر است و حتی تعمیر خانه‌شهر با وجود اختصاص بودجه در سال گذشته، به همین دلیل به تاخیر افتاده است».

وی با بیان این‌که نقل‌مکان شورای شهر ظرف دو، سه ماه آینده باید انجام شود،

افزود: «هیچ‌کس اولی‌تر از خانه‌هنرمندان برای در اختیار گرفتن خانه‌شهر نیست اما واگذاری باید در چارچوب ضوابط و مقررات باشد».

او ادامه داد: «همه‌ی حاضران نشست عمومی شورا در روز یکشنبه موافق بودند که خانه‌هنرمندان خانه‌شهر را در اختیار بگیرد منتها باید فرایندی قانونی طی شود در همین راستا، تصمیم گرفته شد کارگروهی از نمایندگان خانه‌هنرمندان و شهرداری تا یک ماه آینده، تفاهم‌نامه‌ای درباره‌ی چگونگی واگذاری خانه‌شهر در چارچوب ضوابط و مقررات تصمیم بگیرد».

فرشاد گفت: «شورا به هر تصمیمی که این کارگروه برسد احترام خواهد گذاشت».

شهردار کرمان هم که در ابتدای نشست خبری به طرح اولیه‌ی مشاور مبنی بر این‌که در خانه‌شهر موزه، کافه و گالری راه‌اندازی شود اشاره کرده بود در پاسخ به خبرنگار استقامت که پرسید مگر در شهر کرمان مشکل کمبود کافه و موزه و گالری داریم؟ اظهار کرد: «من فکر می‌کنم شورا و شهرداری اول باید مصالح شهر را در نظر بگیرد نه یک صنف و گروه خاص را». سیدمهران عالم‌زاده افزود: «در مطالعات اولیه معلوم شده در خانه‌شهر باید فعالیت فرهنگی صورت گیرد».

او با تاکید بر این‌که خانه‌شهر هرگز نباید فضای اداری بشود، گفت: «هنرمندان و هنردوستان باید بیایند و به میدان هم رونقی بدهند».

عالم‌زاده تصریح کرد: «مطمئن باشید رویکرد در امر تعیین تکلیف خانه‌شهر، فرهنگی و هنری است. این‌که خانه‌هنرمندان بپذیرد ما هم استقبال می‌کنیم اما نمی‌خواهیم خانه‌شهر یک مرکز اداری شود».

  • او گفت: «پیشنهادی هم که مشاور داده (راه‌اندازی موزه و کافه و گالری در خانه‌شهر) قطعی نیست و در جلسه با خانه‌هنرمندان تصمیم پخته و مناسبی گرفته خواهد شد». 
    انتهای پیام/*
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار